printlogo


کد خبر: 230913تاریخ: 1399/12/6 00:00
دور دنیا

تنش جدید در روابط آمریکا با سعودی
خانواده‌های 3 نظامی آمریکایی که در جریان تیراندازی سال 2019 در پایگاه دریایی پنساکولا کشته و زخمی شدند، روز دوشنبه شکایتی را علیه عربستان سعودی مطرح و مقام‌های ریاض را به تسهیل و کمک به انجام این حمله متهم کردند. 
روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است: خانواده‌های 3 نظامی آمریکایی که در این تیراندازی کشته و زخمی شدند، این شکایت را مطرح کرده‌اند که احمدمحمد الشمرانی، سرهنگ نیروی هوایی عربستان سعودی برای انجام این حمله همدستانی داشته است. اشاره خانواده‌های نظامیان آمریکایی، به سایر اعضای نیروی هوایی عربستان سعودی است که در زمان وقوع این تیراندازی در پایگاه دریایی پنساکولا حضور داشتند. در این شکایت آمده است: الشمرانی حداقل 2 بار به همدستانش درباره طرح و برنامه این حمله اطلاع‌رسانی کرده است. خانواده‌های نظامیان آمریکایی همچنین مقام‌های عربستانی را متهم کرده‌اند که از دیدگاه‌های تند و افراطی الشمرانی و اظهارات ضدآمریکایی وی که در فضای مجازی منتشر شده، اطلاع داشته‌اند. خانواده‌های نظامیان آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند دولت ترامپ و دولت سعودی به وعده‌های خود برای حمایت از خانواده‌های قربانیان این حمله عمل نکرده‌اند. 
***
مخالفت کشاورزان هندی با اصلاحات دولت
بیش از یکصد هزار کشاورز هندی با اجتماع در ایالت پنجاب (قطب کشاورزی هند)، تصویب ۳ اصلاحیه قانون کشاورزی را به ضرر کشاورزان دانسته و خواستار لغو این اصلاحات شدند. کشاورزان هندی از ۲ ماه پیش اعتراض‌های خود را به اصلاحات پارلمان به قانون کشاورزی با برپایی اردوگاه‌های اعتراضی از حومه دهلی‌نو پایتخت آغاز کرده بودند. کشاورزان هندی اصلاحات قانون کشاورزی را به ضرر کشاورزان و به نفع شرکت‌های بزرگ می‌دانند. دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند که ماه سپتامبر سال گذشته این قوانین را پس از تصویب پارلمان برای اجرا ابلاغ کرد به دلیل مخالفت کشاورزان بدون لغو آن فقط اجرای آن را به تعویق انداخت. دولت معتقد است اصلاحات این قانون به نفع کشاورزان است. روزنامه «هندوستان‌تایمز» در این باره نوشت: رهبران اتحادیه‌های کشاورزی در اعتراض‌های روز دوشنبه در یک بازار غلات در ایالت پنجاب اعلام کردند تعداد بیشتری از کشاورزان را به اردوگاه‌های اعتراضی در حومه دهلی اعزام خواهند کرد. پلیس ایالت پنجاب تخمین می‌زند ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار کشاورز از جمله هزاران زن در شهر بارنالا اجتماع کرده‌اند و این بزرگ‌ترین اعتراض به اصلاحات قانون کشاورزی است. 
***
حمایت کامل آلمان از «نورد استریم ۲»
وزارت خارجه آمریکا طی گزارشی به کنگره از خروج حدود ۱۸ شرکت اروپایی از پروژه گازی نورد استریم ۲ تحت فشارهای آمریکا خبر داده و در عین حال اذعان کرد برلین کاملا تحریم‌های آمریکا را رد کرده و از این پروژه گازی حمایت می‌کند. به گزارش «ان‌تی‌وی» آلمان، کمی قبل از آغاز به کار دولت جدید در آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه پروژه گازی نورد‌استریم 2 تصویب کرد. دولت جدید آمریکا تحت ریاست‌جمهوری بایدن هم البته کاملا مخالف این پروژه گازی است اما فعلا از اقدامات تنبیهی جدید علیه این پروژه انصراف داده است. با این وجود 18 شرکت اروپایی از ترس تهدیدهای آمریکا، از این پروژه گازی خارج شده و به مشارکت خود خاتمه داده‌اند. به این ترتیب تهدیدهای تحریمی آمریکا علیه این پروژه گازی تاثیر خود را نشان داده است. این خبر را وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به کنگره در این باره منتشر کرده است. ۲ شرکت آلمانی از مانهایم و مونیخ هم جزو شرکت‌هایی هستند که از این پروژه گازی خارج شده‌اند. آمریکا تا به حال تنها یک شرکت روسی را در این ارتباط تحریم کرده و شرکت‌های اروپایی مشارکت‌کننده در این پروژه را تنها به تحریم تهدید کرده است. جمهوری‌خواهان آمریکایی انتقاد شدیدی به این رویکرد دولت بایدن در قبال این پروژه گازی وارد کرده‌اند. سناتور تد کروز اواخر هفته گذشته اعلام کرد: دولت بایدن این سیگنال را ارسال کرده که آماده است این پروژه گازی با همه عواقب فاجعه‌بار آن برای امنیت ملی آمریکا و امنیت انرژی متحدان اروپایی ما تکمیل شود. 
***
بوئینگ هواپیماهای ۷۷۷ را زمینگیر کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت بوئینگ اعلام کرده است پس از آتش‌سوزی موتور یکی از هواپیماهای 777 در کلرادو، ده‌ها فروند هواپیمای خود در سراسر جهان را زمینگیر کرده است. بریتانیا نیز از ممنوعیت موقت پرواز هواپیماهای بوئینگ 777 خبر داده است. بر ‌اساس این گزارش، حادثه‌ای که اخیرا برای یکی از هواپیماهای بوئینگ 777 متعلق به شرکت یونایتد ایرلاینز در دنور رخ داد، موجب آتش‌سوزی موتور و جدا شدن بخش‌هایی از آن شد ولی خلبان توانست این هواپیما را به سلامت فرود آورد. اگر چه کسی در این حادثه آسیب ندید ولی این اتفاق یک چالش بزرگ دیگر برای بوئینگ به شمار می‌رود. این در حالی است که پس از 2 سقوط مرگبار، بوئینگ به تازگی تحویل هواپیماهای 737 مکس خود را از ‌سر گرفته است. این حادثه ‌بار دیگر موجب کاهش شدید ارزش سهام بوئینگ در بازار بورس آمریکا شده است. بوئینگ اعلام کرده است همه 128 فروند هواپیمای 777 که مجهز به موتورهای Pratt & Whitney است، در سراسر جهان زمینگیر شده‌اند. 

Page Generated in 0/0060 sec