printlogo


کد خبر: 230308تاریخ: 1399/11/20 00:00
واکسن ایرانی تزریقی- استنشاقی «کووید-۱۹» وارد کارآزمایی بالینی شد
نمکی: بهترین‌ واکسن‌های دنیا در ایران تولید می‌شود
آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از فردا

گروه اجتماعی: دیروز کارآزمایی بالینی نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی نوترکیب «کووید-۱۹»، تولیدی مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی با حضور وزیر بهداشت و وزیر جهادکشاورزی رونمایی شد. به این ترتیب با دریافت مجوزهای مربوط، واکسن تزریقی - استنشاقی نوترکیب «کووید-۱۹» در مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی از دیروز (یکشنبه) وارد فاز مطالعه انسانی شد. به گزارش«وطن امروز»، برخورداری ایران از دانش پزشکی مدرن و حرکت در مسیر خوداتکایی و قطع وابستگی و همچنین تکیه بر توان داخل، دیروز باز هم به بار نشست تا دومین واکسن تولید داخل مراحل ابتدایی‌اش را طی کند. 
وزیر بهداشت درباره این واکسن گفت: واکسنی که در رازی ساخته می‌شود، نخستین فرم واکسنی است که اینگونه در جهان دارد ساخته می‌شود. این واکسن مجموعه‌ای از دوز استنشاقی به عنوان دوز یادآور و فرم نوترکیب است که می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کند. این واکسن بسیار کم‌عارضه است و این قابلیت را دارد که در صورت جهش ویروس، بتوانیم این دوز را بازطراحی کرده و با توجه به فرم‌های جهش‌یافته از آن استفاده کنیم‌. همچنین عارضه بسیار کمی دارد و با دوز استنشاقی می‌تواند کمک کند فرد به طور کلی قابلیت ناقل بودن ویروس را از دست بدهد که کار بسیار بزرگی است. وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه واکسن معتبر و قابل اعتمادی را به مردم تزریق می‌کنیم، در عین حال از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه هفته جاری و با اولویت کادر درمان خبر داد. دکتر سعید نمکی در آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی (واکسن رازی کوو پارس)
گفت: ما فکر کردیم که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کوواکس جوابگوی گروه آسیب‌پذیر ما نیست، زیرا برای 8 میلیون و ۴۰۰ هزار نفر استفاده خواهد شد. به همین دلیل واکسن‌های دیگری را از کشورهای مختلف و قبل از رسیدن واکسن خودمان ارزیابی کردیم که یکی از آنها مجموعه «اسپوتنیک وی» روسیه بود. وی گفت: ما به عنوان نخستین کشوری که مذاکرات درباره این واکسن را آغاز کردیم اما خواستیم پانزدهمین کشوری باشیم که آن را می‌خریم، زیرا ۲ اصل داشتیم؛ اول اینکه واکسن باید فاز ۳ مطالعه انسانی را گذارنده باشد، در حالی که کشورهای همسایه که حرف از واکسیناسیون زدند، فاز آزمایش بالینی را شروع کردند اما ما می‌خواستیم همه مراحل آزمایش‌ها در بیرون از مرزها گذشته باشد. دومین شرط هم این بود که حتما باید 6-5 کشور معتبر واکسن را ثبت کرده و تزریق‌شان را شروع کرده باشند تا ما هم خیال‌مان راحت باشد که به مردم یک واکسن معتبر و قابل اعتماد را تزریق می‌کنیم. 
وی در ادامه گفت: از روز سه‌شنبه نخستین گروه هدف ما که در سند واکسیناسیون مورد تایید در ستاد ملی است- که گروه خط مقدم دفاع سلامت هستند- واکسیناسیون‌شان شروع می‌شود و شامل افرادی است که در‌ آی‌سی‌یو کار می‌کنند. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و... مرحله به مرحله می‌رویم. وزیر بهداشت همچنین با اشاره به ساخت واکسن در داخل کشور، گفت: گروه‌های مختلف در داخل کشور با پلتفرم‌های مختلف کار را شروع کردند که یکی از آنها مجموعه برکت بود که فاز یک آزمایش بالینی‌اش در حال اتمام است و با موفقیت وارد فاز ۲ می‌شود. کاری که در این مجموعه پیش می‌رود، یکی از علمی‌ترین و درست‌ترین شیوه‌هایی است که تا امروز رصد کرده‌ایم و امیدوارم با همین آهنگ و شتاب بتواند فاز دوم را هم پیش برد و یکی از افتخارات ملی برای‌مان به حساب بیاید. نمکی گفت: ما در آینده بسیار نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را خواهیم داشت. امیدوارم یک روز «کووید-۱۹» تمام شود اما وقتی ما صاحب زیرساخت و تکنولوژی شدیم و به بلوغ رسیدیم، برای ساخت همه واکسن‌های نوپدید آماده‌ایم. یک زیرساخت قابل استناد برای روزهای سخت کشور در آینده ایجاد کردیم. 
نمکی تاکید کرد: البته این جلسه رونمایی از واکسن نیست، بلکه واکسن زمانی واکسن است که کل این مراحل را گذارنده باشد. ما امروز از فرآورده‌ای رونمایی کردیم که برای آزمایش بالینی روی انسان آماده است. 
***
[درخواست رسمی کشورهای خارجی برای خرید نخستین واکسن ایرانی کرونا]
سخنگوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) درباره خبرهایی مبنی بر درخواست کشورهای خارجی برای خرید واکسن ایرانی کرونا گفت: تاکنون شرکت‌های دارویی ۲ کشور عربی برای خرید واکسن «کوویران برکت» درخواست رسمی ارائه کرده‌اند. حجت‌الله نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اعلام این خبر افزود: روز گذشته با تزریق واکسن «کوویران برکت» به نفرات باقیمانده، تمام ۵۶ داوطلب فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن وارد مطالعه شدند. وی افزود: طبق برنامه‌ریزی ۲۸ روز دیگر نتایج این فاز مطالعه بالینی اعلام و پس از صدور مجوزهای لازم، فاز دوم تست انسانی آغاز خواهد شد. سخنگوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام درباره خبرهایی مبنی بر درخواست کشورهای خارجی برای خرید این واکسن نیز گفت: تاکنون شرکت‌های دارویی ۲ کشور عربی برای خرید واکسن «کوویران برکت» درخواست رسمی ارائه کرده‌اند. نیکی‌ملکی خاطرنشان کرد: پس از پایان موفق مراحل تست انسانی و تولید انبوه واکسن و در صورت رفع کامل نیاز مردم کشورمان، صادرات این واکسن در ستاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 
***
ممنوعیت سفر به 36 شهر در تعطیلات ۲۲ بهمن
در آستانه تعطیلات ۲۲ بهمن، ستاد ملی مقابله با کرونا، ۳۶ شهر را پرخطر و سفر به آنها را ممنوع کرد. در بین این مناطق، سفر به جزایر قشم، هرمز و کیش نیز ممنوع‌ شد، البته فقط برای خودروهای شخصی. پلیس راهور ناجا اواخر هفته گذشته روی دستور ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که تردد خودروهای غیربومی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به اضافه شهرهای مشهد، بندرعباس، اصفهان، شیراز، بوشهر و جزایر قشم و کیش تا اطلاع بعدی ممنوع بوده و جریمه متخلفان نیز ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه نیز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از خیز این ویروس در بیشتر شهرهای کشور خبر داد و اعلام کرد ۳۶ شهر در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان و یزد نارنجی شده و در وضعیت پرخطر قرار گرفته‌اند. طبق آخرین اعلام قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا که مسؤولیت آن با وزارت کشور است، تردد پلاک‌های غیربومی در مناطق نارنجی مشمول ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت شهرهای پرخطر و نقاط بحرانی را که ممنوعیت تردد شامل حال آنها می‌شود به تفکیک اینگونه اعلام کرده است: عجبشیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه‌اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه‌سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد. استاندار تهران نیز اعلام کرد مجوز سفر در تعطیلات پیش ‌رو (۲۲ بهمن) صادر نخواهد شد و خروج از تهران به مقصد این شهرها ممنوع است.

***

نقاط داغ کرونایی پایتخت اعلام شد
چرخش ویروس کرونا در ۵ منطقه تهران به نسبت مناطق دیگر پایتخت بیشتر است. به گزارش«وطن امروز»، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه تغییرات آماری مربوط به کرونا باید در تهران جدی تلقی شود، هشدار داد: در استان تهران علائم اپیدمی کرونا به سرعت و پیوسته تغییر می‌کند. علیرضا زالی دیروز با اشاره به افزایش شمار بستری‌شدگان مبتلا به کرونا طی هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در حال حاضر ۲ هزار و 90 بیمار در بخش‌های اختصاص یافته به کرونا تحت درمان هستند. 
وی از رشد بیش از ۳ درصدی مبتلایان به کرونا در تهران طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای هفته گذشته تا به امروز (یکشنبه) آمار مبتلایان به کرونا با شیبی ملایم‌ در حال تغییر است. فرمانده عملیات مقابله با کرونا با بیان ‌اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک‌ به «کووید-19» به مراکز درمانی نیز با رشد ملایمی رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: این تغییرات از پایداری و افزایش شمار مبتلایان به کرونا در تهران طی هفته‌های آتی خبر می‌دهد. وی تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی تهران بستری شدند که ۸۷ نفر از این افراد تحت درمان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه قرار دارند. به گفته زالی، کماکان سهم بستری مبتلایان به کرونا در گروه‌های سنی ۵۰ تا ۶۰ سال کاهش چشمگیری را در طول هفته گذشته گزارش می‌دهد ولی کماکان بیشترین میزان مرگ‌ومیر و بستری به بالای ۷۰ ساله‌ها تعلق دارد. وی با بیان اینکه بر اساس آنالیزهای اپیدمی «تراکم جمعیتی» تاثیرگذارترین مؤلفه در انتقال و چرخش کرونا است، خاطرنشان کرد: کماکان بخش‌هایی از مناطق 2، ۴، ۵، ۱۸ و شمال منطقه ۱۵ از نقاطی در تهران هستند که شمار مبتلایان به کرونا بیشتر است و این نقاط از نقاط داغ کرونایی در تهران به حساب می‌آیند. 

Page Generated in 0/0344 sec