printlogo


کد خبر: 230555تاریخ: 1399/11/27 00:00
۶۲ فوتی و ۷۳۹۰ مبتلای جدید کرونا طی 24 ساعت
زنگ خطر خیز جدید کرونا در کشور به صدا درآمد

کرونای انگلیسی در کشور در حال گسترش است و پخش این ویروس کشنده، نگرانی‌های فراوانی را برای مردم و کادر درمان ایجاد کرده است. به گزارش «وطن امروز»، جامعه پزشکی ضمن تاکید بر خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعلام کرده است این نوع ویروس قدرت سرایت‌پذیری و مرگ‌و‌میر بالایی دارد. در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با بیان اینکه در طول ۲۴ ساعت (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) ۶۲ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان باختند، گفت: بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسید. سیماسادات لاری افزود: از ظهر روز شنبه تا ظهر امروز (۲۶ بهمن) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۵۶۸ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: بر این اساس مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسید. وی همچنین گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۲۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری با بیان اینکه ۳۷۰۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند، ادامه داد: تاکنون ۱۰ میلیون و ۴۸ هزار و ۸۷۱ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. به گفته لاری، بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وی همچنین از شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه به عنوان شهرهای در وضعیت قرمز نام برد. 
 
* زنگ خطر خیز جدید کرونا در کشور به صدا درآمده است
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با تاکید بر اینکه شناسایی مواردی از ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور می‌تواند زنگ خطری جدی برای ورود به خیز جدید بیماری باشد، گفت: در صورت ایجاد خیز جدید، وضعیت بیماری به‌مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود. سیماسادات لاری گفت: ایجاد روند صعودی در نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌ها و شناسایی مواردی از ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور، می‌تواند زنگ خطری جدی برای ورود به خیز جدید بیماری قلمداد شود. 
وی افزود: با توجه به افزایش قدرت سرایت در نوع موتاسیون‌یافته ویروس، رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات بیش از گذشته لازم و ضروری است، چرا که در صورت ایجاد خیز جدید، وضعیت بیماری به‌مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود. 
 
* درباره خیز کرونا هشدار داده بودیم
متخصص بیماری‌های عفونی ضمن هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: در صورتی که روند عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همین شکل ادامه یابد، نمود آن را در 3-2 هفته آینده در موارد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا شاهد خواهیم بود و خدای ناکرده شب عید ما را با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد کرد. دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از حدود ۲ هفته قبل درباره افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا هشدار داده‌ بودیم، حتی در شهر تهران هم به وضوح شاهد هستیم که موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است. در صورتی که این روند به همین شکل ادامه داشته باشد نمود آن را طی ۲ تا ۳ هفته آینده در موارد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا شاهد خواهیم بود و خدای ناکرده در شب عید ما را با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد کرد، بنابراین مردم نباید دچار ساده‌انگاری شوند. این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه گفت: همه نوع بیماری در همه‌ سنین درباره کرونا اتفاق می‌افتد و مردم باید بدانند ما امکانات تشخیصی برای تمام موارد مشکوک به ویروس جهش‌یافته انگلیسی را در کشور نداریم و هزینه یک مطالعه ژنتیکی روی نمونه مشکوک به کرونای انگلیسی خیلی بالاست و به همین دلیل نمی‌توانیم همه موارد مشکوک را بررسی کنیم. به همین دلیل باید به دنبال این باشیم که چه راه‌هایی برای دور ماندن از کرونای جهش‌یافته وجود دارد. راه‌های پیشگیری از کرونای قدیم و کرونای جهش‌یافته هیچ تفاوتی با هم ندارد و ما زمانی که از کرونای معمولی پیشگیری می‌کنیم به نوع جهش‌یافته آن هم مبتلا نمی‌شویم. مردانی همچنین گفت: کسانی که واکسن زدند خودشان به بیماری مبتلا نمی‌شوند اما می‌توانند ناقل آن باشند، البته تاکید می‌شود این موضوع به دلیل تزریق واکسن رخ نمی‌دهد.
 
* هیچ واکسن فایزری وارد و ترخیص نشده است
به دنبال انتشار برخی خبرها در رابطه با ورود محموله واکسن «فایزر» به کشور، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد هر ۲ محموله وارداتی واکسن در مدت اخیر «اسپوتنیک وی» روسی بوده و هیچ واکسن فایزری در این مدت وارد و از گمرک ترخیص نشده است. چندی پیش رهبر انقلاب در رابطه با ورود واکسن بیماری «کووید-۱۹» تاکید کردند ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. در مدت اخیر ۲ محموله واکسن کرونا وارد کشور شده که بعد از ورود دومین محموله، شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه محموله قابل توجهی از واکسن فایزر وارد کشور شده است. این در حالی است که پرس‌و‌جوی ماجرا از گمرک ایران به عنوان ترخیص‌کننده محموله‌های واکسن وارداتی، با رد این شایعات از سوی مهرداد جمال‌ارونقی به عنوان معاون فنی گمرک ایران  همراه بود. این مقام مسؤول در گمرک ایران اعلام کرد تشریفات گمرکی هر ۲ محموله با نظارت مستقیم مقامات گمرک ایران و مسؤولان مراجع ذی‌ربط، پای پرواز انجام و ترخیص و به مقامات ذی‌ربط و ذی‌صلاح در وزارت بهداشت تحویل شده است. وی تاکید کرد هر ۲ محموله وارداتی، واکسن «اسپوتنیک وی» روسی بوده و هیچ واکسن فایزری در آن وجود نداشته است.
 

Page Generated in 0/0055 sec