printlogo


کد خبر: 230494تاریخ: 1399/11/26 00:00
دور دنیا

وضعیت خطرناک حزب نتانیاهو در نظرسنجی‌ها
پیشتازی حزب نتانیاهو در نظرسنجی‌ها با افول مواجه شده و احزاب مخالف در حال کم‌کردن فاصله خود با حزب لیکود هستند. بر این اساس، حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار و پس از تشکیل حزب «امید جدید» به رهبری «گیدئون سعر» متحد سابق نتانیاهو، با روندی نزولی مواجه شده است. 
رژیم صهیونیستی در انتظار برگزاری چهارمین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی در کمتر از ۲ سال گذشته است. این انتخابات که پس از فروپاشی کابینه نتانیاهو انجام می‌شود، ۲۳ مارس (۳ فروردین) برگزار خواهد شد. بر اساس نظرسنجی‌ای که روزنامه‌های صهیونیستی «جروزالم پست» و «معاریو» انجام داده‌اند، پیشتازی حزب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دیگر احزاب رقیب خود برای انتخابات آتی برای نخسین‌بار تک‌رقمی شده است. بر اساس این نظرسنجی، حزب نتانیاهو ۲۸ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد و حزب «یش عاتید» به رهبری «نفتالی بنت» ۱۹ کرسی را در کنست تصاحب خواهد کرد. حزب امید جدید نیز بر اساس نتایج این نظرسنجی 13 کرسی و حزب «یمینا» نیز 12 کرسی را تصاحب خواهد کرد. لیست اعراب نیز بر اساس نظرسنجی‌ها 8 کرسی کنست را به دست خواهد آورد. پیش از این نیز نشریه «تایمز اسرائیل» نوشته بود در صورت ائتلاف، احزاب امید جدید، یامینا، یش‌عتید، اسرائیل بیتنا و آبی‌سفید، می‌توانند به اکثریت کنست (حد نصاب 61 کرسی) برسند و یک گزینه را برای نخست‌وزیری اسرائیل معرفی کنند.
***
یک انگلیسی دادستان دادگاه لاهه
 در جلسه رای‌گیری روز جمعه برای انتخاب دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، «کریم‌خان» وکیل باسابقه انگلیسی به این سمت انتخاب شد. به گزارش الجزیره، کریم‌خان جانشین «فاتو بنسودا» خواهد شد و به مدت 9 سال هدایت دیوان کیفری بین‌المللی را برعهده خواهد گرفت. پیش از این رسانه‌ها از استعفای «بنسودا» به عنوان یکی از دادستان‌های دیوان دادگستری لاهه خبر داده بودند. برخی این استعفا را در ارتباط با نقش وی در پیگیری پرونده‌های جنایات رژیم صهیونیستی و فشارهای پشت‌پرده این رژیم علیه بنسودا عنوان کرده بودند. دادگاه کیفری بین‌المللی که مقر آن در شهر لاهه هلند است، سال 2002 به منظور کمک به حفظ صلح و امنیت جهان تاسیس شد. در دادگاه مذکور جرائم و جنایات جنگی و ضدبشری رسیدگی و مسؤولان آن محاکمه می‌شوند و اگر اتهامی علیه شهروندان کشورهای این دادگاه وارد شود، آنها موظف هستند افراد مظنون را دستگیر کنند. 
***
بایدن فعلا برنامه‌ای برای تماس با سعودی‌ها ندارد
کاخ سفید اعلام کرد فعلا هیچ برنامه‌ای برای تماس جو بایدن با پادشاه یا ولیعهد عربستان وجود ندارد. به گزارش القدس العربی، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی منتشر شده در حساب کاخ سفید در فیسبوک گفت: «هیچ برنامه‌ای برای تماس رئیس‌جمهور با محمد بن‌سلمان، ولیعهد یا ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان وجود ندارد». وی ادامه داد: اینکه ما درباره سیاست‌های‌مان درباره عربستان یک بازنگری کامل داشته‌ایم، کاملا مشخص است. بایدن اخیرا در سخنرانی‌ای به پشتیبانی نظامی آمریکا از عملیات جنگی عربستان در یمن و همچنین همکاری اطلاعاتی در این زمینه خاتمه داد. 
وی در نخستین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی دولتش گفت: «ایالات متحده به پشتیبانی خود از عملیات جنگی تحت هدایت عربستان در یمن پایان می‌دهد. این جنگ باید پایان یابد» اما وی متعهد شد به حمایت آمریکا از عربستان ادامه خواهد داد. 
***
درخواست سازمان ملل برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا
«آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تدابیر یکجانبه اعمال فشار و حقوق بشر اظهار کرد: تاثیر ویرانگر تحریم‌های اعمال شده با فراتر از قلمرو سرزمینی عمل کردن و افراط در تبعیت، باعث وارد آمدن تاثیرات معکوس بر بخش‌های دولتی و خصوصی، شهروندان ونزوئلا، سازمان‌های غیردولتی، شرکت‌ها و اتباع کشورهای ثالث شده است. 
به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، دوهان با اشاره به «پیچیدگی وضعیت» در ونزوئلا، از کشورهای اعمال‌کننده تحریم خواست اصول و هنجارهای قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و به آنها متذکر شد نگرانی‌های انسان‌دوستانه باید همواره در ضمن رعایت احترام دوجانبه، همبستگی، همکاری و چند‌جانبه‌گرایی، در نظر گرفته شود. 
وی افزود: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپایی و همچنین کشورهای دیگر باعث بحران‌های اقتصادی، انسانی و توسعه‌ای، تخریب کلیت جمعیت، بویژه کسانی که در فقر شدید زندگی می‌کنند، زنان، کارمندان حوزه پزشکی، مبتلایان به بیماری‌های مرگبار و مردم بومی شده‌ است. دوهان تاکید کرد تدابیر یکجانبه تنها زمانی قانونی است که مجوز شورای امنیت سازمان ملل را داشته باشد و به عنوان اقدامات متقابل اعمال شود، وظایف کشورها و همچنین حقوق بشر اساسی را نقض نکند. او گفت: «معافیت‌های انسانی مفصل، هزینه‌بر، غیرموثر و ناکافی است».
کارشناس سازمان ملل متذکر شد کمبود برق، آب، سوخت، غذا و دارو همراه با مهاجرت کارگران شایسته که بسیاری از آنها برای فرصت‌های اقتصادی بهتر کشور را ترک کرده‌اند، «تاثیری بزرگ بر همه دسته‌های حقوق بشر از جمله حق زندگی، غذا، سلامت و توسعه می‌گذارد».

Page Generated in 0/0064 sec