printlogo


کد خبر: 230511تاریخ: 1399/11/26 00:00
اخبار

طرح جهش تولید مسکن، موتور محرکه اقتصاد را به حرکت در می‌آورد
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات مجلس در زمینه مسکن جوانان به خانه ملت گفت: در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 برای تسهیل ازدواج جوانان در حوزه تسهیلات ودیعه مسکن، ساخت مسکن برای جوانان و ایجاد اشتغال، کارهای بسیار خوبی در کمیسیون تلفیق صورت گرفت اما در صحن مجلس با کلیات لایحه بودجه 1400 مخالفت شد و اکنون دولت باید لایحه جدیدی را به مجلس ارسال کند. علی نیکزاد اظهار داشت: طرح جهش تولید و تامین مسکن یکی از اقدامات بسیار خوب مجلس در حوزه ساخت مسکن بود که بر اساس آن دولت مکلف به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طول سال می‌شود اما منظور از تکلیف دولت به ساخت مسکن این نیست که وزارت راه‌‌و‌شهرسازی و بنیاد مسکن خودشان اقدام به ساخت مسکن کنند، بلکه این ارگان‌ها باید کارهای راهبری را انجام داده و فرآیند ساخت مسکن را تسهیل کنند، مانند کاری که ما در دولت قبل با مسکن مهر انجام دادیم.
 وی افزود: دولت قبل به صورت مستقیم خانه نساخت، بلکه با برداشتن موانع پیش‌روی سازندگان و با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و زمین مناسب، فرآیند ساخت مسکن را تسهیل کرد. ما آن زمان با کاهش هزینه‌هایی مانند بیمه تامین‌اجتماعی، مالیات، عوارض شهرداری و هزینه نظام مهندسی، سالانه بیش از یک میلیون خانه می‌ساختیم. نیکزاد در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون 5ماده از طرح جهش تولید و تامین مسکن مورد تصویب نمایندگان قرار گرفته و امیدواریم در ۲ هفته آینده به صورت کامل بررسی شده و به شورای نگهبان ارسال شود؛ این طرح از جمله کارهای ارزشمندی است که مسکن را به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور به حرکت درخواهد آورد.
***
 صدور کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضرورت فرماندهی واحد در تجارت خارجی کشور، گفت: با صدور کارت بازرگانی از طریق سامانه تجارت، ضمن ایجاد شفافیت در فرآیند صدور و تمدید، دغدغه‌های صادرکنندگان کاهش یافته و انجام استعلامات صدور و تمدید و امور مرتبط با کارت بازرگانی به صورت برخط، دقت و سرعت بیشتری به فرآیند تجارت می‌بخشد. حمید زادبوم گفت: پس از تصویب و اجرایی شدن مصوبه کمیته هفتاد‌و‌هفتمین نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حوزه ایفای تعهدات ارزی صادرکنندکان و دستورالعمل تکمیلی آن، بخش بزرگی از مشکلات صادرکنندگان در این زمینه رفع شده و با انعطاف در نظر گرفته شده در روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات، انتظار می‌رود روند آن سرعت بیشتری را تجربه کند. 
***
تمایل روسیه برای همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای و کشاورزی با ایران
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به سفر خود همراه با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه گفت: دیدار با رئیس کمیسیون کشاورزی شورای فدراسیون روسیه اهمیت زیادی به دلیل جایگاه شورای فدراسیون در هدایت حوزه کشاورزی در این کشور داشت، حتی دانشگاه‌های کشاورزی روسیه ذیل همین شورای فدراسیون تعریف می‌شوند. افزایش حجم مبادلات بین ایران و روسیه یکی دیگر از محورهای مورد بحث بود. ساداتی‌نژاد ضمن تاکید بر اینکه رفع مشکلات بانکی و بیمه‌ای میان ایران و روسیه عامل مهم شکل‌گیری تجارت میان ۲ کشور است، بیان کرد: اکنون بانک ملی و بیزنس بانک در روسیه حضور دارند اما نتوانسته‌اند مشکلات مالی حوزه کشاورزی را حل‌و‌فصل کنند. اگر یک بانک مشترک میان ایران و روسیه وجود داشته باشد، دیگر مبادلات می‌تواند با استفاده از ارز رایج مشترک انجام شود اما این موضوع اتفاق نیفتاده است. وی همچنین درباره مشکلات بیمه‌ای میان ۲ کشور هم تصریح کرد: ایران می‌تواند با استفاده از دریای خزر، کل مبادلات خود را از طریق کشتیرانی انجام دهد که این موضوع نیازمند بیمه است. می‌توان با تشکیل یک صندوق بیمه‌ای مشترک میان ایران و روسیه مشکلات صادرات را حل کرد که در جلسات مشترک ما با کمیسیون کشاورزی روسیه این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرف روسی هم با نگاهی مثبت به این مسائل اعلام کرد حمایت مورد نیاز در این رابطه را انجام خواهد داد. 

Page Generated in 0/0417 sec