printlogo


کد خبر: 230311تاریخ: 1399/11/20 00:00
اخبار

بایدن: تا غنی‌سازی اورانیوم متوقف نشود تحریم‌های ایران برداشته نمی‌شود
رئیس‌جمهور آمریکا نخستین موضع رسمی خود را نسبت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام اعلام کرد. جو بایدن روز یکشنبه در گفت‌وگو با برنامه «Face The Nation» شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت کشورش حاضر نیست برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو کند.رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ خبرنگار این شبکه آمریکایی که آیا این موضوع را مشروط به توقف غنی‌سازی از سوی ایران کرده، آن را با سر تایید کرد. جو بایدن همچنین مدعی شد مادامی که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نباشد، ایالات‌متحده تحریم‌ها علیه تهران را لغو نمی‌کند. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند تا این کشور را به میز مذاکره بازگرداند، به صراحت گفت: نه. خبرنگار سپس پرسید: آیا نخست ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، که بایدن با اشاره سر آن را تایید کرد.  گفتنی است پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با شرط‌گذاری برای ایران اعلام کردند قبل از هر اقدامی ایران باید اول به محدودیت‌های هسته‌ای و اجرای کامل برجام برگردد.
***
رئیس قوه ‌قضائیه به عراق سفر می‎کند
پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد در پاسخ به دعوت رسمی رئیس شورای عالی قضایی عراق، رئیس قوه‌ قضائیه ایران به عراق سفر می‎کند. پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه ‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق روز دوشنبه در صدر یک هیات عالی‌رتبه قضایی به بغداد سفر می‎کند. به گزارش تسنیم، مرکز اطلاع‌رسانی شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد این هیات روز سه‌شنبه برای امضای چند یادداشت‌تفاهم بین ۲ کشور در چارچوب همکاری قضایی و حقوقی به مقر شورای عالی قضایی می‌رود. شورای عالی اطلاع‌رسانی عراق اعلام کرد در حاشیه این سفر، یادداشت‌تفاهم‌هایی با وزارت دادگستری، هیات شفافیت و کمیساریای عالی حقوق بشر عراق منعقد خواهد شد. فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق در سفر سال گذشته خود به تهران از آیت‌الله رئیسی برای سفر به بغداد دعوت کرده بود که این دعوت در تماس تلفنی اخیر رئیس شورای عالی قضایی عراق با آیت‌الله رئیسی مجددا مطرح و زمان پیشنهادی کشور میزبان، مورد قبول قرار گرفت. 
***
سردار سلامی: 
در حال قطع همه وابستگی‌ها هستیم
فرمانده کل سپاه در حاشیه پنجمین جشنواره جهادگران علم و فناوری که به همت سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، در جمع خبرنگاران با گرامیداشت ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: برای پیشرفت در حوزه‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و فناوری پتانسیل‌های خوبی داریم؛ البته دشمنان ما تلاش می‌کنند همه روزنه‌های پیشرفت را به روی ملت ایران ببندند اما به همت جوانان هوشمند و پرتلاش که جهاد علمی و فناوری را در مسیر پیشرفت کشور قرار دادند، امروز می‌بینیم بسیاری از محصولاتی که تا قبل از این از کشورهای خارجی وارد می‌شد و ما را به کشورهای دیگر وابسته می‌کرد در داخل تولید می‌شود. به گزارش سپاه‌نیوز، سرلشکر حسین سلامی یادآور شد: ایران در حال پیشرفت است. ما در حال قطع همه وابستگی‌ها هستیم. به نظر ما تحریم یکی از فرصت‌های بزرگ تاریخی برای ایران است نه یک فرصت در یک مقطع زمانی، بلکه برای تمام تاریخ فرصت است. امروز تحریم به فرصتی برای تحریک انگیزه‌ها، اعتقادات و باورهای مردم تبدیل شده است. به مفهوم واقعی، تحریم‌ها یک تلاش واقعی را در جامعه برای قطع همه نیاز‌ها ایجاد کرده است. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین گفت: نمی‌توانیم به هیچ کشوری وابسته باشیم. ما با همه کشورهای دنیا متفاوت هستیم، چراکه در تحریم جهانی هستیم و هیچ‌کس به ما کمک نمی‌کند. دوستان ما در بهترین حالت با ما فقط دشمنی نمی‌کنند ولی هیچ‌کس کمک نمی‌کند که این کشور روی پای خود بایستد. وی با بیان اینکه جوانان ما روی پای خود تکیه کردن را آموخته‌اند، گفت: جوانان ایرانی روی پای خود ایستادند تا آرزوی دشمنان را دفن کنند. این حرکتی که امروز می‌بینیم آرایش جهادی بسیجیان ما برای پیشرفت‌های علمی - فناورانه است. البته نه در سطح محصولات پیش پا افتاده، بلکه در سطح پیچیده‌ترین قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز کشور، واقعا یک شور فوق‌العاده‌ای در سطح جامعه ما وجود دارد که نمونه آن را در این نمایشگاه دیدیم. 
***
هشدار ایران نسبت به هر گونه ماجراجویی نظامی رژیم صهیونیستی
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: بتازگی، رژیم اسرائیل نه‌تنها اظهارات تحریک‌آمیز و جنگ‌افروزانه خود را علیه جمهوری اسلامی ایران شدت بخشیده است، بلکه فعالانه در پی برنامه‌ریزی برای اقدام به تهدیدهای خصمانه خود علیه ایران است. به گزارش العالم، وی ادامه داد: آخرین نمونه چنین تهدیدهایی اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ است که در آن، علاوه بر ادعای واهی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت نیروهای نظامی اسرائیل علاوه بر برنامه‌های موجود علیه ایران، تعدادی از برنامه‌های عملیاتی را نیز آماده می‌کنند تا «آنها را برای سال آینده توسعه دهند» زیرا این برنامه‌ها «باید روی میز باشد». سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: این تهدیدها، نقض فاحش ماده ۲ منشور ملل متحد است و با توجه به سابقه تاریک این رژیم در حمله به کشورهای منطقه، پاسخ مناسب جامعه جهانی را ضروری می‌سازد. تخت‌روانچی با هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: ما حق ذاتی دفاع از خود را محفوظ می‌داریم تا در برابر هرگونه تهدید یا عمل نادرست رژیم اسرائیل، قاطعانه پاسخ دهیم. وی تاکید کرد: به طور کامل روشن است که رژیم اسرائیل باید مسؤولیت کامل عواقب اقدامات لجام‌گسیخته و نادرست خود را به دوش بکشد. 

Page Generated in 0/0068 sec