printlogo


کد خبر: 230297تاریخ: 1399/11/20 00:00
در ماه‌های منتهی به انتخابات، سوءاستفاده گروه‌های وابسته به غرب از معضلات امنیتی عراق افزایش خواهد یافت
ایستادگی حشدالشعبی در دیالی

گروه بین‌الملل: نیروهای حشدالشعبی در ادامه عملیات‌های ضدتروریستی خود در استان دیالی عراق با کمین در مناطق راهبردی این استان به مقابله با تحرکات داعش پرداختند. این در شرایطی است که استراتژی تروریست‌های داعش، استفاده از شرایط بد جوی در مسیر اجرای عملیات‌های تروریستی است. 
 
* آماده‌باش حشدالشعبی در شمال شرق دیالی
به گزارش «وطن امروز» به نقل از شفق‌نیوز، «محمد التمیمی» از فرماندهان حشدالشعبی عراق با اشاره به عملیات‌های موفقیت‌آمیز حشدالشعبی در استان دیالی عراق اعلام کرد: نیروهای حشدالشعبی، داعشی‌ها را با خمپاره در مناطقی در شمال شرق دیالی هدف قرار دادند. وی افزود: نیروهای حشدالشعبی با وجود شرایط نامساعد جوی در پشت خاکریزها در حال آماده‌باش برای مقابله با هر رخداد خاصی به سر می‌برند، زیرا شبکه‌های داعشی همواره از وضعیت بد جوی برای دست زدن به حملات سوءاستفاده می‌کنند. التمیمی تاکید کرد: داعش به سبب جان‌فشانی‌های حشدالشعبی در تحقق اهداف خود ناکام مانده است. حشدالشعبی عراق از سه‌شنبه هفته گذشته طی عملیاتی گسترده در شرق استان دیالی توانست ضمن کشف انبار مهمات و تعداد زیادی از مخفیگاه‌های داعش، ضربات مهلکی به باقیمانده این گروه تروریستی در دیالی وارد کند. در هفته‌های گذشته و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عملیات‌های تروریستی داعش علیه غیرنظامیان و همچنین نیروهای حشدالشعبی شدت گرفته است؛ اتفاقی که می‌توان از آن به عنوان تجدید قوای داعش به عنوان ابزار دولت دموکرات‌ آمریکا در منطقه یاد کرد. در مقابل نیز سازمان حشدالشعبی در رشته عملیات‌های مستقل و مشترک با ارتش در مرکز و جنوب عراق، علیه تروریست‌ها وارد عمل شد. این در حالی است که مجموعه عملکرد برخی مقامات سیاسی عراقی حاکی از ارتباط آنها با دولت‌های خارجی به منظور اقدام جهت تضعیف حشدالشعبی است؛ موضوعی که با انتقاد گسترده افکار عمومی و نمایندگان پارلمان مواجه شده است. به نظر می‌رسد در ماه‌های منتهی به انتخابات، سوءاستفاده گروه‌ها و شخصیت‌های وابسته به غرب از معضلات امنیتی عراق افزایش خواهد یافت و آنها تلاش آشکارتری در مسیر تضعیف نیروهای امنیتی و دفاعی بویژه حشدالشعبی خواهند داشت. 
 
* احضار کاظمی به پارلمان
کمیسیون خدمات و سازندگی در پارلمان عراق، دیروز (یکشنبه ۷ فوریه) از ارسال نامه برای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور برای اطلاع از جزئیات توافقنامه با چین درباره اجرای پروژه‌های استراتژیک در عراق خبر داد. «ولید السهلانی» رئیس این کمیسیون در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: توافقنامه‌ای که بغداد با پکن امضا کرده، در صورت اجرای واقعی همه پروتکل‌ها بسیار خوب است. وی ابراز امیدواری کرد این توافقنامه از حالت صوری خارج شود و در چارچوب اجرایی و واقعی قرار گیرد. السهلانی توضیح داد که تاکنون هیچ اقدام عملی قابل‌ملاحظه‌ای برای اجرای این توافقنامه صورت نگرفته است و شاهد هیچ طرح یا پروژه قابل ارائه‌ قریب‌الوقوعی نیستیم و تنها درباره آن صحبت می‌شود، لذا ضروری است اقدامی برای این توافقنامه که مدت‌هاست از امضای آن می‌گذرد، صورت گیرد. به گفته این نماینده عراقی، کمیسیون خدمات و سازندگی پارلمان طی نامه‌ای رسمی به مصطفی الکاظمی خواستار اطلاع از جزئیات این توافقنامه که موضوع آن، خدمات و زیرساخت‌های کشور است، خواهد شد. این مقام مسؤول عراق در ادامه این سوال را طرح کرد که آیا اکنون پولی در بانک‌ها باقی مانده که این توافقنامه را با آن اجرایی کنیم؟ آیا شرکت‌هایی از سوی چین برای اجرای پروژه‌های استراتژیک ذکرشده در توافقنامه وارد عراق شده‌اند؟ چرا دولت فدرال برای اجرای پروژه‌های وعده داده شده کاری نمی‌کند؟ سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت در سفری 5 روزه به چین رفت و 8 توافقنامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد. اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. با آنکه دولت عراق تاکید دارد این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند. آمریکایی‌ها واهمه آشکاری از حضور شرکت‌های چینی در عراق دارند و دلیل آن هم از دست رفتن بازار پرسود عراق است.

Page Generated in 0/0068 sec