printlogo


کد خبر: 230860تاریخ: 1399/12/5 00:00
جدیدترین اثر انتشارات امیرکبیر منتشر شد
پشت پرده فرار ۶ آمریکایی

کتاب«مأمور ما در تهران» به قلم رابرت رایت و ترجمه محمد مظفرپور که روایت فرار ۶ آمریکایی در بحران تسخیر سفارتخانه این کشور است، توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، کتاب«مأمور ما در تهران» به قلم رابرت رایت و ترجمه محمد مظفرپور به تشریح نقش سفارت کانادا در تهران و عملکرد سفیر وقت این کشور برای فراری دادن ۶ آمریکایی می‌پردازد. وقتی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ۵۸ پا به سفارت آمریکا در تهران گذاشتند ۶ نفر از اتباع آمریکایی موفق شدند فرار کنند. این ۶ نفر در ادامه خود را به اقامتگاه سفیر کانادا در تهران رساندند. 
سفارت کانادا برخلاف سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل کمتر مورد سوءظن مردم انقلابی بود. کن دی تیلور که ابتدای پاییز ۱۳۵۷ به عنوان سفیر کانادا وارد تهران شده و نخستین تجربه سفیری خود را سپری می‌کرد موفق شد بعد از چند ماه این ۶ آمریکایی را با گذرنامه‌های کانادایی از فرودگاه مهرآباد فراری دهد. داستانی که فیلم سینمایی «آرگو» با اقتباس از آن ساخته شد و جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۲ را هم از آن خود کرد. 
جز فراری دادن ۶ تبعه آمریکا، تیلور و سفارت متبوع وی نقش مهمی در جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آن به سازمان‌ جاسوسی ایالات متحده (سیا) داشتند به طوری که تیلور به مهم‌ترین سرپل اطلاعاتی آمریکایی‌ها در ایران تبدیل شده بود و پس از ورود مأمور سیا به ایران هم به او متصل و به مهم‌ترین مأمور آمریکایی‌ها در ایران تبدیل شد. 
کن دی تیلور، سفیر وقت کانادا پس از ۳۰ سال، سکوت خود را شکست و در برابر رابرت رایت نشست تا نقش محوری خود و سفارت کانادا را در آن بحران تشریح کند. نسخه انگلیسی کتاب در سال ۲۰۱۰ در کانادا و آمریکای شمالی منتشر شد. 
تیلور زمستان ۱۳۵۸ در حالی که بحران گروگانگیری به چهارمین ماه خود وارد شده بود ایران را ترک کرد. به محض خروج او از تهران و افشای نقشش در فراری دادن ۶ تبعه آمریکایی به قهرمانی در آمریکا تبدیل شد. سنای ایالات متحده در مصوبه‌ای مدال افتخاری به تیلور اعطا کرد و او به نماد دوستی کانادا و آمریکا تبدیل شد. «مأمور ما در تهران» علاوه بر روایت دقیق تسخیر سفارت آمریکا در تهران، عملیات پنجه عقاب (صحرای طبس) و اجرای عملیات فرار ۶ آمریکایی از ایران، حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره رابطه تاریخی ایران و آمریکا، خریدهای تسلیحاتی شاه، پایگاه‌های شنود سیا در مرز ایران و شوروی، روابط سیا و موساد با ساواک و شبکه جاسوسی سیا در تهران است. 
«مأمور ما در تهران» اثر رابرت رایت و ترجمه محمد مظفرپور در ۵۲۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۸۰ هزار تومان توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر شده است. 

Page Generated in 0/0071 sec