printlogo


کد خبر: 230868تاریخ: 1399/12/5 00:00
بر اساس نظرسنجی‌های جدید، نزدیک به نیمی از جمهوری‌خواهان تأکید دارند چنانچه ترامپ حزب جدیدی تأسیس کند، حزب سابق خود را ترک خواهند کرد
ترامپ‌خواهان علیه جمهوری‌خواهان

گروه بین‌الملل: اولین سخنرانی ترامپ پس از ترک کاخ سفید و پایان ریاست‌جمهوری وی در یک همایش رسمی، در حالی قرار است هفته آینده برگزار شود که مشاور وی روز گذشته از قصد او برای اعلام نامزدی خود برای انتخابات 2024 در این همایش خبر داد. بدون شک و به گواه آمار، ترامپ در حال حاضر موثرترین و محبوب‌ترین چهره جمهوری‌خواهان است. از آنجا که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در بیانیه هفته قبل خود شدیدا از میچ مک‌کانل به عنوان رهبر جمهوری‌خواهان انتقاد کرده بود، به نظر می‌رسد همایش هفته آینده آغاز جنگ داخلی در حزب جمهوری‌خواه خواهد بود که در صورت عدم تمکین از خواست ترامپ، نه‌تنها با ریزش جدی حامیان خود مواجه خواهد شد که حتی امکان ظهور یک جریان سیاسی جدید به عنوان حزب سوم از سوی ترامپ را نیز تقویت خواهدکرد. 
 
* اعلام نامزدی ترامپ برای 2024
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از وبگاه خبری اکسیوس، یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور سابق آمریکا به این وبگاه گفته است دونالد ترامپ قصد دارد در نخستین سخنرانی خود بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در هفته آینده، برای انتخابات سال ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کند. به گفته این منبع آگاه، ترامپ در سخنرانی خود پیامی را مخابره خواهد کرد مبنی بر اینکه او نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و کنترل پایگاه رأی این حزب را به دست خواهد گرفت. «جیسون میلر» مشاور ارشد ترامپ گفت: «ترامپ در واقع حزب جمهوری‌خواه است. تنها شکاف بین افراد داخلی و مردم جمهوری‌خواه در اطراف کشور است. زمانی که به رئیس‌جمهور ترامپ حمله می‌شود، در واقع به مردم جمهوری‌خواه حمله شده است». مشاور دیرینه ترامپ سخنرانی وی در هفته آینده را با عنوان «نمایش قدرت» یاد کرد و گفت پیام او حاوی این موضوع است که «من شاید توئیتر یا دفتر بیضی (کاخ سفید) را در اختیار نداشته باشم اما همچنان مسؤولیت دارم». در همین رابطه وبگاه آکسیوس در گزارشی نوشت ترامپ روی انتقامجویی حساس است و سخنرانی او در روز یکشنبه هفته آینده برای این منظور طراحی شده که نشان دهد حزب جمهوری‌خواه را در کنترل خود دارد؛ چه در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شود و چه نشود. وبگاه خبری آکسیوس پی برده است مشاوران رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هفته جاری در تفریحگاه او در فلوریدا موسوم به «مار ئه لاگو» با وی دیدار خواهند کرد تا اقدامات سیاسی بعدی او را طراحی کنند و ساختاری را برای انتخاب چند نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ ایجاد کنند. موضوع سخنرانی ترامپ در حالی از سوی مشاورانش برنامه‌ریزی برای انتخابات 2024 عنوان شده است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه از برنامه‌های ترامپ، نوشت او ۲۸ فوریه طی اظهاراتی در یکی از همایش‌های مهم حزب جمهوری‌خواه آمریکا موسوم به «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کار» دوباره به انظار عموم بازمی‌گردد. این منبع که نامش فاش نشد، توضیح داد: «او (ترامپ) درباره آینده حزب جمهوری‌خواه و جنبش محافظه‌کار صحبت خواهد کرد. همچنین منتظر به چالش کشیده شدن سیاست‌های فاجعه‌بار رئیس‌جمهور [جو] بایدن توسط او باشید». 
 
* کنفرانس سالیانه جمهوری‌خواهان
 «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کار» که از جمله همایش‌های مهم حزب جمهوری‌خواه است، طی روزهای 25 تا 28 فوریه (7 تا 10 اسفند) برگزار می‌شود. کنفرانس سالانه محافظه‌کاران هر سال با حضور فعالان سیاسی، صاحبنظران سیاسی و نمایندگان جمهوری‌خواه در مریلند برگزار می‌شود ولی امسال به خاطر محدودیت‌های کرونایی این کنفرانس قرار است در اورلاندو برگزار شود. با توجه به اظهارات هفته قبل ترامپ پیرامون نقش «میچ مک‌کانل» در تضعیف حزب جمهوری‌خواه و تاکید وی بر لزوم تغییر راهبرد این حزب، سخنرانی ترامپ پیرامون آینده حزب جمهوری‌خواه می‌تواند به منزله تحولی مهم در روندهای آتی این حزب و همچنین آینده رهبری حزب باشد. این در حالی است که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا دعوت به حضور در این مراسم را رد کرده است. علاوه بر مایک پنس، نام «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در لیست سخنرانان این همایش نیست. 
 
* ترامپ، معیاری برای جمهوری‌خواهان
به گزارش پایگاه خبری هیل، بر اساس نتایج نظرسنجی جدیدی که روز یکشنبه منتشر شد، تقریبا نیمی از جمهوری‎خواهان می‎گویند اگر رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ، ریاست حزب جدیدی را به عهده می‌گرفت، به آن می‌پیوستند و از چیزی که در حال حاضر حزب جمهوری‌خواه نامیده می‌شود، خارج می‌شدند. نتایج به دست آمده از این نظرسنجی که به طور مشترک توسط «دانشگاه سافولک» و «یو‌اس‌ای ‌تودی» انجام شده، نشان می‌دهد 46 درصد جمهوری‌خواهان بر این مساله تاکید دارند و فقط 27 درصد گفته‌اند با جمهوری‌خواهان می‌مانند و بقیه بلاتکلیف هستند. در همین حال یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه در میلواکی به روزنامه یواس‌ای تودی گفت: «ما اینطور حس می‌کنیم که جمهوری‌خواهان به حد کافی برای ما مبارزه نمی‌کنند و دیدیم که دونالد ترامپ تا جایی که می‌توانست برای ما جنگید اما بعد شما جمهوری‌خواهانی را دارید که با دموکرات‌ها و همه چیز موافق هستند و هرگز آنها را به عقب هل نمی‌دهند». بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۷۶ درصد جمهوری‌خواهان نیز تصریح کرده‌اند در صورت حضور مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، از او حمایت می‌کنند. ۱۲ درصد به این سوال، پاسخ خیر داده و ۱۲ درصد نیز گفته‌اند هنوز تصمیم نگرفته‌اند. ترامپ بعد از تبرئه‌ شدن در دادگاه استیضاح مجلس سنا، با وعده «ظهور با دیدگاهی روشن برای آینده آمریکا» طی بیانیه‌ای مبنی بر بازگشت خود به عرصه سیاست، گفت کارهای زیادی پیش رو دارد. 
 
* شورش مسلحانه حامیان ترامپ در راه است؟
با گذشت یک ماه از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و عدم فروکش کردن خشم و کینه رئیس‌جمهور سابق و هوادارانش، احتمال برنامه‌ریزی آنها برای ایجاد ناآرامی‌های بیشتر در این کشور قوت گرفته است. در همین باره «آدام اسمیت» رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه گفت به دلیل نگرانی‌هایی که درباره حامیان ترامپ در این کشور وجود دارد، ۵ هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن باقی می‌مانند. اسمیت طی نشستی با مسؤولان نظامی آمریکا توضیح داد: «برخی از این افراد متوجه شدند ۷۵ سال پیش، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور [آمریکا] در ۴ مارس برگزار می‌شد... آنها اکنون نیز گمان می‌کنند باید در چهارم مارس جمع شوند و به کنگره حمله کنند... این چیزی است که در رسانه‌های آنلاین دست به دست می‌شود». علاوه بر گمانه‌زنی‌ها درباره اقدامات احتمالی هواداران ترامپ در تاریخ ۴ مارس، مناسبت‌های دیگری از جمله انتخابات کنگره در سال آینده میلادی نیز می‌تواند بهانه‌ای برای شورش و ایجاد ناآرامی در آمریکا باشد. نشریه فارین‌پالیسی یکم اسفند در یادداشتی درباره احتمال افزایش تنش و خشونت در آمریکا، پا را از این نیز فراتر گذاشته و احتمال وقوع جنگ داخلی را در این کشور مطرح کرده است. این یادداشت به ۳ مؤلفه اصلی مورد نیاز برای جنگ داخلی از جمله پیشینه و انگیزه لازم، وجود شکاف و رخنه در جامعه و شکل‌گیری فرقه‌گرایی اشاره کرده و می‌نویسد در حال حاضر هر ۳ مؤلفه در آمریکا دیده می‌شود.
***
    افراط‌گرایی؛ چالش اصلی وزارت دادگستری بایدن     
مریک گارلند گزینه پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای سمت دادستان کل ایالات متحده وعده داد در صورت تاییدش از سوی مجلس سنا، وزارت دادگستری آمریکا افراط‌گرایی سیاسی داخلی را ریشه‌کن و با هرگونه تبعیض در سیستم قضایی مقابله خواهد کرد. وی گفته است: اکنون زمان مناسبی برای تاکید بر نقش دادستان کل آمریکا برای اجرای قانون و تضمین عدالت قضایی در چارچوب قانون است. قاضی سابق دادگاه تجدیدنظر آمریکا با فشارهای شدیدی از سوی ترقی‌‌خواهان برای محاکمه دونالد ترامپ و نزدیکانش به خاطر جرم‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری‌اش مرتکب شده، روبه‌رو شده است. گارلند همچنین گفت: طی سال‌های 1995 تا 1997 میلادی من بر محاکمه عاملان بمب‌گذاری در ساختمان فدرال اوکلاهماسیتی نظارت داشتم؛ کسانی که قصد داشتند دولت فدرال را سرنگون و ساقط کنند. اگر صلاحیت من تایید شود، بر محاکمه سفیدپوستان افراطی و سایر افرادی که به ساختمان کنگره در روز 6 ژانویه حمله کردند، نظارت خواهم کرد. وی در ادامه گفت: من قصد دارم با نژادپرستی سیستماتیک در سیاست‌گذاری مقابله کنم و به دولت بایدن برای اصلاح سیستم قضایی کمک خواهم کرد.

Page Generated in 0/0065 sec