printlogo


کد خبر: 230927تاریخ: 1399/12/6 00:00
نشانه‌هایی از پیک چهارم کرونا مشاهده شده است
کرونای انگلیسی قاتل کودکان و افراد بالای 70 سال

رضا نصیری: موارد مراجعه به مراکز درمانی و بستری‌شدگان کرونایی در کشور، روز به روز بیشتر می‌شود و این زنگ خطری است که مبادا موج چهارم کرونا کشور را در برگیرد. به گزارش«وطن‌امروز»، کرونای انگلیسی که قدرت بالایی در سرایت و کشندگی دارد، در خیلی از استان‌ها مشاهده شده است. کارشناسان بهداشت معتقدند چنانچه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بیش از پیش رعایت نشود باید منتظر موج جدید این بیماری در کشور باشیم. در همین باره معاون کل وزارت بهداشت، با هشدار درباره موج چهارم کرونا، گفت: موارد بستری «کووید-۱۹» سیر صعودی دارد و افزایش موارد سرپایی با کمی تأخیر موجب افزایش موارد بستری و مرگ‌و‌میر می‌شود. ایرج حریرچی افزود: اوضاع به نظر ما بسیار نگران‌کننده و هشدار‌آمیز است، هر چند هنوز وارد پیک چهارم نشده‌ایم اما با مشاهده موارد وسیع ویروس انگلیسی و ورود آن به کشور از مبادی مختلف، نشانه‌های اولیه پیک چهارم ظاهر شده است. وی با بیان اینکه ویروس انگلیسی بسیار مسری‌تر و کشنده‌تر است و جوانان را هم درگیر می‌کند، ادامه داد: در خوزستان زدن ماسک به زیر ۵ درصد رسیده است و رؤسای بیمارستان‌ها درخواست کرده‌اند در این استان قرنطینه کامل‌تر انجام شود اما محدودیت‌هایی که باید اعمال شود از نظر ما مناسب اجرا و رعایت نمی‌شود. معاون کل وزارت بهداشت گفت: الان در عراق محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌شود و ۴ روز هفته مردم حق خارج کردن خودرو از خانه را ندارند و اگر ماسک نزنند چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. وی گفت: در ۳ استان مازندران، گلستان و گیلان به رغم کنترل بیماری اما موارد بستری و مرگ‌و‌‌میر هنوز بالای متوسط کشوری است. حریرچی افزود: درباره ممنوعیت سفرهای نوروزی پیشنهاداتی شده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده که باید چند روزی صبر کنیم تا ببینیم وضعیت ویروس انگلیسی و رعایت پروتکل‌ها چه می‌شود.
 
* ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم بهارانه
استاندار تهران از افزایش مبتلایان زیر ۲۰ سال در استان تهران خبر داد و گفت: برگزاری هرگونه مراسم بهارانه، تجمعات و نمایشگاه‌های نوروزی ممنوع است و باید از هرگونه تجمع پرهیز شود. به گزارش فارس، انوشیروان محسنی‌‌بندپی در جلسه ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا، اظهار داشت: با توجه به افزایش روند مراجعان سرپایی، قطع به یقین باید در نظارت و اجرای درست و بموقع این مصوبات ستاد ملی کرونا در ابعاد مختلف نهایت تلاش خود را به کار گیریم. وی خاطرنشان کرد: میزان ابتلای افراد زیر ۲۰ سال به این بیماری در یک ماه اخیر از 2/5 درصد به 1/9 درصد افزایش یافته است و در این شرایط باید همه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی با جدیت پیگیری شود. استاندار تهران با اشاره به عدم همکاری مسافران پروازهای خارجی برای انجام تست پی‌سی‌آر و قرنطینه شدن، از پیشنهاد لغو پروازهای خارجی اروپایی به ستاد ملی کرونا خبر داد. وی درباره پروازهای خارجی افزود: متاسفانه افرادی که از خارج کشور وارد می‌شوند همکاری‌های لازم را جهت انجام تست پی‌سی‌آر و قرنطینه شدن انجام نمی‌دهند؛ پیشنهاد استانداری تهران به ستاد ملی کرونا لغو و توقف ۲ الی ۳ هفته‌ای تمام پروازهای خارجی اروپایی به ایران است. استاندار تهران خاطرنشان کرد: کسانی که با علم به بیماری خود در جامعه حضور پیدا می‌کنند و موجب آلودگی افراد دیگر می‌شوند تنها ۲۰۰ تومان جریمه می‌شوندکه از دیگر پیشنهادات ما به ستاد ملی کرونا افزایش جریمه این‌گونه افراد است. 
 
* ۹۱ فوتی جدید کرونا در کشور
شمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور مدتی است با شیب ملایم، افزایشی شده است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۸ هزار و ۳۳۰ مبتلای جدید «کووید-19» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸ هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۷۸۲ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر رسید. لاری گفت: متاسفانه طی این مدت زمان ۹۱ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۶۶۳ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری ادامه داد: ۳ هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند. به گفته وی، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
 
* خطر بیشتر کرونا برای کودکان و افراد بالای ۷۰ سال
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه با توجه به شباهت علائم بالینی، افتراق نوع جهش‌یافته ویروس «کووید-۱۹» از نوع کلاسیک آن بسیار دشوار است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی کماکان در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و حتی واریانت‌های جدید آن نقش موثری دارد. علیرضا زالی با اشاره به بروز ۳ مورد مرگ ناشی از ویروس جهش‌یافته جدید در هفته‌های اخیر در تهران، بازتوزیع سنی مبتلایان تهرانی را نکته مهمی از نظر آسیب‌پذیری گروه‌های سنی عنوان کرد. به گفته زالی، در استان تهران آمار مبتلایان و میزان بستری گروه‌های سنی زیر ۱۰ سال از حدود ۹/0 درصد در اسفند ۹۸ به ۱۱ درصد در بهمن‌ماه ۹۹ رسیده است و در گروه سنی بالای ۸۰ سال از 4/7 درصد به ۱۲ درصد و در گروه سنی بین ۸۰-۷۰ سال نیز از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به تغییرات بازتوزیع سنی مبتلایان تاکید کرد: ۲ گروه سنی زیر ۱۰ سال و بالای ۷۰ سال در این تغییر بازتوزیع سنی بیماری جزو گروه‌های پرخطر تلقی می‌شوند و این دو طیف سنی بویژه افراد بالای ۷۰ سال نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قاطعیت بیشتری هستند. 
 

Page Generated in 0/0053 sec