printlogo


کد خبر: 230869تاریخ: 1399/12/5 00:00
دور دنیا

افزایش مرگ‌و‌میر بی‌خانمان‌های انگلیسی در سال ۲۰۲۰
به رغم اجرای طرح اسکان اضطراری دولت انگلیس برای بی‌خانمان‌ها، حدود یکهزار نفر از آنها در سال گذشته میلادی جان خود را از دست دادند. تحقیقات نشان می‌دهد میزان مرگ‌و‌میر در بین بی‌خانمان‌های انگلیسی در سال ۲۰۲۰ بیش از یک‌سوم افزایش یافته است. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، موزه انجمن محور بی‌خانمان‌ها در بریتانیا، ۹۷۶ مورد مرگ‌و‌میر را در بین بی‌خانمان‌ها در انگلیس، اسکاتلند، ولز و شمال ایرلند در سال گذشته میلادی به ثبت رسانده است. به نوشته این روزنامه انگلیسی، این میزان مرگ‌و‌میر، افزایش ۳۷ درصدی شمار کشته‌شدگان بی‌خانمان را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. این آمار و ارقام شامل مرگ‌و‌میر بی‌خانمان‌هایی است که در خیابان‌ها، در اسکان موقت یا بر روی نیمکت‌ها می‌خوابیدند. ایندیپندنت نوشته این آمار افزایش یافته در حالی منتشر شده که دولت انگلیس در اجرای طرح اسکان اضطراری ظاهرا موفق عمل کرده است. طبق این طرح برای ۱۵ هزار بی‌خانمان که با بیماری «کووید-۱۹» نیز دست و پنجه نرم کرده‌اند، اسکان‌های ضروری فراهم شده است. این در حالی است که مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد این طرح از مرگ ۲۶۶ بی‌خانمان جلو‌گیری به عمل آورده است. طبق این گزارش، کمتر از ۳ درصد از این مرگ‌و‌میر‌ها به ویروس کرونا مربوط بوده‌ است. همچنین طبق این تحقیقات، ۳۶‌درصد از این مرگ‌و‌میر‌ها نیز به مصرف مواد مخدر و الکل مربوط بوده و ۱۵ درصد از آنها نیز خودکشی کرده‌اند. پیش از این نیز در حالی که انگلیس با افزایش میزان تلفات و مبتلایان به کرونا رو‌به‌رو بود، مرکز «جنریشن رنت» که در این کشور مسائل مربوط به مسکن را بررسی می‌کند، گفته بود طبق گزارشی، بیش از نیم میلیون مستأجر پرداخت اجاره‌بهای خود را به تعویق انداخته‌اند. بر اساس گزارش این مرکز، معوقات اجاره‌بها می‌تواند ۴۵ هزار خانوار انگلیسی را بی‌خانمان کند. 
***
آزمایش موفقیت‌آمیز پهپاد ضدتروریستی روسیه
روسیه پهپاد تهاجمی جدید خود به نام «اوریون» را با حمله به مراکز تروریست‌ها در سوریه در میدان رزم واقعی آزمایش کرد. شبکه تلویزیونی روسیه ۱ روز دوشنبه صحنه‌هایی از حمله پهپاد اوریون به مراکز تروریست‌ها در سوریه را نشان داد. در فیلمی که از به‌کارگیری این پهپاد در سوریه پخش شد، اقدامات تجسسی، یافتن هدف با استفاده از سیستم اپتیکی ویژه برای حمله و هدف‌گیری و حمله با موشک نشان داده شد. در جریان تهاجم پهپاد روسی به مراکز تروریست‌ها در سوریه شماری از آنها کشته شدند که در گزارش رسانه روسی آماری در این مورد اعلام نشد. در این گزارش گفته شد که پهپاد اوریون نخستین پهپاد روسی از طبقه‌بندی (MALE میان و دور پرواز) است و در سطح جهانی پهپاد آمریکایی پرداتور رقیب آن محسوب می‌شود. پهپاد اوریون به سیستم‌های ماهواره‌ای و هومینگ لیزری مجهز شده و برای حمله به وسایل نقلیه زره‌پوش سبک و پرسنل دشمن طراحی شده است. وزارت دفاع روسیه دسامبر سال ۲۰۲۰ برای نخستین‌بار هواپیمای بدون سرنشین «اوریون» را در نسخه‌ای تهاجمی نشان داد. روسیه پس از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ که جمهوری آذربایجان از پهپادهای ضربتی و تجسسی استفاده کرد و سیستم‌های روسی جنگ الکترونیکی در اختیار ارتش ارمنستان کارایی بالایی نداشتند به توسعه ناوگان پهپادهای رزمی خود توجه خاص می‌کند. بر این اساس روز ۲۷ دی‌ماه سال جاری پهپاد سنگین تهاجمی روسی به نام «آخوتنیک-بی» (شکارچی) نخستین بمب خود را در نخستین پرواز آزمایشی پرتاب کرد. 
***
ترور سفیر ایتالیا در کنگو
لوکا آتاناتسیو، سفیر ایتالیا در کنگو در جریان حمله شبه‌نظامیان به شرق جمهوری دموکراتیک کنگو کشته شد. منابع دیپلماتیک اعلام کردند سفیر ایتالیا در کینشازا دیروز در حمله مسلحانه‌ای که یک کاروان برنامه جهانی غذا را هدف قرار داد، مورد اصابت گلوله مهاجمان قرار گرفت. کاروان برنامه جهانی غذا برای بازدید از شهر گوما در استان شرقی کیووی جمهوری دموکراتیک کنگو در مرز با رواندا و اوگاندا رفته بود. کیووی شمالی یک استان محلی گروه نیروهای متحد دموکراتیک (ADF) است که بنیادگرایان و نیروهای مخالف «یوری موسونی» رئیس‌جمهور دیرینه اوگاندا را گرد هم آورده است. ADF از اواخر دهه ۱۹۹۰ در این استان مشغول فعالیت است. در سال ۲۰۱۷ این گروه با داعش بیعت کرد و سازمان ملل آن را مسؤول کشتن صدها غیرنظامی می‌داند. وزارت خارجه ایتالیا در اعلامیه‌ای با تایید این واقعه اعلام کرد: «وزارت خارجه با تأثر شدید، مرگ لوکا آتاناتسیو، سفیر ایتالیا در جمهوری دموکراتیک کنگو و یک سرباز را که امروز در گوما اتفاق افتاد، تأیید می‌کند. سفیر و سرباز مذکور در وسیله نقلیه کاروان مأموریت تثبیت سازمان ملل متحد در جمهوری دموکراتیک کنگو، در حال حرکت بودند».
***
فائوچی: نیم میلیون فوتی بر اثر کرونا در آمریکا وحشتناک است
«آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در مصاحبه با شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز»، نزدیک شدن این کشور به رقم ۵۰۰ هزار فوتی بر اثر کرونا را «ویرانگر و وحشتناک» توصیف کرد. به گزارش وبگاه خبری «هیل»، وی در این باره گفت: اگر به شرایط کنونی نگاه کنید، هنوز از آن (بحران کرونا) خارج نشده‌ایم؛ نیم میلیون فوتی وحشتناک است، تاریخی است. ما حتی چیزی نزدیک به این را هم در بیش از یکصد سال گذشته بعد از همه‌گیری آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ شاهد نبودیم. فائوچی افزود: وقتی به اعداد نگاه می‌کنید حیرت‌زده می‌شوید. تقریبا باورنکردنی است اما حقیقت دارد. این یک همه‌گیری ویرانگر و تاریخی است. مردم درباره آن دهه‌ها و دهه‌های دیگر صحبت خواهند کرد. به گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان»، کمی بیش از یک سال از آغاز همه‌گیری کرونا در آمریکا تا پایان این هفته، آمار قربانیان این کشور از ۵۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0063 sec