printlogo


کد خبر: 230859تاریخ: 1399/12/5 00:00
مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر به شکل آنلاین در تالار وحدت برگزار شد
معرفی بهترین‌های موسیقی ایران

گروه فرهنگ و هنر: مراسم اختتامیه سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر بعدازظهر دیروز دوشنبه چهارم اسفندماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، محمد الله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، کاندیداهای دریافت جایزه بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره و بدون حضور تماشاگران در تالار وحدت تهران برگزار شد. سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: یک سال سخت را پشت سر گذاشتیم، سالی که میهمان ناخوانده کرونا با آفات متعدد و ابتلائات بسیارش زمینه فعالیت‌های هنری را بسیار محدود کرد. سالی که فعالیت‌های هنری به دلیل مراعات ناگزیری که باید برای حفظ سلامتی می‌داشتیم، محدود برگزار شد یا برگزار نشد و به خاطر همین موضوع شاید رویدادهای موسیقی آسیب بسیار جدی‌تری را تجربه کردند. وی افزود: البته با بضاعت خود کوشیدیم تا رویدادها و اجراها و کنسرت‌هایی را برای پاسداشت هنر موسیقی بویژه موسیقی اصیل ایرانی فراهم کنیم و آنها را از فرصت فضای مجازی به سمع و نظر مخاطبان برسانیم. امیدوارم بر اثر این صبر نوبت ظفری در پیش رو باشد و سال آینده با محدود شدن و رفع این بیماری، دوباره فضای هنر و فعالیت هنرمندان رونق و شکوه پیشین خود را باز یابد و اعتلای بیشتر و بهتری را شاهد باشیم. 
محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: از آغازین روزهای شیوع کرونا هنرمندان شریف این مرز و بوم رسالت اجتماعی خود را به جا آوردند و با تولید و خلق آثار مختلف به یاری کادر درمان و همین‌طور مردم عزیزمان شتافتند و در یک سالی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار بسیاری از فعالیت‌های شغلی دیگر امکان اجرای جمعی نداشت، دست به ارائه و خلق اثر زدند. 
الله‌یاری ادامه داد: در این دوره بخش رقابتی به جشنواره بازگشت و شاهد رقابت آلبوم‌های فراوانی بودیم، اقبال خوبی از سوی هنرمندان برای حضور و شرکت در بخش اجراهای صحنه‌ای جشنواره شاهد بودیم و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهش جشنواره نیز برگزار شد. مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: امیدوارم با کم شدن سایه این ویروس از سر کشورمان، عموم فعالیت‌های اجتماعی مردم به حالت عادی برگردد و شاهد رونق بیش از پیش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اقتصاد هنر باشیم. 
حسن ریاحی، دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر هم در این مراسم گفت: امسال مساله مهمی که اتفاق افتاد، اعلام مجدد جایزه باربد بود که خیلی از آن استقبال شد. هنرمندان جوان بویژه در بخش آهنگسازی و نوازندگی از این جشنواره استقبال کردند و امیدوارم این جایزه ادامه پیدا کند و اگر امکان داشته باشد بخش رقابتی از سال آینده بین‌المللی برگزار شود، یعنی هنرمندان خارج از کشور که روی موسیقی ایران کار می‌کنند، آثار خود را ارسال کنند. امیدوارم سال آینده با از بین رفتن بیماری کرونا، بتوانیم جشنواره را وسیع‌تر برگزار کنیم. 
 
* قدردانی وزیر بهداشت از شیوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر
همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای قدردانی از شیوه برگزاری جشنواره سی‌و‌ششم موسیقی فجر در پیامی تصویری گفت: از همه اصحاب موسیقی که امسال جشنواره را از طریق رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری و در قالب فضای مجازی برگزار کردند، تشکر می‌کنم. بشدت دلم تنگ بود برای شنیدن زخمه‌ها، آواها و نواهای سرزمین مادری و همه سرزمین‌هایی که می‌توانند به شکل دلنواز با زخمه‌ها، آواها، نواها و سرودهای دلنشین مایه فرح‌بخشی جامعه و مردم باشند. از همه کسانی که در برگزاری جشنواره موسیقی فجر پروتکل‌ها را رعایت کردند، سپاسگزاری می‌کنم. ان‌شاءالله هر چه زودتر با دعای خیر اصحاب هنر و بزرگان موسیقی کشور با پایان دوره سهمگین ویروس کرونا و مشکلاتی که بر مردم ما تحمیل کرد و مدافعان سلامت و عزیزان زیادی را از ما گرفت و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد و داغ جگرسوز آنها تا آخرین لحظه حیات بر دل بنده به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت باقی است، بتوانیم در کنار اصحاب موسیقی و هنر کشور پایان این روزهای سخت و ملال‌آور را جشن بگیریم.
اما اسامی برگزیدگان بخش رقابتی سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر (جایزه باربد) هم در پایان مراسم اعلام شد و از آنها تجلیل به عمل آمد که در ادامه اسامی بخشی از برگزیدگان از نظرتان می‌گذرد.
در بخش «آهنگسازی موسیقی کلاسیک» دیپلم افتخار به مهران بدخشان برای آلبوم «انگاره‌ها» رسید و جایزه باربد را کاوه میرحسینی برای آلبوم «اشراق» از آن خود کرد. 
در «اجرای موسیقی نواحی» محمد سلم‌آبادی برای آلبوم «آوای صحرا» دیپلم افتخار گرفت. جایزه باربد در این بخش به حمزه مقدم برای آلبوم «حمزه سیاه» اهدا شد. 
در بخش «خوانندگی موسیقی نواحی» دیپلم افتخار این بخش به زنده‌یاد نورمحمد درپور برای «دردانه» و جایزه باربد به زنده‌یاد ابوالحسن خوشرو برای آلبوم موسیقی مازندران اهدا شد. 
در بخش اجرای موسیقی دستگاهی بی‌کلام، فیاضی برای آلبوم افرا دیپلم افتخار گرفت و جایزه باربد به هوشمند عبادی برای آلبوم «نایی» اهدا شد. 
در حوزه آهنگسازی دستگاهی با کلام نیز سیامک جهانگیری برای آلبوم «من همان نای‌ام» دیپلم افتخار گرفت و جایزه باربد را بهمن فریادرس برای آلبوم «پرواز و آواز» دریافت کرد. 
اما در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی، مهدی امامی برای آلبوم «من همان نای‌ام» موفق به دریافت دیپلم افتخار شد و مجتبی عسگری برای آلبوم «عشیران» جایزه باربد را از آن خود کرد. 
در حوزه آهنگسازی و اجرای بخش پاپ و تلفیقی بی‌کلام، دیپلم افتخار به هومن شیرعلی برای آلبوم «تنیده در صدا» اهدا شد و جایزه باربد را مصطفی قناعت برای آلبوم «کبوترخانه» از آن خود کرد. 
در آهنگسازی بخش پاپ و تلفیقی باکلام گروه بمرانی برای آلبوم «۱۳۴۰» تقدیر شد. دیپلم افتخار به پویا کلاهی برای آلبوم «طاووس پربسته» رسید و جایزه باربد را گروه داماهی با آلبوم «در من برو شکار» از آن خود کرد. 
اما در حوزه خوانندگی بخش پاپ و تلفیقی دیپلم افتخار به رضا کولغانی برای آلبوم «در من برو شکار» تعلق گرفت و جایزه باربد را پویا کلاهی برای آلبوم «طاووس پربسته» از آن خود کرد. 
در حوزه آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام، دیپلم افتخار به پویا باباعلی برای آلبوم «دوردست‌ها» اهدا شد و جایزه باربد را رضا والی برای آلبوم «سرنا» دریافت کرد. 
در بخش آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال باکلام، دیپلم افتخار این بخش به سیاوش ولی‌پور برای آلبوم «سرود مرد سرگردان» اهدا شد و جایزه باربد را امیر پورخلجی برای آلبوم «عاشق کیست» از آن خود کرد. 
دیپلم افتخار خوانندگی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی نیز به پوریا اخواص برای آلبوم «سرود مرد سرگردان» اهدا شد و جایزه باربد به وحید تاج برای آلبوم «از برگ‌ها» رسید. 
همچنین در بخش ناشر، علی صمدپور از نشر «خانه هنر خرد» دیپلم افتخار و محمد موسوی از نشر «ماهور» جایزه باربد را از ستاد جشنواره دریافت کردند. 

Page Generated in 0/0210 sec