printlogo


کد خبر: 230941تاریخ: 1399/12/6 00:00
تسویه حساب نزدیک است
وزارت دارایی کره‌جنوبی از آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌ ایران پس از رایزنی با آمریکا خبر داد

گروه سیاسی: ماجرای دارایی‌های بلوکه‌ ایران در کره‌جنوبی که در 2 سال گذشته بارها مورد بحث و مناقشه قرار گرفته بود، براساس مشاهدات و برخی اخبار در آخرین مراحل خود قرار دارد. به گزارش «وطن امروز»، پرونده بدهی بیش از 7 میلیارد دلاری کره‌جنوبی به ایران که دولت این کشور به بهانه تحریم‌های آمریکا از پرداخت آن استنکاف می‌کند، پس از توقیف نفتکش کره‌ای در آب‌های خلیج‌فارس به علت رعایت نکردن قوانین زیست محیطی بار دیگر مورد توجه قرار گرفت تا جایی که یک هفته پس از این حادثه هیأتی به نمایندگی از دولت این کشور برای مذاکره پیرامون چگونگی پرداخت این بدهی قدیمی وارد کشورمان شد. دی‌ماه سال جاری بود که یک نفتکش کره‌ای به نامHANKUK CHEMI ‌که حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بود، پس از آنکه از عربستان به سمت بندر فجیره امارات در حرکت بود، توسط ایران توقیف شد. 
در این میان روز دوشنبه بود که خبر برگزاری جلسه‌ای میان رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سفیر کره‌جنوبی در تهران منتشر شد. در این جلسه توافقات لازم درباره انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی درباره حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد. سفیر کره‌جنوبی در ایران اعلام کرد: این کشور آماده انجام همه اقدامات لازم برای استفاده از تمام منابع بانکی ایران در کره‌جنوبی است و در این باره هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره‌جنوبی گفت: اگر چه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود. 
با این حال روز گذشته وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای از آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا خبر داد. به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، این بیانیه بعد از آن صادر شده که ایران اعلام کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی مسدودشده خود به توافق دست یافته است. یونهاپ نوشته ایران در هفته‌های گذشته از سئول خواسته ۷‌میلیارد دلار دارایی‌های این کشور که به دلیل تحریم‌های آمریکا در 2 بانک کره‌جنوبی مسدود شده است، آزاد شود. در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است: «دولت ما درباره روش‌های استفاده از این دارایی‌ها با ایران گفت‌وگو و طرف ایرانی رضایت خودش را درباره پیشنهادهای مطرح‌شده از طرف ما ابراز کرد». در ادامه این بیانیه آمده است: «رفع انسداد این دارایی‌ها از طریق رایزنی با کشورهای مرتبط از جمله ایالات متحده صورت خواهد گرفت». چند هفته قبل‌تر یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی گفته بود گفت‌وگوها با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق اموال بلوکه‌ ایران به مراحل نهایی رسیده است. چند ماه قبل اتاق بازرگانی ایران رقم این پول را که در ۲ بانک کره‌جنوبی نگهداری می‌شود ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود، البته خبرگزاری یونهاپ هم چندی پیش مجموع بدهی کره‌جنوبی به ایران را ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود. 
تابستان امسال پس از ارسال محموله دارویی و پزشکی 500 هزار دلاری کره‌جنوبی به کشورمان بود که سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در واکنش به این اتفاق گفته بود: به اندازه کافی از کره‌جنوبی وعده شنیده‌ایم؛ بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم. وی با تاکید بر اینکه کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیون یا ۲ میلیون دلاری نیست، اظهار داشته بود: امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و عدم هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند. 
با این حال، پرسشی که این روزها بیش از هر زمان دیگر مطرح می‌شود پیرامون میزان جدی بودن وعده‌های سئول است؛ وعده‌هایی که به نظر می‌آید پس از توقیف نفتکش این کشور در آب‌های خلیج‌فارس بیشتر رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است. تغییر مشهود ادبیات مسؤولان کره‌جنوبی در ماه‌های اخیر در حالی است که مقامات این کشور چند هفته پیش از توقیف نفتکشHANKUK CHEMI در اظهاراتی عجیب ادعای دریافت هزینه نگهداری دارایی‌های ایران را مطرح کرده بودند! 

Page Generated in 0/0065 sec