printlogo


کد خبر: 230539تاریخ: 1399/11/27 00:00
دومین فاجعه هسته‌ای فوکوشیما؟

زمین‌لرزه بزرگ روز شنبه در فوکوشیما بار دیگر پس از یک دهه این منطقه شمال شرق مجمع‌الجزایر ژاپن را در آستانه یک فاجعه زیست‌محیطی قرار داد. ساعت 17:38 عصر شنبه به وقت تهران زلزله‌ای با قدرت 3/7 درجه در مقیاس ریشتر در شمال شرق ژاپن اتفاق افتاد که مرکز آن در عمق ۵۵ کیلومتری زمین گزارش شده است. مرکز این زلزله نزدیک سواحل فوکوشیما بود که 10 سال پیش شاهد یک سونامی بزرگ بود که در نتیجه آن یکی از 3 رآکتور هسته‌ای منطقه شکاف برداشت و نشت هسته‌ای ناشی از آن تا امروز این منطقه را غیرقابل سکونت کرده است.  بر اساس آخرین خبرها ۱۲۴ نفر در این حادثه آسیب دیده‌اند، شبکه برق قطع شده و جاده‌ها و خط آهن بسته شده است. 
مهم‌تر از همه اینها اما نشت مقداری آب از استخر سوخت هسته‌ای نیروگاه‌های اتمی فوکوشیما‌ یک و ۲ به بیرون است.  به گزارش اسپوتنیک، متخصصان شرکت انرژی تپکو  (Tokyo Electric Power Company)‌ در جریان تحقیقات نیروگاه‌های هسته‌ای فوکوشیما یک و ۲ دریافتند پس از زمین‌لرزه شدید اخیر در این منطقه مقداری آب که برای ذخیره سوخت هسته‌ای مصرف شده در بلوک‌های مختلف ایستگاه‌ها بوده از استخرها بیرون آمده است.  این شرکت در کنفرانسی خبری اطلاع داد که در واحد اول انرژی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما‌۲ از استخر سوخت هسته‌ای تقریبا ۱۶۰ میلی لیتر آب به بیرون پاشیده است. از استخر دیگر تقریبا 4/1 لیتر مایع خارج شده است. 
از طرف دیگر شبکه ان‌اچ‌کی، (شبکه بین‌المللی ژاپن)، ابعاد این رخداد را فراتر از این گزارش اعلام کرده که بر اساس آن در واحد پنجم انرژی نیروگاه اتمی فوکوشیما‌ یک در نتیجه زمین‌لرزه از استخر سوخت هسته‌ای تولید شده تقریبا ۶۰۰ میلی‌لیتر ‌آب بیرون آمده و از استخر واحد ششم انرژی تقریبا 6/1 لیتر. 
اگر چه در اطلاعیه شرکت تپکو تاکید شده که آب ریخته شده در روند خنک‌سازی سوخت تهیه شده تاثیری ندارد اما این حادثه موجی از نگرانی را درباره تکرار فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن باعث شده است.

Page Generated in 0/0052 sec