printlogo


کد خبر: 230981تاریخ: 1399/12/9 00:00
دور دنیا

تأسیس وزارتخانه «مبارزه با تنهایی» در ژاپن
«یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن تصمیم گرفته است با هدف مبارزه با «افزایش خودکشی» در این کشور، وزارتخانه «مبارزه با تنهایی» تاسیس کند. بر اساس گزارش روزنامه نیکی ژاپن، تعداد افرادی که سال ۲۰۲۰ در ژاپن خودکشی کرده‌اند به ۲۰ هزار و ۹۱۹ نفر رسیده که نخستین افزایش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ است. دولت ژاپن علت اصلی افزیش خودکشی را ناشی از فشارهای اقتصادی مانند سرخوردگی‌های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا و بیکاری اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، کار از راه دور و عدم وجود ارتباطات اجتماعی در طول مبارزه ژاپن با ویروس کرونا سبب شده است مردم بیشتر دچار استرس و تنهایی شوند. انزوای مرتبط با همه‌گیری عامل اصلی افزایش خودکشی‌ ژاپنی‌ها در ۱۱ سال گذشته است. نشریه ژاپنی نیکی نوشت نخست‌وزیر با تشخیص این مشکل جدی، روز جمعه یک وزارتخانه در کابینه راه‌اندازی کرد تا انزوای اجتماعی را برطرف کند. «تتسوشی ساکاموتو» که برای این عنوان منصوب شده است، به عنوان هماهنگ‌کننده چندین وزارتخانه و سازمان کار خواهد کرد. ساکاموتو در ادامه نشست خود به خبرنگاران نیز گفت: «من امیدوارم بتوانم فعالیت‌هایی را که مانع از تنهایی و انزوای اجتماعی می‌شود و از روابط بین مردم محافظت می‌کند، ارتقا دهم». دیگر مسؤولیت‌های وزارتخانه وی رسیدگی به کاهش ولادت در ژاپن است. 
 
افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی جهان به ‌رغم پاندمی کرونا
آمارهای یک اندیشکده بریتانیایی نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی به ‌رغم شیوع ویروس کرونا با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی اعلام کرد: هزینه‌های نظامی جهان در سال 2020 به ‌رغم پاندمی کرونا و افول اقتصادی در بسیاری از کشورها، با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و یک رکورد جدید را ثبت کرده است که توسعه فعالیت‌های دریایی چین یکی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش، موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی بریتانیایی افزود: هزینه‌های نظامی جهان در سال 2020 به بیش از 8/1 تریلیون دلار رسیده که این رقم نسبت به سال قبل از آن بیش از 9/3 درصد رشد داشته است. افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی جهان در سال 2020 در شرایطی بوده است که بحران شیوع ویروس کرونا فشار زیادی را بر تولید ناخالص داخلی جهان وارد کرده است. ایالات‌متحده همچنان سال گذشته نیز بیشترین هزینه‌های نظامی جهان را در اختیار داشته و 40 درصد هزینه‌های نظامی دنیا معادل 738 میلیارد دلار مربوط به آمریکا بوده است. میزان هزینه‌های نظامی چین نیز در این مدت به 3/193 میلیارد دلار رسیده تا این کشور نیز 6/10 ‌درصد کل هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص دهد. رشد هزینه‌های نظامی چین تاثیر مستقیمی بر افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نظامی آسیا داشته است، طوری که هزینه‌های نظامی چین 25 درصد کل هزینه‌های نظامی قاره آسیا را تشکیل داده است. توسعه ارتش چین و رشد قابل توجه ناوگان دریایی این کشور تاثیر محسوسی بر رشد هزینه‌های نظامی پکن در سال 2020 داشته است. موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در ادامه افزود: هزینه‌های نظامی اروپا نیز سال گذشته با رشد 2‌درصدی روبه‌رو شده است. 
 
اولین گفت‌و‌گوی بایدن با شاه سعودی
کاخ سفید بامداد جمعه (به وقت ایران) اعلام کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «ملک‌سلمان» پادشاه عربستان سعودی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن به منظور پرداختن به شراکت دیرینه میان ایالات متحده و عربستان سعودی با ملک‌سلمان گفت‌‌وگو کرده است. در این بیانیه خاطرنشان شده رهبران ۲ کشور درباره تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن گفت‌وگو کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «آنها با یکدیگر درباره امنیت منطقه و از جمله تلاش‌های جدید دیپلماتیک به رهبری سازمان ملل متحد و ایالات متحده جهت اتمام جنگ در یمن و تعهد آمریکا برای کمک به عربستان سعودی رایزنی کردند». 
این گفت‌و‌گوی تلفنی در شرایطی انجام شده که دولت آمریکا قصد دارد گزارشی را که حاوی جمع‌بندی‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره ترور «جمال خاشقجی» منتقد عربستان سعودی است منتشر کند. بایدن گفته این گزارش اطلاعاتی را مطالعه کرده است اما با وجود این به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد. 
 
ایجاد خط تماس اضطراری  بین وزرای خارجه چین و هند
هند و چین توافق کرده‌اند یک خط تماس اضطراری بین وزرای خارجه خود ایجاد کنند، چون ۲ کشور مسلح هسته‌ای به دنبال کاهش تنش در مرز مورد مناقشه هیمالیا هستند؛ منطقه‌ای که از تابستان گذشته میلادی سربازان آنها در تقابل به سر می‌برند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم در تماس تلفنی طولانی بین وزرای خارجه ۲ کشور که پنجشنبه گذشته انجام شد، گرفته شد و وزارت خارجه هند در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرد دهلی نو به دنبال یک راه‌حل سریع برای مناقشه مرزی است. این وزارتخانه در بیانیه خود با اشاره به گفت‌وگوی بین «وانگ یی» وزیر خارجه چین و «اس جایشانکار» وزیر خارجه هند آورده است: بحران طولانی‌مدت بین ۲ کشور به نفع هیچ یک نیست. در پی توافق اعلام شده از سوی وزیر دفاع هند در فوریه سال جاری میلادی، ۲ کشور حالا باید درباره پایان استقرار نیروهای‌شان در بخش‌های دیگر لداخ گفت‌وگو کنند. در بیانیه وزارت خارجه هند همچنین آمده است: زمانی که این توافق با توجه به تمام مفاد آن محقق شود ۲ کشور باید درباره کاهش بیشتر تنش‌ها و نیروها در منطقه و همکاری در راستای احیای صلح و ثبات در لداخ گفت‌وگو داشته باشند. بن‌بست لداخ در آوریل گذشته میلادی و زمانی آغاز شد که سربازان ۲ کشور وارد «خط واقعی کنترل» شده و درگیری ایجاد شد. چین می‌گوید سربازانش در حال انجام ماموریت در منطقه طرف خودشان بودند و سربازان هندی را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز متهم می‌کند.

Page Generated in 0/0060 sec