printlogo


کد خبر: 230315تاریخ: 1399/11/20 00:00
اخبار

هر کیلو خیار ۲۰ هزار تومان
طی روزهای اخیر، قیمت خیار با رشد قابل توجهی همراه شد. قیمت انواع میوه و بویژه سبزیجاتی مانند خیار طی هفته جاری در ادامه گرانی هفته‌های گذشته افزایش زیادی در بازار یافت و به‌رغم قول مکرر مسؤولان، قیمت‌ها هنوز قصد پایین آمدن ندارد. قیمت خیار هم از هفته گذشته با برچسب خوردن کیلویی 20 هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها خبرساز شده است و برای مردم این سوال به وجود آمده مگر خیار هم که مصرف آنچنانی در این فصل ندارد، می‌تواند این همه گران باشد؟ قیمت هر کیلو خیار در سطح شهر تهران به کیلویی بیش از 20 هزار تومان رسیده و در میدان مرکزی میوه که محل عرضه عمده میوه است و تمام میوه‌فروشی‌های تهران و دیگر شهرستان‌ها از آنجا خرید می‌کنند به قیمت کیلویی 14 هزار تومان به فروش می‌رسد.  در همین رابطه روز گذشته جدیدترین قیمت انواع میوه و سبزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران  اعلام شد که قیمت خیار به شرح زیر بود:
این قیمت عمده‌فروشی خیار است و زمانی که پای این محصول به مغازه‌های سطح شهر می‌رسد بعضی مواقع افزایش 100درصدی پیدا می‌کند. 
 
ایران سومین تولیدکننده بزرگ خیار در جهان
افزایش قیمت میوه دلایل مختلفی دارد. زمستان فصل تولید این میوه نیست و محصولات گلخانه‌ای در این فصل کفاف مصرف را نمی‌دهد اما تولید سالانه این محصول در کشور مازاد نیاز داخلی است. ایران با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن خیار پس از چین و ترکیه در رتبه سوم تولید این محصول در جهان قرار دارد به طوری که در تابستان گذشته این محصول به اندازه‌ای بود که کشاورزان از قیمت بسیار پایین این محصول گلایه داشتند. 
 
* افزایش هزینه‌های تولید، سرمازدگی و... 
اما در روزهای گذشته دلایل متعددی درباره گرانی خیار مطرح شده است. به طور مثال سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت گرانی خیار را سرمازدگی جالیزهای خیار در جیرفت کرمان عنوان کرد و همچنین خبر داد که از ۲ هفته آینده تولید به روال عادی بازمی‌گردد و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد. 
***
4 مصوبه شورای عالی بورس
شورای عالی بورس یکشنبه‌شب تشکیل و طی آن چند تصمیم درباره بازار سرمایه اتخاذ شد. سخنگوی شورای عالی بورس گفت: دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی 2 درصد و مثبت ۶ درصد خواهد بود، البته تصمیمات شورای عالی بورس پس از ۷۲ ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس، از روز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه، این تغییرات اعمال خواهد شد. محمدعلی دهقان‌دهنوی ادامه داد: تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود. همچنین این اختیار به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی را به ناشران و سهامداران عمده الزام کند. وی افزود: همچنین اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها اشاره کرد و گفت: کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند و امید می‌رود که با هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مختلف، شاهد توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم. دهقان‌دهنوی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی باید انتظارات خود را به صورت نظام‌مند و در چارچوب‌های قانونی پیگیری کنند، گفت: اقدامات اولیه به منظور تشکیل کانون سهامداران حقیقی انجام شده و ان‌شاءالله بزودی تشکیل کانون سهامداران حقیقی اقدام خواهد شد. 
***
تأخیر در ترخیص روغن خام بنادر علت نابسامانی بازار روغن
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دلایل کمبود روغن گفت: براساس اطلاعات به دست آمده، 2 عامل موجب نابسامانی بازار روغن شد؛ نخست تاخیر در ترخیص روغن خام رسوب‌شده و دپو‌شده در بنادر و گمرکات کشور. علی اکبر کریمی ادامه داد: متاسفانه با وجود تذکرات بسیار نمایندگان در ماه‌های گذشته، روغن‌های خام به علت ناهماهنگی‌های میان مسؤولان دولتی شامل بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در بنادر و گمرکات بلاتکلیف باقی ماند. وی اضافه کرد: پس از بالاگرفتن تذکرات نمایندگان و دیگر مسؤولان، رئیس‌جمهور ناچار شد دستور ترخیص روغن‌های خام موجود در بنادر و گمرکات که بالغ بر چند میلیون تُن بود را صادر کند، که پس از این اقدام حجم قابل توجهی روغن ترخیص و به کارخانه‌های مختلف ارسال شد. کریمی همچنین گفت: دومین دلیل نابسامانی بازار در شرایط فعلی با وجود تولید و توزیع روغن، شکاف میان عرضه و تقاضا و ایجاد تقاضای کاذب است، در واقع میزان خرید مردم بیش از میزان متعارف  بود و موضوع احتکار خانگی مطرح شد. 
***
انتقاد انجمن صنایع لبنی از سیاست‌های صادرات شیر خشک
انجمن صنایع لبنی از سیاست‌های صادرات شیر خشک به خاطر پاسکاری‌های ۲ وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی انتقاد کرد. دبیر انجمن صنایع لبنی در نامه‌ای به وزارت صمت، از اختلاف نظر ۲ وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی در سیاست‌های صادرات شیر خشک که عاملی برای قاچاق این محصول شده است، انتقاد کرد. در این نامه تاکید شده است ۲ وزارتخانه بر سر تعیین عوارض صادراتی تفاهم ندارند و نتیجه این می‌شود که این محصول از مبادی قاچاق به خارج از کشور می‌رود به جای اینکه از منافع آن تولید‌کنندگان داخل کشور منتفع شوند. دبیر انجمن صنایع لبنی تاکید کرده است سیاست‌های صادرات شیر خشک از رویه منطقی پیروی نمی‌کند و در مقطعی هم که صادر می‌شود یا بیش از اندازه است یا بسیار کم که ضرر آن به تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کشور می‌رسد.

Page Generated in 0/0064 sec