printlogo


کد خبر: 230870تاریخ: 1399/12/5 00:00
فالح الفیاض در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حشدالشعبی اعلام کرد
معادله امنیتی جدید در عراق با تکیه بر ترکیب توان بومی

گروه بین‌الملل: در شرایطی که مقامات ناتو طی روزهای اخیر در حال رایزنی با دولت عراق برای اجرای تصمیم اخیر این سازمان مبنی بر افزایش نیروهای خود در عراق هستند، ارتش و حشدالشعبی عراق، طی عملیات‌های مشترک ضربات مهلکی به تروریست‌های داعش وارد آوردند تا جایی که رئیس سازمان حشدالشعبی از رسیدن نیروهای عراقی به یک معادله امنیتی جدید سه‌جانبه مبتنی بر نیروهای بومی در مقابله با تروریست‌ها خبر داد. 
 
* تقدیر رئیس سازمان حشدالشعبی از مقاومت مردمی
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حشدالشعبی عراق، «فالح الفیاض» دیروز در بازدید از منطقه «الطارمیه» در شمال بغداد که روز شنبه شاهد درگیری تروریست‌های داعش با نیروهای امنیتی مشترک عراق بود، تصریح کرد: با عملیات قهرمانانه اخیر در این شهر، یک معادله امنیتی جدید سه‌جانبه شامل نیروهای حشد‌الشعبی، نیروهای امنیتی و ساکنان این شهر ایجاد شد. وی در حاشیه بازدید از شهر الطارمیه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حشدالشعبی تصریح کرد: با ایستادگی مردم شهر و پشتیبانی نیروهای امنیتی و حشدالشعبی مقابل بقایای داعش، یک معادله امنیتی جدید ایجاد شد و مقامات ارشد حشدالشعبی آماده هرگونه حمایت و پشتیبانی بر اساس اختیارات‌شان هستند. رئیس سازمان حشدالشعبی عراق تاکید کرد: اهالی الطارمیه می‌توانند قدرت و ابتکار عمل را در مقابل گروه‌های تروریستی به دست گیرند. ضمن اینکه عملیات اخیر انجام شده، طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بود. شنبه گذشته نیروهای هنگ الطارمیه وابسته به حشدالشعبی با شماری از تروریست‌های داعش درگیر شدند و طی آن چندین تروریست داعش به هلاکت رسید و ۳ نیروی این هنگ نیز شهید و ۲ نیروی دیگر مجروح شدند. الفیاض پیش‌تر در واکنش به این عملیات گفته بود: «عملیات الطارمیه، ما را در برابر اقدام ملی و حماسی که بخشی از سلسله اقدامات مشترک بین برادران و فرزندان ما در حشدالشعبی و نیروهای امنیتی قهرمان علیه تروریسم است، سربلند کرد. این سازمان برای همه استان‌های ما سپر محکمی است و اجازه نخواهد داد خرابکاران، امنیت و ثبات ما را بگیرند». رئیس سازمان حشدالشعبی عراق در شرایطی این سخنان را مطرح کرد که طی روزهای گذشته اخباری از تصمیم جدید سازمان ناتو مبنی بر افزایش نیروهای این سازمان در عراق منتشر شده است؛ موضوعی که با مخالفت جدی افکار عمومی و پارلمان عراق مواجه شده است اما مقامات این سازمان با چشم‌پوشی از این رویکرد، در تلاشند با دولت عراق در این زمینه به هماهنگی برسند. این در حالی است که پارلمان عراق بر لزوم ارائه مجوز از سوی خود برای هرگونه توافق دولت با ناتو تاکید کرده است. 
 
* تأکید سخنگوی ارتش عراق بر عدم نیاز به نیروهای خارجی
همزمان با سخنان رئیس سازمان حشدالشعبی عراق، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده ‌کل نیروهای مسلح عراق نیز گفت: عملیات طارمیه بر اساس اطلاعات درباره شبکه تروریستی انجام شد و در میان تروریست‌های کشته شده، مسؤول نظامی داعش نیز وجود داشت. وی درباره حمله راکتی اخیر به اربیل هم تأکید کرد: این حمله از داخل مرزهای کردستان عراق انجام شده است و کمیته تحقیق مشترک به تحقیقات در این باره ادامه خواهد داد. سخنگوی فرمانده‌ کل نیروهای مسلح عراق افزود: به هیچ نیروی ائتلاف بین‌المللی در عرصه میدانی نیاز نداریم.
 
* پرواز گسترده بالگردها و پهپادهای آمریکایی در مرز عراق و سوریه
با وجود تاکید مقامات ارتش و حشدالشعبی عراق بر عدم نیاز به نیروهای ائتلاف و تکیه نیروهای عراقی بر توان داخلی برای تامین امنیت و مقابله با تروریسم، یک منبع امنیتی عراقی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المعلومه عراق، از تحرکات بالگردهای آمریکایی در آسمان مناطق غربی عراق تا نوار مرزی سوریه خبر داد و اعلام کرد: آسمان منطقه «القائم» به ‌سمت نوار مرزی با سوریه در غرب الانبار شاهد تحرکات هوایی بی‌سابقه آمریکایی‌هاست و این در حالی است که هیچ مورد رخنه امنیتی به ‌برکت اقدامات امنیتی نیروهای عراقی رخ نداده است. منبع عراقی بیان کرد: پرواز بالگردها و پهپادهای آمریکایی بر فراز این مناطق بدون اطلاع نیروهای امنیتی است و آنها معمولا اطلاعی از این تحرکات و ماهیت و انگیزه‌های آن ندارند. منبع عراقی افزود: تحرکات آمریکایی‌ها همزمان با ایجاد پایگاهی جدید از سوی آنها در نزدیکی مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن است. نظامیان آمریکایی به ‌دنبال احداث دومین پایگاه در مناطق غربی پس از پایگاه عین‌الاسد هستند.

Page Generated in 0/0065 sec