printlogo


کد خبر: 230910تاریخ: 1399/12/6 00:00
نیروهای مقاومت یمن با استقرار در ۱۰ کیلومتری شهر مأرب در آستانه فتح این شهر هستند
مزدوران سعودی در محاصره مقاومت
ابتکار عمل انصارالله در انعقاد توافق با سران قبایل مأرب نقش مهمی در پیشبرد عملیات‌های مقاومت در مأرب داشت

گروه بین‌الملل: مقاومت یمن در 2 هفته گذشته طی رشته‌‌عملیات‌های ایذایی و گسترده در مناطق غربی، شرقی و جنوبی استان مأرب توانسته است دستاوردهای چشمگیری در این جبهه‌ها داشته باشد، تا جایی که به اذعان منابع محلی، نیروهای مقاومت با حضور در 10 کیلومتری شهر مأرب و محاصره حداکثری این شهر، فاصله نزدیکی تا پایان دادن به اشغال این شهر تاریخی و به کنترل درآوردن این استان راهبردی دارند. در این بین اما علاوه بر قدرت نظامی، ابتکار عملی که انصارالله یمن در اقناع و انعقاد توافق با سران قبایل این استان داشت، سبب شد پیشروی‌ نیروهای مقاومت در این استان سرعت بیشتری نسبت به قبل بگیرد؛ موضوعی که به عنوان یک پیروزی معنوی و موثر در بلندمدت برای تثبیت دولت نجات ملی یمن نیز قابل ملاحظه است.
 
* تغییرات معادلات سیاسی - نظامی در یمن با ابتکار مقاومت
به گزارش «وطن‌امروز»، روند تحولات در استان مأرب یمن طی هفته‌های گذشته سرعت قابل توجهی گرفته و مقاومت یمن در سلسله‌ عملیات‌های موثر در جبهه‌های مختلف مأرب توانسته است با تسلط بر پایگاه‌های نظامی‌ای که تا پیش از این در اشغال ائتلاف سعودی بوده، به ۱۰ کیلومتری شهر مأرب، پایتخت استان راهبردی و نفت خیز مأرب برسد. در این شرایط منابع محلی خبر می‌دهند قبایل مأرب یکی پس از دیگری اقدام به امضای توافق صلح با مقاومت یمن و دولت نجات ملی در صنعا کرده و از جنگ کنار می‌کشند. در همین راستا روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: سیستم قبیله‌ای - عشیره‌ای اصلی‌ترین نهاد اجتماعی در یمن به شمار می‌رود و هر اقدام و فعالیتی باید با هماهنگی بزرگان این قبایل باشد. اهمیت این قبایل بویژه در زمان درگیری‌ها و جنگ بیش از پیش خود را نشان می‌دهد و از آنجا که هر قبیله منطقه وسیعی را در کنترل خود دارد، صلح و توافق با شیخ قبیله به معنای تسلط بر آن منطقه است. در گزارش این روزنامه آمده است: با این شرایط، استان مأرب شاهد کودتای واقعی علیه عربستان سعودی است و با گذشت 6 سال از تسلط شبه‌نظامیان همسو با ریاض بر این استان، دیگر ابزارهای قدیمی سعودی‌ها برای فرمانبری گروه‌ها و قبایل کارساز نیست و قبایل یکی پس از دیگری در حال امضای توافق صلح با نیروهای ارتش و انصارالله هستند و این یک ضربه کاری به عربستان سعودی است. این در حالی است که ائتلاف سعودی اخیرا سطح تهدیدات خود علیه قبایل را افزایش داده و سران قبایل را برای نقض توافقات امضا شده با ارتش و کمیته‌های مردمی تحت فشار گذاشته است. الاخبار در ادامه نوشت دولت نجات ملی یمن توانسته معادلات را علیه ائتلاف سعودی و دولت مستعفی منصور هادی از درون خودشان تغییر دهد، بویژه اینکه قبایل مأرب به درخواست صنعا پاسخ مثبت داده‌اند. دلیل این واکنش قبایل به دلیل اشتباهات متعدد حزب اخوانی الاصلاح در 6 سال گذشته علیه آنهاست. اخوانی‌ها در این سال‌ها با زور و تهدید بر منابع درآمدی استان مسلط شدند و تلاش کردند قبایل را تحت فرمان خود درآورند؛ قبایلی که در طول دوران گذشته هیچ وقت اجازه نداده بودند هیچ قدرتی بر آنها مسلط شود. بنابراین تهدیدات کنونی قبایل از سوی ائتلاف سعودی فایده چندانی برای ریاض نخواهد داشت. 
 
* اهمیت بیعت سران قبایل مأرب با مقاومت
رهبران انصارالله و مقاومت یمن سپتامبر ۲۰۲۰ توانستند طی توافق با قبیله «مراد» از برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات در بخش بزرگی از استان مأرب از جمله شهر‌های «رحبه»، «الجوبه»، «جبل مراد»، «المأهلیه» و «حریب» که در اختیار این قبیله بود فارغ شوند. از این رو امضای توافق میان قبیله مراد و دولت صنعا، یکی از اصلی‌ترین دلایل میدانی برای پیشروی مقاومت یمن به سمت شهر مأرب به شمار می‌رود. امضای قراردادهای صلح و کنار زدن مانع قبایل، تجربه جدیدی برای دولت صنعا نیست و در طول سال‌های گذشته توانسته‌ توافقات متعددی در مناطق شرقی صنعا با قبایل مختلف امضا کند. اکنون درگیری‌ها به اراضی قبیله «عبیده» رسیده است. این اراضی از اطراف شهر مأرب تا منطقه «وادی عبیده» و مناطق «صافر» و «الرویک» در نزدیکی مرز عربستان را در بر می‌گیرد و دولت صنعا تمام کانال‌های ارتباطی خود را با قبیله عبیده برای امضای توافق صلح فعال کرده است. گفتنی است «شیخ محسن بن‌علی بن‌معیلی» رئیس فقید قبیله عبیده قبل از فوتش در سال ۲۰۱۸، قصیده‌ای برای «عبدالملک الحوثی» سروده و او را مدح و اعلام کرده بود آماده استقبال از ارتش و کمیته‌های مردمی است و همچنین آماده است در کنار نیروهای صنعا برای آزادی شهر مأرب بجنگد. منابع محلی می‌گویند دولت صنعا در روزهای گذشته توانسته با تعدادی از بزرگان قبیله عبیده به توافق برسد و به علت حفظ جان آنها، این توافقات علنی نشده و قرار بر این شده است هنگام پیشروی ارتش و انصارالله یمن، افراد این عشیره‌ها مانع نشوند. همزمان ارتباط‌گیری با بزرگان سایر قبایل نیز از طریق شیوخ مورد وثوق منطقه در حال انجام است.
 
* آخرین تحولات میدانی در جبهه مأرب
مقاومت یمن در حال برداشتن آخرین گام‌ها برای پایان دادن به اشغال شهر مأرب از سوی مزدوران و ائتلاف سعودی است. ‌این در شرایطی است که عربستان سعودی با گسیل صدها نیروی نظامی خود به مأرب در صدد است به وضعیت شکست‌خورده مزدوران و تروریست‌های هم‌پیمان خود در این شهر سر و سامان دهد. با این حال، یک منبع میدانی وابسته به نیروهای مقاومت در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: «مقاومت مردمی یمن پس از گذشت حدود ۲ هفته عملیات نظامی مستمر علیه نیروهای متجاوز در استان مأرب، محاصره این شهر از تمام جهت‌ها را به اتمام رساند؛ از جمله خط ارتباطی میان شرق شهر مأرب که به استان حضرموت (شرق استان مأرب) منتهی می‌شود؛ خطی که اکنون زیر آتش است». این منبع در ادامه افزود: «پس از سیطره کامل بر تمام بلندی‌های مشرف بر شهر مأرب آن هم از همه جهت‌ها،‌ عملیات پاکسازی مأرب از عناصر سازمان القاعده و مزدوران متجاوز دیگر تنها مساله زمان است». در حال حاضر عملیات انصارالله برای آزادسازی کامل استان مأرب از سیطره ائتلاف سعودی در جبهه‌های غربی و جنوبی جریان دارد. در طول هفته دوم عملیات انصارالله در استان مأرب، عمده درگیری‌های زمینی در جبهه‌های شرق صرواح، رغوان و شرق مدغل متمرکز بوده است. بر این اساس، در جبهه شرق صرواح درگیری‌ها به مناطق طلعه‌ الحمرا، الزور و الحماجره و ارتفاعات جنوبی سد مأرب رسیده است و به نظر می‌رسد تاکتیک انصارالله در این محور همچنان انجام حملات پیوسته ایذایی و پیشروی گام به گام به سوی سد مأرب و ارتفاعات جنوب غربی شهر مأرب است. در جبهه غرب در رغوان، پیشروی‌های قابل توجهی برای آزادسازی شهرک اسداس صورت گرفته است. عملیات‌های ایذایی انصارالله در شرق مدغل و سایر جبهه‌ها منجر به تحمیل تلفات سنگینی به خط هجومی ائتلاف سعودی شده است که منجر به کشته شدن ۴ فرمانده رده بالای سعودی شد. علاوه بر نبرد در جبهه زمینی، نیروهای مقاومت و یگان موشکی – پهپادی آن در این مدت، ۱۱ عملیات پهپادی و موشکی علیه مواضع ائتلاف سعودی اجرا کرده‌اند. بر این اساس حملات پهپادی ۳ بار در خمیس - مشیط، یک بار فرودگاه أبها، یک بار در فرودگاه جده، یک بار در جبل النضود در شرق الجوف و یک بار در مواضع ائتلاف سعودی در جنوب عربستان صورت گرفت. حملات موشکی نیز شامل 4 حمله به مواضع مختلف ائتلاف سعودی در مأرب بود. 
***
    تقلای متحدان سعودی برای ممانعت از  پیشروی مقاومت     
پیشروی‌های مقاومت یمن در جبهه مأرب وحشت زیادی در وجود عربستان سعودی و شرکای آن پدید آورده است. در همین راستا، علاوه بر کشورهای غربی و برخی نهادهای بین‌المللی همسو با این جریان، «نایف الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز خواستار توقف حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهر مأرب شده است. وی بدون اظهارنظر درباره جنایات ائتلاف متجاوز سعودی و عناصر «الاصلاح» در مأرب، ادعا کرد این شورا از یمن و برقراری امنیت و ثبات در آن حمایت می‌کند. علاوه بر وی، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تیموتی لیندرکینگ از روز سه‌شنبه (دیروز) تا ۱۳ اسفندماه به چندین کشور خلیج‌فارس سفر خواهد کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده، قرار است او در این سفر با مقامات ارشد منطقه‌ای و مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن دیدار و گفت‌وگو کند. هر چند به گفته دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا او در این سفر بر رویکرد دوطرفه پایان درگیری در یمن یعنی راه حل سیاسی پایدار و برطرف کردن مشکل امکانات اولیه زندگی برای مردم یمن تمرکز خواهد داشت اما واقعیت امر این است که این سفر تلاشی در جهت ایجاد محدودیت در اجرای عملیات‌های مقاومت در مأرب خواهد بود. سفرای اتحادیه اروپایی در یمن نیز روز دوشنبه در نشست مشترکی با تیموتی لیندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا به یمن از پایبندی جدی آمریکا به توقف جنگ یمن که از 6 سال قبل ادامه دارد، استقبال کردند. در همین حال روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نوشت استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در چارچوب تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در یمن وارد ریاض شد. دوجاریک بدون ارائه جزئیات بیشتر اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود گریفیتس در روزهای آینده دیدارهایی با مسؤولان دولت مستعفی یمن و عربستان داشته باشد. گریفیتس پیش از این از لزوم توقف عملیات‌های انصارالله در مأرب صحبت کرده بود.

Page Generated in 0/0253 sec