printlogo


کد خبر: 230915تاریخ: 1399/12/6 00:00
به بهانه درخشش مهدی طارمی که آن همه انتقاد را به هیچ انگاشت
نشنید و درخشید

آرمین زمانی: مهدی طارمی این روزها ستاره بی‌بدیل باشگاه پورتو است اما نباید فراموش کنیم مهاجم ایرانی برای رسیدن به جایگاه فعلی‌اش روزهای سختی را سپری کرد. این روزها فوتبال پرتغال و پورتو روی کاکل یک ایرانی می‌چرخد؛ بازیکنی که در همان دقیقه نخست بازی مقابل یوونتوس دروازه حریف نامدار ایتالیایی پورتو را باز کرد تا زمینه‌ساز پیروزی ۲ بر یک تیمش شود اما نباید یادمان برود ستاره این روزهای پورتو همان مهاجمی است که تا چند ماه پیش دستمایه شوخی‌ها و انتقادات فضای مجازی بود. مهدی طارمی همان مهاجمی است که می‌گفتند برای گل زدن باید نقطه کرنر را نشانه بگیرد. همان است که هواداران الغرافه به خاطر موقعیت از دست دادن‌هایش کلافه شده بودند و در کمپینی از سران باشگاه خواسته بودند مهاجم ایرانی را بفروشند. هیچ کس در فوتبال ایران نمی‌تواند انکار کند مهدی طارمی در سال‌های اخیر همیشه انتقادات زیادی را شنیده و سختی‌های زیادی را تحمل کرده است اما با وجود تمام این انتقادات، طارمی در 28 سالگی ستاره پورتو است. مهدی طارمی تنها با یک ترفند توانست به این حجم از موفقیت برسد: نشنیدن انتقادات؛ تمرین، تمرین و تمرین. 
داستان طارمی داستان همان ۲ قورباغه‌ای است که در چاله‌ای افتادند و در حالی که برای بیرون آمدن تلاش می‌کردند، از سایر قورباغه‌ها می‌شنیدند که بهتر است تسلیم شوند. یک قورباغه گوش داد و تسلیم شد و قورباغه دیگر آنقدر تلاش کرد که بیرون آمد. در نهایت معلوم شد قورباغه دوم کر بوده و صدای سایر قورباغه‌ها را نمی‌شنیده!
 
* داستان جام‌جهانی و آن شوت لعنتی
حذف تیم‌ ملی از جام‌جهانی را هیچ کدام ما یادمان نرفته است. در حالی که در ثانیه‌های آخر می‌توانستیم به مرحله بعد صعود کنیم، طارمی شوت آخر بازی مقابل پرتغال را به بیرون زد و تبدیل شد به سیبل انتقادات. هواداران حذف از جام‌جهانی را گردنش انداختند و طارمی صبورانه هیچ نگفت. فشارهایی که بعد از حذف جام‌جهانی روی ملی‌پوشان آمد، دیوانه‌وار بود، این فشارها به قدری شدت داشت که سردار آزمون تاب نیاورد و تصمیم گرفت از تیم‌ ملی کنار برود. حالا اگر این فشار انتقادات را صد برابر کنیم، می‌رسیم به فشاری که طارمی آن روزها تحمل کرد اما او به خودش ایمان داشت. 
 
* داستان ترک الغرافه و رفتن به پرتغال
نزدیکان مهدی طارمی در آن سال‌ها می‌گفتند این مهاجم تنها یک هدف دارد: بازی در اروپا. طارمی در الغرافه پول خوبی می‌گرفت و با وجود انتقاداتی که از سوی هواداران می‌شنید اما سران این باشگاه به او اطمینان داشتند و می‌خواستند قراردادش را تمدید کنند. طارمی اما اهداف بزرگ‌تری در سر داشت. طارمی در حالی به پول قطری‌ها نه گفت که سران ریو‌آوه باور نمی‌کردند بتوانند با چنین مبلغ کمی یک ستاره جذب کنند. ریو‌آوه‌ای‌ها به قدری از خرید طارمی خوشحال بودند که در مراسم معارفه این مهاجم او را «مروارید ایرانی» نامیدند که با رقمی بسیار پایین جذب شده است. مهدی طارمی در حالی برای پیشرفت چشمش را روی پول‌های آنچنانی بست که بسیاری از فوتبالیست‌های کشورمان ترجیح می‌دهند به جای تحمل سختی‌های بازی در اروپا و گرفتن مبالغی به‌مراتب کمتر، در لیگ‌های حاشیه خلیج‌فارس با فشار کمتر و پول بیشتر بازی کنند. نکته جالب ترک الغرافه از سوی طارمی را اما جایی دیگر جست‌وجو کنید، آنجا که از ستاره ایرانی پرسیدند چرا الغرافه را ترک کردی و پاسخ داد نمی‌گذاشتند بعد از پایان تمرین، اضافی بمانم و بیشتر تمرین کنم!
 
* داستان ریو‌آوه و مهاجمی که کابوس مدافعان لیگ پرتغال شد
حال مهدی در ریوآوه است؛ تیمی کوچک در لیگ پرتغال. منتقدانش همچنان فعال هستند. می‌گفتند نرفت، نرفت حالا هم ببینید کجا رفته است. طارمی اما همچنان کر است و نمی‌شنود. مهدی برای درخشش به زمان زیادی نیاز ندارد، در همان چند بازی اول پنالتی گرفتن‌ها و گل‌های مهدی شروع می‌شود. کابوس بازی مقابل طارمی را سباستین کواتس، مدافع اسپورتینگ که سابقه بازی در لیورپول را هم در کارنامه دارد بهتر از هر کسی می‌داند. مهدی در بازی مقابل اسپورتینگ هر کار می‌خواهد با این مدافع می‌کند تا کواتس بعد از پنالتی دادن، کارت قرمز بگیرد و از زمین اخراج شود. طارمی همچنان می‌درخشد و در حالی که هنوز نیم‌فصل نشده، بزرگان پرتغال همگی برای خرید او صف کشیده‌اند. کار به ملاقات‌های شبانه مدیران باشگاه‌ها کشیده است. سران ۳ تیم بزرگ پرتغال دارند به آب و آتش می‌زنند تا مهاجم ایرانی را در تیم‌شان داشته باشند. پسر نوجوانی که از بوشهر با یک بغل رویا به تهران آمده بود تا در تیم پایتخت‌نشین بازی کند، همان پسری که دستمایه خنده هواداران خودی و حریف شده بود، حالا تمام بزرگان پرتغال را خواهان خود می‌بیند. 
 
* پورتو و پسرک بوشهری؛ درخشش ادامه دارد
پورتو تیمی است که در نبرد بزرگان برای جذب طارمی بر بنفیکا و اسپورتینگ پیروز می‌شود. پسرک اهل بوشهر چند بازی اول را روی نیمکت می‌نشیند. منتقدان باز پیدای‌شان شده. می‌گفتند: بیا، رفت پورتو روی نیمکت بنشیند. طارمی اما حالا متحدانی در قلب اروپا دارد. هواداران پورتو در حال دیوانه کردن مربی باشگاه‌شان هستند. می‌گویند چرا بهترین مهاجم و آقای‌گل فصل پیش پرتغال را خریدی و روی نیمکت گذاشته‌ای؟ به قدری نام طارمی در پورتو صدا زده می‌شود که مربی پورتو مجبور می‌شود در یک کنفرانس خبری دلایل بازی نکردن طارمی را توضیح دهد و بگوید بزودی به این مهاجم بازی خواهد رسید. طارمی این بار هم زمان زیادی نمی‌خواهد. در همان بازی‌های نصفه و نیمه که به عنوان یار تعویضی به میدان می‌آید، نشان می‌دهد درخشش در ریو‌آوه اتفاقی نبوده است. 
 
* و حالا سکوت منتقدان
حالا مهدی طارمی پنجمین بازیکن ایرانی است که در لیگ قهرمانان گلزنی کرده است. دیگر کسی او را مسخره نمی‌کند. هیچ کس نمی‌گوید کرنر را نشانه ‌بگیر تا گل بزنی. مهدی طارمی این روزها افتخار فوتبال ایران است؛ مهاجمی که هواداران پورتو چشم‌های‌شان را به ساق‌هایش بسته‌اند و حالا ما هوادارانی که منتظریم در بازی‌های سخت پیش روی ایران در مقدماتی جام‌جهانی همان مهدی گلزن را ببینیم. تعارف که نداریم، وضع ایران در مسابقات انتخابی جام‌جهانی چندان خوب نیست و برای صعود نیاز به قهرمان دارد. اگر چه همیشه منتظر درخشش سردار، کریم، جهانبخش و... در تیم‌ ملی هستیم اما این بار روی مهدی طارمی حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم. همان مهاجمی که با رویای بازی در اروپا در کودکی در کوچه پس کوچه‌های بوشهر فوتبال بازی می‌کرد و حالا مزد کر بودنش را گرفته است. مزد تمام تلاش‌هایی که در این سال‌ها کرد تا ثابت کند یک ستاره است و حالا دارد در رویایش زندگی می‌کند.
***
چه شد که طارمی پنالتی را نزد؟!
مهدی طارمی مهاجم ایرانی تیم فوتبال پورتو در حالی که می‌توانست دهمین گل خود را در لیگ پرتغال برای این تیم به ثمر برساند، ضربه پنالتی بازی با ماریتیمو را به هم‌تیمی خود واگذار کرد. 
در یکی از دیدارهای هفته بیستم لیگ فوتبال پرتغال، دوشنبه‌شب تیم پورتو به مصاف ماریتیمو رفت و با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید. بازی تا دقایق اضافه، با نتیجه تساوی یک - یک دنبال می‌شد اما پنالتی دقیقه ۳+۹۰ برای پورتو باعث پیروزی این تیم شد. 
اتفاق عجیب در این مسابقه اقدام مهدی طارمی و «اوتایوو» هم‌تیمی او در زدن ضربه پنالتی بود. مهدی طارمی بازیکنی بود که ابتدا قصد زدن این پنالتی را داشت اما در نهایت آن را به اوتایوو واگذار کرد. 
روزنامه «ojogo» ساعاتی بعد از این مسابقه اعلام کرد یک سوء‌‌تفاهم باعث شد طارمی پنالتی را به هم‌تیمی‌اش بدهد. 
این روزنامه نوشت: «طارمی در حال آماده کردن خود برای زدن ضربه پنالتی بود. سرجیو کونسیسائو (سرمربی پورتو) با فریاد بلند به اوتایوو گفت: «به توپ دوم توجه کن». این هافبک تیم پورتو پیام سرمربی را خوب متوجه نشد و از بازیکن ایرانی خواست توپ را به او بدهد؛ هرچند هم‌تیمی‌های مهدی توپ را به او برای پنالتی داده بودند اما او سرانجام منصرف شد».
طبق ادعای روزنامه پرتغالی، در واقع سرمربی پورتو از اوتایوو خواسته بود اگر پنالتی طارمی گل نشد و توپ به جریان بازی برگشت، مراقب و هوشیار باشد تا از آن استفاده کند اما هافبک برزیلی پورتو با برداشت اشتباه از پیام سرمربی، پنالتی را از طارمی گرفت. 
دروازه‌بان ماریتیمو در بازی با پورتو، امیر عابدزاده بود. عابدزاده با تصور اینکه ضربه پنالتی بازیکن پورتو وسط دروازه است، واکنشی نشان نداد ولی اوتایوو توپ را به سمت راست عابدزاده زد. 
مهدی طارمی در حال حاضر در لیگ پرتغال ۹ گل به ثمر رسانده است و با بهترین گلزن لیگ (گونکالوس از اسپورتینگ با ۱۴ گل)، ۵ گل فاصله دارد. در صورتی که طارمی پنالتی می‌زد و آن را به گل تبدیل می‌کرد، در لیگ پرتغال ۱۰ گُله می‌شد و فاصله‌اش با بازیکن اسپورتینگ کمتر می‌شد.

Page Generated in 0/0061 sec