printlogo


کد خبر: 230540تاریخ: 1399/11/27 00:00
دور دنیا

شرط انصارالله برای پایان حملات به عربستان: «توقف مقابل توقف»
انصارالله یمن اعلام کرد در ازای پایان حملات ائتلاف متجاوز سعودی به این کشور، حملات خود علیه عربستان را متوقف می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: ما خواهان صلح هستیم و راه‌حل‌های زیادی برای آن ارائه داده‌ایم اما نتیجه آن تنها ادامه بمباران یمن توسط هواپیماهای آمریکایی، انگلیسی و اروپایی بود و جنگ ادامه دارد. وی افزود: توقف بمباران مقابل توقف بمباران. اگر جدیت (از سوی عربستان) به عنوان مهم‌ترین نکته وجود داشته باشد، ما حاضریم. طی روزهای گذشته، انصارالله حملات خود را علیه عربستان و همچنین علیه اهداف متعلق به دولت مستعفی یمن بویژه در شرق استان مأرب افزایش داده و به پیشروی‌هایی دست یافته است. روز شنبه این گروه اعلام کرد حمله هوایی جدیدی به فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب غرب عربستان انجام داده و تأکید کرد این حمله دقیق بود. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح وابسته به انصارالله، در بیانیه کوتاهی در حساب توئیتر خود نوشت: نیروی هوایی بعدازظهر امروز (شنبه) حمله به اهداف مهم در فرودگاه بین‌المللی أبها با پهپاد نوع صماد ۳ را اجرا کرد. 
***
پوتین: سیاست بازدارندگی روسیه تقویت شده است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به تغییر برخورد غربی‌ها نسبت به وجود تسلیحات نظامی جدید روسی و اذعان به دستاوردهای علمی این کشور، گفت: هر چه روسیه قدرتمندتر و بانفوذتر می‌شود، سیاست بازدارندگی آن شدت بیشتری می‌یابد. رئیس‌جمهوری روسیه در نشستی با سردبیران اصلی برخی رسانه‌های گروهی روسیه در پاسخ به یکی از سوالات یادآور شد که در غرب اوایل درباره تسلیحات نظامی جدید روسیه شروع به «تمسخر» کردند ولی به تدریج وضعیت تغییر کرد. وی گفت: «اگر به یاد داشته باشید، زمانی که من برای نخستین‌ بار درباره انواع تسلیحات نظامی جدید ظهور‌یافته و آماده خدمت در نیروهای مسلح روسیه صحبت کردم، آنها شروع به ریشخند زدن کرده و این حرف را مزخرف، جعلی و غیرواقعی ارزیابی کردند ولی اکنون شرایط کاملا متفاوت شده است». وی ادامه داد: «در حال حاضر پیشنهاد شده تسلیحات جدید روسی در دستور کار مذاکرات قرار گیرد، بویژه نه‌تنها سیستم‌هایی نظیر «آوانگارد» و تسلیحات مافوق صوت، بلکه نمونه‌های جدید سلاح‌های تاکتیکی و راهبردی ما هم در مباحثات مربوط به جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی، گنجانده شود». ولادیمیر پوتین همچنین اعلام کرد هر چه کشور قدرت بیشتری پیدا می‌کند، سیاست بازدارندگی روسیه هم افزایش می‌یابد. وی افزود: «به محض آنکه ما ثبات یافته و روی پای خود ایستادیم، بلافاصله سیاست بازدارندگی آغاز شد و هر چه قوی‌تر شدیم، این سیاست شدیدتر شد». به گفته وی، نفوذ روسیه در حوزه نفوذ شوروی سابق در حال افزایش است غرب نگران این مساله است و برای جلوگیری از آن و دور کردن مسکو از این منطقه، از سیاستمداران بلندپرواز و قدرت طلب به عنوان «مخالفان بالقوه روسیه» در جمهوری‌های سابق استفاده می‌کند. 
***
تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه نتانیاهو
هزاران اسرائیلی برای سی‌و‌چهارمین هفته متوالی در تعدادی از شهرهای اراضی اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده و خواهان استعفای او شدند. به گزارش روسیا الیوم، از حدود ۷ ماه پیش معترضان هر هفته در مقابل مقر اقامت نتانیاهو در خیابان بالفور قدس و منزلش در قیساریه و خیابان‌های اصلی تظاهرات کرده و خواهان برکناری نتانیاهو به دلیل محاکمه وی در پرونده‌های فساد و سوء‌مدیریت به دلیل بحران کرونا هستند. معترضان تأکید کردند نتانیاهو نمی‌تواند در حالی که به اتهام خیانت در امانت و قبول رشوه و حیله‌گری محاکمه می‌شود، نخست‌وزیر باشد. 
***
مرگ یک زن در کالیفرنیا بعد از تزریق فایزر
به گفته مقامات بهداشتی آمریکا، یک زن سالمند کالیفرنیایی بعد از دریافت واکسن آمریکایی فایزر دچار بیهوشی شد و بعد جان خود را از دست داد. یک زن ۷۸ ساله کالیفرنیایی بعد از دریافت واکسن فایزر جان خود را از دست داد. به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌پست»، دکتر «مایکل موریس» مدیر برنامه واکسیناسیون Kaiser Permanente Southern California در بیانیه‌ای اعلام کرد این زن روز جمعه حدود ظهر بعد از دریافت دوز اول واکسن گفت حالش مساعد نیست. به گفته وی، این زن سپس تحت درمان قرار گرفت اما هوشیاری خود را از دست داد و بعد سی‌پی‌آر (احیای قلبی ریوی) او جواب نداد و جان باخت. مقامات مدعی هستند هیچ نشانه‌ای از اینکه مرگ وی با واکسن مرتبط باشد، وجود ندارد. به گفته خانواده وی، او سابقه بیماری قلبی داشت. علت مرگ این زن در دست بررسی است. پیش‌تر در جدیدترین خبر از عوارض واکسن فایزر، بنا بر تایید کارکنان یک خانه سالمندان در اسپانیا، همه ۷۸ ساکن این مرکز بعد از دریافت نخستین دوز واکسن آمریکایی «فایزر- بیون‌تک» به کرونا مبتلا شدند و ۷ نفر جان خود را از دست دادند. تاکنون خبرهای زیادی درباره موارد فوت و علائم شدید بعد از تزریق ۲ واکسن فایزر و مدرنا در آمریکا و کشورهای دیگری که استفاده از این واکسن‌ها را تایید کرده‌اند، گزارش شده است. در خود آمریکا بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» ثبت شده، حدود ۶۰ نفر بعد از دریافت این واکسن‌ها جان باخته‌اند و صدها نفر دچار عوارض بعضا تهدیدکننده حیات شده‌اند.

Page Generated in 0/0057 sec