printlogo


کد خبر: 229841تاریخ: 1399/11/8 00:00
اخبار

سفر هیأت سیاسی طالبان به ایران  با دعوت وزارت امورخارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیات سیاسی طالبان به تهران به ریاست «ملا عبدالغنی برادر» خبر داد. سعید خطیب‌زاده با اعلام این خبر افزود: این هیات بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه‌شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امورخارجه قرار گرفت. خطیب‌زاده همچنین اظهار کرد: هیات سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران دیدارهایی را با مقامات مسؤول کشورمان از جمله وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان خواهد داشت و درباره روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط تبادل نظر و رایزنی‌هایی صورت خواهد پذیرفت. پس از انتشار خبر سفر هیات طالبان به ایران، وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان از سفر هیأت طالبان به ایران آگاهی دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران درباره سفر هیأت طالبان به ایران دولت جمهوری اسلامی افغانستان را مطلع نموده و در این باره نظرات دولت افغانستان را قبلا مطالبه و دریافت کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است: هدف از تنظیم سفر هیات طالبان به ایران این است تا جانب جمهوری اسلامی ایران، افزون بر شرح دیدگاه‌های خود، طالبان را درباره موجودیت اجماع منطقه‌ای درباره تأمین آتش‌بس فوری، دستیابی به یک توافق جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد. ایران همچنان می‌خواهد اطمینان حاصل کند افغانستان پسامنازعه بار دیگر به ‌پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد و همچنان مرکز اتفاق و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باقی خواهد ماند. در این بیانیه همچنین مطرح شده است: ما به مشورت‌ها و همکاری‌های‌مان با کشورهای منطقه و جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، به ‌منظور حفظ و تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از موقف برحق مردم و دولت افغانستان در رابطه با صلح پایدار مبتنی بر ارزش‌های قانون اساسی و تقویت نظام جمهوری اسلامی، همچنان ادامه خواهیم داد. 
***
فرمانده کل ارتش:
رزمایش اقتدار۹۹ نزاجا بیانگر مهارت‌ها در اجرای عملیات ترکیبی بود
فرمانده کل ارتش درباره برگزاری رزمایش «اقتدار ۹۹» نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: یکی از اهداف مهم این رزمایش جابه‌جایی سریع نیروها از نقاط مختلف کشور به منطقه رزمایش بود که با کمک نیروی هوایی و هوانیروز با موفقیت انجام شد. به گزارش روابط عمومی ارتش، سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی افزود: سناریوهای تدوین شده در این رزمایش بنا بر دستورالعمل‌های عنوان شده، مرحله به مرحله با موفقیت اجرا شد و به طور کلی روحیه و مهارت نیروها در دستیابی به اهداف مثبت برآورد شد. امیر موسوی تصریح کرد: ما در این رزمایش تلفیق مهارت‌های نیروی انسانی کارآمد را با بهره‌گیری از تجهیزات در یک عملیات ترکیبی مشاهده کردیم که بخوبی به منصه ظهور رسید. این نوع عملیات‌های ترکیبی فوق‌العاده پیچیده هستند و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و رعایت جزئیات دارند که بحمدالله در این رزمایش بخوبی انجام شد. وی خاطرنشان کرد: در این رزمایش تازش از دریا و هوا، و نفوذ از دریا به ساحل و ساحل به دریا، با موفقیت انجام شد و همچنین فرود آمدن در آب و انجام عملیات در عمق دریا توسط غواصان، اجرای عملیات در ساحل توسط غواصان و اینکه منطقه‌ای در ساحل اشغال شود و توسعه وضعیت داده شود و بستر جهت حضور عمده قوای خودی آماده شود از جمله مواردی بود که به شکل مطلوبی انجام شد. 
***
تشکر قطر از ایران و ترکیه
سخنگوی وزارت خارجه قطر از مواضع ایران و ترکیه تقدیر و تشکر کرد. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک عربی، لولوه الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفت‌وگویی تاکید کرد: روابط قطر با ایران و ترکیه عالی است و ما از کسانی که در زمان بحران خلیج [فارس] و تحریم قطر در کنار ما ایستادند تقدیر و تشکر می‌کنیم و این مساله برای همه روشن است. وی با تاکید بر اهمیت حفظ آشتی کشورهای خلیج‌فارس خاطرنشان کرد که بحران کشورهای عربی با قطر حتی یک خوبی هم نداشت و شکستی برای همه بود. 
***
ترور سردار سلیمانی نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند
نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای که بامداد سه‌شنبه بخش مختصری از آن منتشر شد، گفت: جنایت آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند. مجید تخت‌روانچی در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی»، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایران قصد دارد تهدیدهای خود درباره انتقام بابت ترور ژنرال سلیمانی را عملی کند، گفت: «این جنایت نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند، چون [ترور سردار سلیمانی] جنایت واقعی علیه کسی بود که نقش موثری در مبارزه با سازمان‌های تروریستی داشت». تخت‌روانچی به این سوال که ایران آماده انجام چه اقداماتی برای ازسرگیری مذاکره با آمریکا بر سر برجام است، اینطور پاسخ داد: «توپ در زمین آمریکاست. آمریکا میز مذاکره را در سال ۲۰۱۸ ترک کرد، بنابراین، این طرف آمریکایی است که باید تصمیم بگیرد آیا دولت جدید می‌خواهد سیاست ورشکسته دولت قبل را ادامه دهد یا اینکه می‌خواهد صفحه‌ای جدید باز کند. همه اینها به دولت جدید آمریکا بستگی دارد». وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به محض آنکه ایالات متحده آمریکا تعهداتش در برجام را اجرایی کند تعهدات خودش ذیل این توافق را اجرایی خواهد کرد. او در پاسخ به اینکه آیا ایران قصد آغاز مذاکرات مستقیم با واشنگتن را دارد یا می‌خواهد از طریق یک واسطه مانند دولت سوییس با واشنگتن ارتباط برقرار کند، گفت: «ما قصد نداریم آغازکننده چیزی باشیم».

Page Generated in 0/0610 sec