printlogo


کد خبر: 230890تاریخ: 1399/12/5 00:00
اخبار

توافق ایران و کره‌جنوبی درباره انتقال منابع ارزی ایران
رئیس کل بانک مرکزی و سفیر کره‌جنوبی در ایران در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره‌جنوبی برگزار شد، درباره نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران، در کره‌جنوبی توافق کردند. سفیر کره‌جنوبی در ایران اعلام کرد: کشورش آماده انجام همه اقدامات لازم برای استفاده از تمام منابع بانکی ایران در کره‌جنوبی است و در این باره هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره‌جنوبی گفت: اگر چه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود. 
***
بازگشت 40 میلیارد یورو  ارز حاصل از صادرات
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال 97 تا پایان آذرماه 99، میزان صادرات کشور حدود 63 میلیارد یورو بوده که از این مقدار حدود 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات بازگشته است. حمید زادبوم دیروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: بیشترین رشد صادرات کشور در سال 99 در حوزه خشکبار، گیاهان دارویی، ماکارونی، مواد پروتئینی، پوشاک، مواد شوینده، محصولات دارویی، تجهیزات برقی و محصولات برقی بوده است، البته در 10 ماهه امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20‌درصد کاهش داشته است
***
70 درصد واردات کالاهای اساسی  با ارز صادرات غیرنفتی
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه امروز صادرکنندگان در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، بیان کرد: در سال جاری 22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است و بازگشت این میزان ارز در شرایطی است که امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت به کشور نیست. وی با بیان اینکه 70 درصد واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی انجام شده است، بیان داشت: به ‌رغم تمام مشکلات باز هم صادرکنندگان در صحنه بوده‌اند اما متاسفانه نگاه‌ها به صادرکنندگان خوشبینانه نبوده است. 
***
چک‌های برگشتی کم شد
۶۷۸ هزار فقره چک به ارزش حدود ۲۰۹ هزار میلیارد ریال در دی‌ماه ۹۹ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل، از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۴ و 5/10 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، بیش از 8 میلیون و 400 هزار فقره چک به ارزش حدود 1885 هزار میلیارد ریال در دی‌ماه 99 در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 7/10 درصد کاهش و از نظر مبلغ 4/1 درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از 2 میلیون و 500 هزار فقره چک به ارزش بالغ بر 917 هزار میلیارد ریال مبادله شد. 
***
سود 80 درصدی فولادی‌ها از خودرو
دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: ما می‌خواهیم کاهش قیمت مواد اولیه داشته باشد تا محصول نهایی ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد؛ ۸۰ درصد قیمت یک خودرو، قطعه و مواد اولیه است. نباید ذهن را به سمت ۲۰ درصد بهره‌وری خودروسازان منحرف کنیم، بلکه باید توجه به این ۸۰ درصد باشد. آهن و معدن ثروت ملی است اما سود این معدن به سمت دولت می‌رود و هیچ عایدی برای مردم ندارد، در حالی که می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو و لوازم خانگی شود. مازیار بیگلو با تاکید بر ضرورت کاهش قیمت مواد اولیه ادامه داد: در صورت کاهش قیمت مواد اولیه، قطعه‌سازان قیمت را به سمت مصرف‌کننده تعدیل می‌کنند. وی تاکید کرد: ما به هیچ‌وجه به دنبال افزایش قیمت نیستیم اما باید وضعیت فعلی اصلاح شود. 

Page Generated in 0/0062 sec