printlogo


کد خبر: 230482تاریخ: 1399/11/26 00:00
جزئیات برگزاری مجازی جشنواره موسیقی فجر۳۶ در نشست خبری تشریح شد
رقابتی شدن جشنواره در غیاب پاپ

عباس اسماعیل‌گل: نشست رسانه‌ای سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر که امسال پس از چند دوره که شاهد رقابتی نبودیم، به شکل رقابتی و در غیاب بخش پاپ برگزار می‌شود، ظهر دیروز در تالار رودکی برگزار شد. در این نشست خبری که با حضور محمد الله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی آهنگساز و دبیر جشنواره و اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل‌ برگزار شد، هر یک به تشریح برنامه‌های این دوره جشنواره موسیقی فجر پرداختند. 
در ابتدای نشست خبری حسن ریاحی، دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره امسال از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند اجرا خواهد شد و با وجود شرایط سخت موجود تمام برنامه‌ها با نظم و با بالاترین کیفیت پیش رفته است. وی در ادامه افزود: امسال بعد از ۲ دوره غیبت مجددا جایزه باربد برقرار شد و خوشبختانه استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمد، همچنین امسال شاهد حضور دانشجویان ممتاز دانشگاه هنر، آزاد و تهران در جدول هستیم. 
محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی هم در این نشست گفت: سال گذشته بعد از برگزاری سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر، طبق آیین‌نامه، ۷ جلسه شورای ارزیابی جشنواره برگزار شد. شورای ارزیابی پیشنهاداتی داد که از جمله آن اصلاح آیین‌نامه برای جشنواره پیش رو و اضافه شدن شورای سیاست‌گذاری بود. 
او ادامه داد: این شورا متشکل از معاون امور هنری، مدیرکل دفتر موسیقی و 4 هنرمند موسیقی شامل مجید کیانی، نادر مشایخی، شاهین فرهت و حسن ریاحی است که به عنوان اتاق فکر تا انتهای جشنواره همراه جشنواره هستند. 
وی افزود: با توجه به شرایطی که از اسفندماه سال گذشته پیش آمده است، اولویت اصلی ما سلامت مردم بود که برای این منظور برگزاری جشنواره به صورت مجازی در راستای حفظ سلامتی مخاطبان در دستور کار قرار گرفت. در این راستا کارهای مربوط به تصویربرداری اجراها آغاز شد. در این چارچوب هم نهایت تلاش‌ها انجام شد تا آثار تصویری ارائه‌شده در جشنواره در باکیفیت‌ترین شکل ممکن ارائه شود. بنابراین ضرورت دارد سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر متناسب با شرایط فعلی نگاه شود. 
او همچنین تاکید کرد: امسال در بخش رقابتی در ۱۵ بخش آلبوم‌های منتشرشده از سال ۹۶ تا ۹۸ با ۱۴۸ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت ۵۲ کار به صورت کاندیدا معرفی خواهند شد. در بخش غیررقابتی نیز فراخوان برای اجرای گروه‌ها اعلام شد که تعدادی از گروه‌ها از شرکت‌کنندگان در فراخوان انتخاب شدند و گروه‌هایی نیز به پیشنهاد هیات انتخاب آثار و گروه‌ها به جشنواره دعوت شدند. اجراها در بخش‌های موسیقی دستگاهی، کلاسیک، نواحی، بین‌الملل، ارکسترها و استعدادهای جوان است. ضبط این اجراها یک آرشیو تصویری باکیفیت از اجراهای 42 گروه موسیقی را نیز فراهم می‌کند. 
الله‌یاری همچنین گفت: در واقع امسال رنگین‌کمانی از اجراها از هنرستان تا دانشگاه را خواهیم داشت که گروه‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گلستان، کردستان، لرستان و تهران در جشنواره اجرا دارند.  مدیرکل دفتر موسیقی اضافه کرد: مجموعا ۵۷ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱هنرمند بین‌المللی داریم. در بخش جایزه ترانه نیز ۴ هزار ترانه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۴۰ اثر کاندیدا خواهند شد. 
وی بیان کرد: بخش دیگر جایزه موسیقی و‌ رسانه است که بیش از ۱۶۰ اثر ارسال شده است. تجلیل از 4 هنرمند پیشکسوت محمدرضا اسحاقی گرجی، ملیحه سعیدی، حسن ناهید و زنده‌یاد احمدعلی راغب نیز دیگر برنامه این دوره جشنواره است. در بخش اجراهای صحنه‌ای نیز ۲ اجرا به یاد استاد محمدرضا شجریان و‌ یک اجرا به یاد سردار قاسم سلیمانی در جشنواره قرار دارد. 
الله‌یاری درباره بودجه جشنواره نیز گفت: ممکن است این تصور باشد که چون جشنواره در فضای مجازی برگزار می‌شود با کاهش هزینه‌ها مواجه شده‌ایم اما بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود که در این جشنواره نیز وجود داشته‌اند. نکته دیگر اینکه برای جشنواره سی‌و‌ششم علاوه بر کمیته مالی مستقر در انجمن موسیقی، شورای برنامه‌ریزی هم در معاونت، هزینه‌های جشنواره را بر اساس برنامه‌ها بررسی کرده است. امسال نیز گزارش مالی جشنواره در راستای شفاف‌سازی منتشر خواهد شد. این مدیر موسیقی در پایان هم گفت: ۶ اجرا از روز ۲۸ بهمن‌ماه  در تالار‌ وحدت ضبط و در جشنواره پخش می‌شود. سایت جشنواره، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال بسترهای پخش اجراهای جشنواره هستند که امکان افزایش این بسترها وجود دارد. در بخش نشست‌های پژوهشی هم 6 نشست با عناوین سیر تطور ترانه، آسیب‌شناسی موسیقی پاپ ۲ دهه گذشته، سیستم‌های آموزش نوین موسیقی در جهان، تاریخ‌نگاری موسیقی و خطر روایت مسلط، سند موسیقی و الزامات آن و ژانربندی انواع موسیقی برگزار می‌شود. اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز در این نشست گفت: مهرماه، کمیته بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر آغاز به کار کرد و یک جلسه با شورای سیاست‌گذاری درباره امسال برگزار شد و‌ در نهایت نام 6 گروه از 4 کشور برای حضور در جشنواره نهایی شد. امسال میزبان ۲ گروه از آلمان، ۲ گروه اتریش، یک گروه از ایتالیا و یک گروه هم از کوبا خواهیم بود. وی افزود: از این ۶ اجرا، ۴ اجرا در کشورهای مبدا به صورت انحصاری برای جشنواره ضبط شده است و ۲ اجرا نیز در ایران ضبط می‌شود. او ادامه داد: معیارهای انتخاب گروه‌های بین‌المللی امسال شامل انطباق اجراها با شرایط کرونا، تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه‌ای، اجراهای مبتنی بر خلاقیت و... است. 
جعفریان همچنین گفت: برای بین‌المللی شدن یک جشنواره طبیعتا خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی خیلی مهم است و از رسانه‌های کشور درخواست می‌کنم اگر امکان آن را دارند اخبار و گزارش‌های موسیقی را به زبان انگلیسی نیز منتشر کنند و در این زمینه یاری‌گر ستاد جشنواره باشند تا بتوان جشنواره موسیقی فجر را به درگاهی برای تبادل فرهنگی با دنیا قرار داد. 
سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی 28 بهمن تا چهارم اسفندماه برگزار می‌شود. جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی از دیگر برنامه‌های این دوره جشنواره موسیقی فجر 36 است.

Page Generated in 0/0197 sec