printlogo


کد خبر: 229837تاریخ: 1399/11/8 00:00
تأثیر رشد صادرات نفت بر تأمین ارز
ارز واردات کالاهای اساسی تأمین شد

یک مقام آگاه با اشاره به روند رو به افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشور، گفت: تمام 9 میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای خرید کالاهای اساسی در طول سال 99، تا آخر دی‌ماه تامین شده است و تا پایان سال مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد. پیگیری از مقامات آگاه نشان می‌دهد حجم صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های اخیر روند صعودی داشته و به بالاترین سطح در دوران بعد از تحریم رسیده است. 
صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی که در اواخر سال گذشته و اوایل امسال بشدت کاهش یافته بود از مهرماه بهبود یافت و این روند افزایشی تا دی‌ماه ادامه داشته است. استفاده از شیوه‌های جدید برای فروش نفت و استفاده از افرادی که در فروش نفت در شرایط تحریم تجربه دارند به افزایش صادرات نفت کمک قابل توجهی کرده است. یک مقام آگاه در این باره به فارس گفت: «همه ارز مورد نیاز برای خرید کالاهای اساسی در طول سال 99، تا پایان دی‌ماه تامین شده است و تا پایان سال مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد». 
عباس قبادی، دبیر کارگروه تنظیم بازار نیز بتازگی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تامین ارز گفته است: «بانک مرکزی تمام ارز مورد نیاز سال 99 و آنچه در برنامه بوده را تامین کرده است و به ما برای تامین ارز ۳ ماه آینده نیز قول داده‌اند. به طوری که به ما اعلام کرده‌اند خرید‌های مورد نیاز ۳ ماه اول سال آینده را انجام دهیم و اینکه ارز مورد نیاز ۳ ماه اول سال را تامین کرده‌اند و به‌موقع نیز پرداخت می‌شود». 
سال گذشته و اوایل امسال بانک مرکزی برای تامین ارز 4200 تومانی از ۲ روش استفاده می‌کرد؛ اول اینکه ارز مورد نیاز تامین کالاهای اساسی را از سامانه نیما به قیمت نیمایی خریداری می‌کرد و به واردکننده به قیمت 4200 تومان تحول می‌داد که این اقدام هم موجب افزایش تقاضا در بازار ارز و هم رشد نقدینگی و پایه پولی می‌شد. 
دومین روش استفاده از ذخایر پیشین بانک مرکزی و بهره‌مندی از ارزهای صادرات نفت سال‌های گذشته بود. هم‌اکنون اما با افزایش منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، هم بانک مرکزی دیگر از نیما تقاضای ارز نمی‌کند و هم پایه پولی از این ناحیه افزایش نمی‌یابد.  کاهش تقاضا در سامانه نیما ناشی از افزایش صادرات نفت و فرآورده روی کاهش نسبی قیمت ارز در ماه‌های اخیر نیز تاثیرگذار بوده است.

Page Generated in 0/0130 sec