printlogo


کد خبر: 230306تاریخ: 1399/11/20 00:00
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای چاره‌اندیشی برای حل مشکل آلودگی هوا می‌گوید مردم باید میان هوای پاک و برق یکی را انتخاب کنند
هوای خاموشی!

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در اظهار‌نظری عجیب گفت: «باید میان استفاده از برق و آلایندگی هوا یکی انتخاب شود». به گزارش «وطن امروز»، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای توضیح درباره عملکرد ضعیف سازمان متبوعش در انجام وظایف خود بویژه اجرا نکردن قانون هوای پاک، در اظهارنظری علت آلودگی هوا را سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها عنوان کرد و گفت: «بالاخره باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد». البته این نخستین‌باری نیست که رئیس سازمان محیط‌زیست، مسؤولیت آلودگی هوا و قطعی برق را به گردن ارگان‌های دیگر می‌اندازد، وی چندی پیش نیز مصرف بالای گاز خانگی را موجب کاهش سوخت نیروگاه‌ها و قطعی برق عنوان کرده‌ بود. سخنان عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در حالی است که وزارت نفت اعلام کرده این وزارتخانه طبق برنامه، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را تامین کرده است. ناتوانی دستگاه‌های دولتی در تامین برق مورد نیاز مردم و نیز رفع آلودگی‌ هوا، مدیریت دولت را زیر سوال برده است. اینکه اعلام می‌شود مردم یا باید هوای پاک را انتخاب کنند یا در تاریکی به‌سر ببرند، سخنی بسیار سخیف و دوگانه‌ای جعلی است که از سوی یک مقام بلندپایه دولتی ایراد می‌شود. سوال مردم از معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست این است که مگر می‌توان برای استنشاق هوای سالم که حق شهروندان است شرط گذاشت، یا در استفاده از برق و داشتن هوای پاک اولویت‌بندی شود؟
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اخیرا با بیان اینکه بالاخره باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد، گفت: حدود ۵ هزار مگاوات برق در کشور با مازوت تولید می‌شود و به این دلیل، برخی از نیروگاه‌هایی که با شهرها فاصله دارند، همچنان مازوت می‌سوزانند. عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های کشور اظهار کرد: با توجه به کمبود گاز در نیروگاه‌ها، تعدادی از آنها مجبور هستند برای تولید برق مازوت بسوزانند، در غیر این صورت ممکن است برق قطع شود. وی افزود: مصرف گاز خانگی در ایران طبق گفته وزیر نفت، امسال ۱۵ درصد افزایش داشته و از این رو نیروگاه‌ها با کمبود گاز مواجه هستند و به اندازه کافی به آنها گاز نمی‌رسد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: حدود ۵ هزار مگاوات برق در کشور با مازوت تولید می‌شود و به این دلیل، برخی از نیروگاه‌هایی که با شهرها فاصله دارند، همچنان مازوت می‌سوزانند. 
کلانتری افزود: با توجه به این مسائل و مشکلات، بالاخره باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد. وی در پاسخ به این سوال که میان مدیریت تامین برق و آلایندگی در شرایط مازوت‌سوزی، کدام را انتخاب می‌کنید؟ گفت: برای من، هوای سالم از همه چیز مهم‌تر است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: اکنون ۵۰۰۰ مگاوات از حدود ۶۰ هزار مگاوات برق از طریق سوخت مازوت تولید می‌شود. کلانتری دیروز با اشاره به ماموریت‌های محیط‌‌زیست، با بیان اینکه اکثر دولت‌های جهان منافع کوتاه‌مدت را به منافع بلندمدت ترجیح می‌دهند، گفت: به عنوان مثال ترجیح می‌دهند کارخانه‌ای تولید داشته باشد ولی هوا هم ناسالم باشد تا اینکه تولید نباشد و هوا سالم بماند. در این موارد چالش‌های فراوانی داریم. آلودگی هوای اخیر هم یکی از همین مسائل بود. اگر می‌خواستیم هوا سالم بماند به ‌ناچار باید از حمل‌و‌نقل خودروهای سنگین و تولید کارخانه‌هایی که مازوت مصرف می‌کردند، جلوگیری می‌کردیم. از طرف دیگر برخی ارگان‌ها می‌گویند باید حمل‌و‌نقل داشته باشیم، اگر چه آلاینده باشد. کلانتری ادامه داد: این تضادها و چالش‌های بزرگ محیط‌زیست در کشورهایی چون ایران و کشورهایی که ساختار آن با صنعت نفت شکل گرفته است، وجود دارد. مدیریت تضاد منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت مهم است. برای جلوگیری از آلودگی هوا بویژه در هوای ساکن و سرد باید از حمل‌و‌نقل شبانه تهران جلوگیری کنیم اما شهرداری می‌گوید اگر حمل‌و‌نقلی نباشد، ساخت‌و‌ساز متوقف می‌شود، حمل‌و‌نقل نباشد کارخانه تعطیل و کالا انباشته می‌شود. معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در این شرایط باید محدودیت‌هایی را تعیین کنیم. به عنوان مثال به جای 8 ساعت حمل‌و‌نقل شبانه، 4 ساعت باشد. مجبوریم مازوت در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها بسوزانیم. پس تصمیم بگیریم کجا مازوت بسوزانیم؟ می‌بینیم مردم زمانی ناراضی‌تر می‌شوند که برق قطع شود. وی افزود: در ستاد مقابله با کرونا مصوب شد در نیروگاه‌هایی که در حاشیه شهرهای بزرگ است، مازوت سوزانده نشود. اگر گاز کم است ممکن است حدود یک الی ۲ ساعت نیروگاه روزانه تعطیل شود اما در نیروگاه‌هایی که با شهرها فاصله دارند، در مناطق کم‌جمعیت هستند یا در مناطق کویری با تراکم جمعیت کم، می‌توان مازوت سوزاند که خسارت کمتری به همراه دارد. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه امروز حدود ۶۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند و باید به ذوب‌آهن بروند، گفت: ۶۰ درصد آلایندگی هوای تهران بویژه در فصل زمستان مربوط به خودروهای دیزلی اعم از کامیون، مینی‌بوس و اتوبوس است. خودروهای بنزینی در فصل گرما آلاینده هستند نه در فصل زمستان. کلانتری ادامه داد: ۲۰ درصد آلاینده‌ها مربوط به نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و ۲۰ درصد هم مربوط به بخش‌های دیگر است. در فصل گرما نیز آلاینده ازون را داریم، این در حالی است که در گذشته اطلاعی از شاخص ازون نداشتیم. ازون در سطح بالا نعمت و برکت است، چون جلوی اشعه‌های ماورا بنفش و مادون قرمز را می‌گیرد اما در سطح پایین مسموم‌کننده است. 
***
چرا سال گذشته خاموشی اتفاق نیفتاد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه مردم باید یا برق را انتخاب کنند یا هوای پاک را گفت: به نظر می‌رسد چنین اظهاراتی به دور از منطق و حرف و حساب است، آقای کلانتری به جای چنین اظهارات تعجب‌برانگیزی باید پیگیر علل ایجاد آلودگی هوا باشد و اقدامات خود را در این مسیر به کار گیرد نه اینکه برای فرار از انجام تکالیف و وظایف محوله سخنان غیرمنطقی ایراد کند.  همایون سامه‌یح‌نجف‌آبادی در گفت‌وگو با «وطن امروز» در پاسخ به سخنان اخیر عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور درباره آلودگی هوا و قطعی برق گفت: چرا سال گذشته با توجه به برودت بالای هوا مشکلی در مصرف بالای نیروگاه‌ها ایجاد نشد اما امسال که هوا مناسب بود و مصرف گاز به نسبت سال گذشته کمتر بوده است، مدعی می‌شوید مصرف بالای گاز خانگی و نیروگاه‌ها باعث شده است برق قطع شود.  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: چرا سال گذشته با وجود مصرف بالای گاز معبری خاموش نشد یا نیروگاه‌ها با ظرفیت پایین کار نکردند. وی اضافه کرد: سازمان محیط‌زیست به جای دفاع از عملکرد ضعیف خود در اجرای قانون هوای پاک، گناه ناکارآمدی‌ها را بر دوش سازمان‌های دیگر و مردم می‌اندازد، در حالی که این سازمان به عنوان متولی حفاظت از محیط‌زیست باید هماهنگی‌های لازم را بین دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و... برای اجرای قانون هوای پاک ایجاد کند.  سامه‌یح‌نجف‌آبادی به تبعات منفی خاموشی‌های معابر و خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر دردسرهایی چون فاسد شدن مواد غذایی به دلیل قطع برق یخچال‌ها و مشکلات ارائه خدمات در ادارات، افزایش میزان آمار تصادفات و سرقت‌ها نیز ناشی از سوءمدیریت‌ها در این زمینه است که اتفاق می‌افتد. 
نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: سازمان محیط‌زیست به جای اینکه هماهنگی‌های بین‌دستگاهی را در راستای چاره‌اندیشی برای رفع آلودگی هوا ایجاد کند، عوامل مختلف را عامل این پدیده عنوان می‌کند بدون اینکه عملکرد سازمان خود را تشریح کند. 

Page Generated in 0/0069 sec