printlogo


کد خبر: 229846تاریخ: 1399/11/8 00:00
سخنگوی توانیر درگفت‌و‌گو با «وطن امروز»: با وجود انتشار جدول خاموشی‌ها، فعلا احتیاجی به قطع برق منازل پیدا نکردیم
تهدید با جدول خاموشی!

گروه اجتماعی: وزارت نیرو برای ترساندن مردم و ترغیب آنها به کاهش مصرف برق و گاز، جدول خاموشی‌ها را منتشر کرد اما برق هیچ منطقه‌ای تهران نرفت! به گزارش «وطن امروز»، دوشنبه‌‌شب جدول خاموشی‌های مناطق تهران منتشر شد و توانیر اعلام کرد با توجه به افزایش مصرف برق و گاز و نرسیدن سوخت به نیروگاه‌ها، هر منطقه تهران به مدت ۲ ساعت خاموشی خواهد داشت. در اطلاعیه توانیر آمده بود: پیرو اعلام قبلی درباره بروز برخی محدودیت‌ها در تامین انرژی مصرفی مورد نیاز سوخت نیروگاه‌های کشور، برنامه احتمالی خاموشی‌های روز سه‌شنبه هفتم بهمن ۱٣٩٩ در سایت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بارگذاری گردید. در همین راستا و به منظور آگاه‌سازی هموطنان تهرانی از زمان قطعی برق و کاهش هر چه بیشتر تبعات منفی ناشی از این مساله، در صورت نیاز به اعمال خاموشی، قطعی برق بر اساس برنامه تعیین شده ذیل، اطلاع‌رسانی خواهد شد. شرکت توزیع برق حتی از مردم بابت خاموشی‌ها عذرخواهی و اعلام کرد که این شرکت ضمن عذرخواهی از تمام مشترکان فهیم و صبور خود به آنان اطمینان می‌دهد تمام خانواده شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ همچون سایر تلاشگران صنعت برق کشور، با تمام توان در تلاشند تا کوچک‌ترین خللی در ارائه خدمات به هموطنان رخ ندهد. همچنین این شرکت امیدوار است همچون گذشته با همراهی مردم و صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف برق و گاز، نیاز به اعمال خاموشی وجود نداشته باشد.با وجود این اطلاعیه و انتشار جدول خاموشی‌ها اما مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق دیروز در گفت‌وگو با «وطن ‌امروز» گفت: جدول خاموشی‌ها یک جدول احتمالی بود و در صورت نرسیدن سوخت به نیروگاه‌ها، خاموشی اتفاق می‌افتد. به علت اینکه ارسال سوخت به نیروگاه‌ها کاهش یافته بود، ما جدول خاموشی تهیه کرده بودیم تا اتفاقاتی مانند هفته گذشته و خاموشی ناگهانی رخ ندهد. 
رجبی‌مشهدی افزود: همانطور که پیش‌تر اعلام شده بود، به دلیل محدودیت در تامین سوخت نیروگاه‌ها و افزایش مصرف گاز بخش خانگی، احتمال بروز خاموشی‌ها وجود داشت، چرا که نیروگاه‌های حرارتی کشور عمدتا با گاز کار می‌کنند. در صورتی که هموطنان در سراسر کشور تنها دمای محیط خود را یک درجه کاهش و روشنایی‌های اضافی را خاموش کنند، مشکل تامین انرژی کشور (گاز و برق) حل خواهد شد و نیازی به اعمال خاموشی‌ها نخواهد بود. 
وی مجددا تاکید کرد: جداول منتشر شده توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور، برنامه خاموشی‌های احتمالی است و با صرفه‌جویی مشترکان، خاموشی‌ها اعمال نخواهد شد. سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: تاکنون به دلیل همکاری مردم، خاموشی در بخش خانگی اعمال نشده است که البته باید در این زمینه از صنایع بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دستگاه‌های دولتی و خصوصی که برای کاهش مصرف انرژی همکاری کرده‌اند، تشکر کرد. 
رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم دیروز در آیین بهره‌برداری از ۲۳ پروژه صنعت آب و برق قم در این باره توضیح داد: نیروگاه‌های کشور در حالی که مشکلی برای تولید ندارند و ظرفیت آماده قابل ملاحظه‌ای در این بخش وجود دارد اما به دلیل مشکلات موجود در تامین سوخت مورد نیازشان، با کمبودهایی برای تولید برق مواجه هستیم که این مساله باید مورد توجه قرار گیرد. 
غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر هم دیروز در جلسه ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها، صنایع و مدیریت مصرف انرژی (گاز و برق) کشور اعلام کرد شرکت‌های توزیع برق باید به منظور تامین نیاز مصرف برق کشور، حتما جداول خاموشی‌های احتمالی را به منظور اطلاع مردم اعلام کنند. او حتی گفته بود: از ۷ بهمن‌ماه محدودیت‌هایی در نیروگاه‌های تهران و شمال کشور به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی داریم. همچنین محمدحسن متولی‌زاده، مدیر عامل توانیر اعلام کرد ۲۴ دی برای یک روز در ساعت‌های محدودی خاموشی داشتیم که تنها 5/1 درصد از انرژی مصرفی بود اما به دلیل تبعات آن شرمنده مردم شدیم؛ در همان مقطع اعلام شد که نیاز به همکاری مردم است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۰ درصد از گاز و ۵۰ درصد از برق تولیدی در بخش خانگی مصرف می‌شود که همین موضوع اهمیت مشارکت مردم را مشخص می‌کند، اظهار کرد: با اقدامات بسیار ساده مانند خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل برقی اضافی و کاهش یک درجه‌ای دما می‌توانیم مشکل را حل کنیم. 
 
* خوزستان هم خاموش می‌شود؟
محمود دشت‌بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان درباره محدودیت در تامین برق و سقف مجاز سهمیه در نظر گرفته شده برای استان خوزستان و احتمال اعمال خاموشی توضیحاتی ارائه کرد. امسال با توجه به پایین بودن دما در مناطق شمالی کشور، مصرف گاز افزایش چشمگیری داشته به شکلی که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از گاز کشور در حوزه خانگی مصرف می‌شود. 
وی افزود: وقتی مصرف گاز در حوزه خانگی افزایش پیدا می‌کند، میزان گازی که به نیروگاه‌ها برای تولید برق داده می‌شود، کاهش می‌یابد و از این رو شاهد کاهش تولید برق در کشور هستیم.  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: اکنون به ناچار و با توجه به شرایط مصرف گاز در کشور، برخی نیروگاه‌ها از مدار خارج شده‌اند و امکان تولید انرژی را ندارند و از این رو میزان انرژی برق تولید شده در کشور کاهش یافته است.  دشت‌بزرگ گفت: شرکت توانیر سهمیه‌هایی برای هر استان در نظر گرفته و با توجه به این مساله، مردم باید بر اساس این سهمیه در نظر گرفته شده مصرف خود را مدیریت کنند و در صورت اینکه مصرف بیشتر از این سهمیه شود، قطعا خاموشی خواهیم داشت.  وی خاطرنشان کرد: اگر مردم در استان خوزستان مدیریت مصرف داشته باشند و سقف مجاز سهمیه‌ای که برای استان در نظر گرفته شده را رعایت کنند، در این ایام خاموشی نخواهیم داشت. 
***
[آلودگی هوا  باز هم آمد]
شاخص کیفیت هوای تهران دیروز روی عدد 137 قرار گرفت تا هوای پایتخت برای گروه‌های حساس جامعه آلوده گزارش شود. هوای تهران دیروز برای گروه‌های حساس جامعه آلوده و نسبت به روزهای گذشته ، آلوده‌تر بود. تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا 15 روز هوای پاک، 190 روز هوای قابل قبول، 92 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 15 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت 25 روز هوای پاک، 211 روز هوای قابل قبول، ‌87 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 5 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.
 
* افزایش آلودگی هوای ۷ کلانشهر
سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار از افزایش غلظت آلاینده‌ها در 7 کلانشهر و افزایش ارتفاع موج تا پایان هفته در دریای خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس خبر داد. سازمان هواشناسی دیروز با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش غلظت آلاینده‌ها چهارشنبه (۸ بهمن‌ماه) برای شهرهای تبریز، کرج، اصفهان، تهران، اراک، قم و اهواز، پنجشنبه (۹ بهمن‌‌ماه) برای شهرهای کرج، تهران، اراک، قم و اصفهان و جمعه (۱۰ بهمن‌ماه) برای شهرها قم و اصفهان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی، پتانسیل رشد شاخص کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک در برخی مناطق در این کلانشهرها، امکان رشد شاخص تا شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود دارد، بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از ترددهای غیرضروری بویژه برای سالمندان و کودکان توصیه می‌کند. 

Page Generated in 0/0061 sec