printlogo


کد خبر: 230982تاریخ: 1399/12/9 00:00
آیا ترامپی‌ها دوباره به کنگره حمله می‌کنند؟
ترامپ نامزد 2024 جمهوری‌خواهان

جنگ قدرت در رأس حاکمیت آمریکا ابعاد وخیم‌تری به خود می‌گیرد. با وجود محاکمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین در سنا با اتهام حمایت از حمله 6 ژانویه حامیان جمهوری‌خواهش به ساختمان کنگره در واشنگتن، به نظر نمی‌رسد که روند میدانی شدن جنگ سیاسی در این کشور متوقف شده باشد. در حقیقت مطابق ابراز تأسف و نگرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید و چهره‌های برجسته دموکرات، تبرئه ترامپ در جریان استیضاح دومش به منزله احیای ترامپیسم و چراغ سبزی توسط قاطبه حزب جمهوری‌خواه به افراطی‌گری و خشونت بوده است؛ خشونتی که بارها هشدار داده شده با توجه به شکاف‌های اجتماعی بویژه در میان گروه‌های میلیشیای نژادپرست و ضد نژادپرست در هر دو منتهی‌الیه چپ و راست میدان سیاست، می‌تواند تبدیل به یک جنگ داخلی تمام‌عیار شود. 
ماوقع کنفرانس سالانه حزب جمهوری‌خواه، نمود کامل غلبه ترامپیسم بر این حزب است. به گزارش بلومبرگ، نخستین نشست جمهوری‌خواهان پس از شکست پاییز گذشته در هر ۳ انتخابات ریاست‌جمهوری، خانه نمایندگان و سنا حکایت از آن دارد که به رغم اختلاف نظر در رأس این حزب اما شاکله اصلی آن همچنان پشت سر دونالد ترامپ هستند. کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کار CPAC2021 که از دیرباز محل تجمع اعضای حزب جمهوری‌خواه بوده از روز پنجشنبه در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا آغاز شد. در ابتدا به نظر می‌رسید این کنفرانس به خاطر انصراف چند تن از بزرگان جی‌او‌پی (لقب حزب) از حضور در آن و همچنین اختلاف نظر بر سر سخنرانی ترامپ، باعث ایجاد شکافی عمده در حزب خواهد شد. با این حال از حال و هوای روز آغازین نشست چنین برمی‌آید که دونالد ترامپ همان‌طور که وعده داده بود رهبر معنوی جریان رقیب و دشمن حزب حاکم دموکرات باقی خواهد ماند. بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌ها از اعضای جمهوری‌خواه در سراسر ایالات، ۷۶ درصد از آنان گفته‌اند در صورت حضور مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، از او حمایت می‌کنند و فقط ۱۲ درصد به این سوال، پاسخ منفی داده‌اند. ترامپ بعد از تبرئه‌ در دادگاه استیضاح، وعده بازگشت بزرگ ۴ سال بعد را داده بود. او در بیانیه‌‌ای ضمن تاکید بر بازگشت خود به عرصه سیاست مدعی «خیزش با دیدگاهی روشن برای آینده آمریکا» شد و گفت کارهای زیادی پیش‌رو دارد. او که پس از عدم حمایت بخش مهمی از سران حزب از دیدگاه او مبنی بر شکست در انتخابات به خاطر ناتوانی جمهوری‌خواهان در اثبات ادعای تقلب انتخاباتی به دنبال انتقام‌جویی از آنهاست، قرار است در کنفرانس سالانه محافظه‌کاران سخنرانی کند. شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده با وجود همه مخالفت‌ها علیه سخنرانی ترامپ در کنفرانس اورلاندو، او قطعا چهره شاخص جمهوری‌خواهان در این نشست بوده و روز یکشنبه به عنوان نامزد اصلی حزب برای انتخابات 2024 سخنرانی خواهد کرد که نخستین سخنرانی عمومی او پس از خروج از کاخ سفید خواهد بود. این سخنرانی همچنین از آن جهت حائز اهمیت خواهد بود که اغلب رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی، ترامپ را متعاقب سخنرانی تحریک‌آمیز صبح روز 6 ژانویه، از آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون تحریم کرده‌اند. یکی از مشاوران ارشد ترامپ پیش از آغاز این کنفرانس در فلوریدا گفته بود که نه‌تنها ترامپ در این نشست درباره آینده حزب جمهوری‌خواه و جنبش محافظه‌کار صحبت خواهد کرد، بلکه رسما از عزم خود برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 خواهد گفت. همچنین او قصد دارد حملاتی شدید علیه سیاست‌های جانشینش در کاخ سفید، جو بایدن انجام دهد. در میان غایبان کنفرانس اخیر چهره‌هایی از هر ۲ طیف ترامپیست‌ها و مخالفان او به چشم می‌خورند. «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت سنا و مهم‌ترین رهبر سیاسی جمهوری‌خواهان در شرایط فعلی مهم‌ترین غایب نشست فلوریداست. با این حال مک‌کانل که از ترامپ به‌ خاطر حمله هوادارانش به کنگره انتقاد کرده بود، نه‌تنها از تبرئه او در جریان استیضاح دومش حمایت کرد، بلکه اعتراف کرد که اگر رئیس‌جمهور پیشین دوباره نامزد شود به او رای خواهد داد. مک‌کانل با چراغ سبز به حضور ترامپ به عنوان نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات 2024 عملا کلید حزب را تقدیم آخرین رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه کرده است. 
«میت رامنی» یکی از مهم‌ترین سناتورهای جمهوری‌خواه مخالف ترامپ که در هر ۲ استیضاح ترامپ رأی مثبت داده برای دومین سال متوالی به نشست سالانه سی‌پی‌ای‌سی دعوت نشده است. این سناتور ایالت یوتا پیش از آغاز کنفرانس اعتراف کرد: «انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری پیشین همچنان نقش بزرگی در حزب جمهوری‌خواه داشته باشد و اگر تصمیم بگیرد که دوباره در سال ۲۰۲۴ نامزد شود، نامزدی حزب جمهوری‌خواه را برای شرکت در انتخابات از آن خود خواهد کرد. من نمی‌دانم که آیا ترامپ قصد دارد در سال ۲۰۲۴ نامزد شود یا خیر اما اگر این کار را انجام دهد، من کاملا مطمئن هستم او نامزدی را برنده خواهد شد».
همچنین نباید فراموش کرد که برادرزاده بشدت حامی ترامپ او کماکان مثل 8 سال گذشته، دبیر کمیته ملی جمهوری‌خواهان باقی می‌ماند. «رند پال» دیگر سناتور سرشناسی است که نشست فلوریدا را تحریم کرده است. «مایک پنس» معاون اول ترامپ نیز به قطع ارتباط خود با رئیس سابق و همین طور سران حزب ادامه می‌دهد. «لیز چنی» رئیس کنفرانس جمهوری‌خواهان در خانه نمایندگان کنگره که به استیضاح دوم ترامپ رأی مثبت داد نیز از شرکت در نشست سالانه حزب امتناع کرده است. «نیکی هیلی» طرفدار سرسخت ترامپ و نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در اعتراض به قرار نگرفتن نامش در لیست سخنرانان نشست سالانه، از شرکت در آن خودداری کرده است. فرمانداران مریلند، ماساچوست و ورمونت از دیگر منتقدان ترامپ و معاون رئیس انجمن ملی سلاح از دیگر حامیان او هستند که CPAC2021 را تحریم کرده‌اند. ۲ جناح حزب جمهوری‌خواه یعنی سنت‌گرایان به نمایندگی میت رامنی و ترامپیست‌ها و حامیان سیاسی او بر سر آینده حزب درگیر هستند. این دوگانه باعث شده که طیف اصلاح‌طلب آینده‌دار و جوان جکسونی‌ها به نمایندگی امثال تد کروز کاملا از جنگ قدرت در حزب جا بمانند و ساختار جمهوری‌خواهان پیرتر از هر زمان دیگر شود. با این حال بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، ۴۶ درصد اعضای حزب گفته‌اند اگر ترامپ بخواهد حزبی جدید تاسیس کند، آنها جمهوری‌خواهان را رها می‌کنند و به حزب تحت رهبری ترامپ می‌پیوندند. 
هشدار حمله دوباره ترامپی‌ها به کنگره!
در حالی که به سخنرانی روز یکشنبه ترامپ در کنفرانس سالانه محافظه‌کاران نزدیک می‌شویم، سایه وحشت بر بخش لیبرال سیاست آمریکا مستولی شده است. آخرین سخنرانی ترامپ در روز 6 ژانویه همزمان با اعلام نتایج انتخابات 2020، به منزله تحریک هزاران تن از حامیان بعضا شبه‌نظامی او برای حمله به ساختمان کنگره قلمداد شد. در حالی که او هنوز انگیزه‌های انتقامی زیادی از دموکرات‌ها و حتی جمهور‌ی‌خواهان مخالف خود دارد، معلوم نیست این بار شهرهای آمریکا آبستن چه حوادثی هستند. در همین حال رئیس پلیس موقت کنگره ایالات متحده هشدار داده طرفداران ترامپ به دنبال یک حمله دیگر به ساختمان کپیتال هستند. به گزارش رویترز، یوگاناندا پیتمن گفت: «اعضای گروه‌های شبه‌نظامی که در حمله مرگبار 6 ژانویه حضور داشته‌اند، نشان داده‌اند مایل به منفجرکردن ساختمان کنگره هستند و می‌خواهند هر تعداد از نمایندگان کنگره را که می‌توانند به قتل برسانند. ما فکر می‌کنیم حفظ تدابیر امنیتی شدید در اطراف ساختمان کنگره لازم و ضروری است». طبق ادعای او هدف ترامپیست‌های افراط‌گرا که غالبا از گروه‌های شبه‌نظامی سفیدبرترپندار یا کوکلوکس‌کلان‌ها هستند، ساختمان کنگره در جریان سخنرانی جو بایدن است. رئیس پلیس موقت کنگره آمریکا در حالی سعی کرده با این هشدار نظر مساعد نمایندگان کنگره را برای حفظ تدابیر امنیتی شدیدتر و موانع و حصارهای بیشتر جلب کند که برای نخستین‌بار در تاریخ ایالات‌متحده، تپه کپیتال در قلب واشنگتن که کنگره بر فراز آن قرار گرفته، در محاصره نظامی قرار دارد و با حصارهای بلند از بقیه شهر جدا شده است. 
در نشست چهارشنبه گذشته مجلس سنا درباره وضعیت امنیتی ساختمان کنگره هیچ تصمیمی برای پایان حکومت نظامی منطقه کپیتال واشنگتن توسط نیروهای گارد ملی یا زمان برچیده شدن موانع و حصارهای ایجاد شده گرفته نشد. 
تست مقعدی چین از دیپلمات‌های آمریکایی!
چین انجام تست مقعدی برای کرونا از دیپلمات‌های آمریکایی را تکذیب کرد. هفته پیش روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود برخی کارکنان وزارت خارجه ایالات متحده در چین مدعی شده‌اند چنین تستی از آنها گرفته شده و نسبت به این موضوع شکایت کرده‌اند. 
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به سایت خبری وایس گفت چینی‌ها به اشتباه چنین تستی از دیپلمات‌های آمریکایی گرفته‌اند، با این حال این وزارتخانه هرگز با انجام چنین آزمایش‌هایی موافقت نکرده و اعتراض خود را در این زمینه مستقیما به وزارت خارجه چین منعکس کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین اما در یک نشست خبری ادعاهای مطرح شده درباره تست مقعدی از دیپلمات‌های آمریکایی را تکذیب کرد و گفت کشورش هرگز از دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در خاک چین نخواسته چنین تستی انجام دهند. تست مقعدی از اوایل سال 2021 در برخی شهرهای چین آغاز شد. لی تنگزنگ، دکتر بیماری تنفسی و عفونی در پکن در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی چین با دفاع از آزمایشات مقعدی گفت در این آزمایش به نسبت دیگر آزمایش‌ها امکان تشخیص بهتر عفونت وجود دارد.

 


Page Generated in 0/0063 sec