printlogo


کد خبر: 230984تاریخ: 1399/12/9 00:00
مرور «وطن امروز» بر سریال‌های نوروزی تلویزیون
نون‌خ ‌همبازی لوتی

مصطفی پورکیانی: چند سالی است با درخشش برخی سریال‌های نوروزی تلویزیون، این مجموعه‌ها به آثاری پرطرفدار در میان مردم تبدیل شده‌اند به طوری که مخاطبان پر و پا قرص سریال‌های رسانه ملی، در یکی دو ماه پایان سال پیگیر اخبار مربوط به سریال‌های نوروزی سیما می‌شوند تا بتوانند برای تماشای سریال‌های مورد علاقه خود در ایام تعطیلات برنامه‌ریزی کنند. نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و انتشار خبرهای گوناگون پیرامون سریال‌هایی که قرار است در ایام عید روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما برود، باعث شد نگاهی بیندازیم به سریال‌های نوروزی 1400 شبکه‌های مختلف سیما. نوروز 1400، دومین عیدی است که با کرونا سپری می‌شود و انتظار می‌رود مدیران تلویزیون با تجربه‌ای که در این یک سال پشت سر گذاشته‌اند، با برنامه‌ریزی‌ای که از قبل داشته‌اند، سریال‌ها و برنامه‌های ویژه‌تری برای این ایام تولید کرده باشند.
شبکه یک؛ «نون خ» طنزی شریف
سعید آقاخانی با موفقیتی که با 2 فصل «نون خ» در جذب مخاطب به دست آورد، علاوه بر رضایت مخاطبان، نظر مثبت اهالی رسانه و منتقدان را نیز به همراه داشت و همین باعث شد گزینه اصلی سریال نوروزی شبکه یک به‌شمار رود. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که معمولا نوروز هر سال، بینندگان عادت کرده بودند سریال «پایتخت» را تماشا کنند ولی با توجه به حواشی فصل ششم این مجموعه، در نهایت مدیران این شبکه تصمیم گرفتند تا فصل سوم «نون خ» را به عنوان سریال نوروزی خود معرفی کنند.
البته بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته قرار است قسمت‌های پایانی فصل ششم سریال «پایتخت» در روزهای آخر اسفند ماه روی آنتن برود تا تکلیف این فصل پایتخت نیز به سرانجام برسد و هم‌اکنون سیروس مقدم و عوامل این مجموعه در حال تصویربرداری این سریال برای قسمت‌های پایانی آن هستند. به گفته آقاخانی داستان فصل سوم سریال «نون خ»، ادامه فصل دوم است و در این فصل علاوه بر نمایش زیبایی‌های استان کرمانشاه و استان کردستان، جلوه‌هایی از مهاباد و بخش‌های کردنشین استان آذربایجان هم به تصویر کشیده خواهد شد. بازیگران این فصل همان بازیگران 2 فصل گذشته هستند، با این تفاوت که چند بازیگر به این مجموعه اضافه شده‌اند و در فصل سوم تمرکز بر روی تولید محصولات دارویی است و این شغل را معرفی کرده و به آن پرداخته‌اند. نکته‌ای که در این فصل با توجه به شرایط کرونایی جالب به نظر می‌رسد، این است که در فصل جدید سریال «نون‌خ» بازیگران با ماسک مقابل دوربین می‌روند. سعید آقاخانی در توضیح این شرایط عنوان کرده است: از آنجا که یکی از شخصیت‌های این سریال بر اساس قصه به کرونا مبتلا شده است، بنابراین ما علاوه بر اینکه به موضوع کرونا پرداختیم، تمام صحنه‌ها را با ماسک مقابل دوربین رفته‌ایم.
سعید آقاخانی، علی صادقی، سیروس میمنت، شقایق دهقان، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی و هدیه بازوند از بازیگران سریال «نون‌خ» هستند.
 شبکه 2؛ «هم بازی» عاشقانه‌ای به سبک محمودی
سریال نوروزی «هم بازی» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی نوید محمودی همچنان در حال تصویربرداری در تهران است. با توجه به اینکه سریال «هم بازی» برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته شده است، 2 گروه تصویربرداری در تهران و اطراف گرمسار مشغول ضبط تصاویر هستند تا هم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کرده باشند و هم سریال سریع‌تر آماده پخش شود. آتیلا پسیانی، دیبا زاهدی، کامران تفتی، حسین مهری، مریم مومن، خیام وقارکاشانی، علیرضا استادی و امیر کاظمی از بازیگران این سریال هستند و به تازگی همایون ارشادی، نیلوفر کوخانی، محیا دهقانی، رویا جاویدنیا و محمد حیدری نیز به گروه بازیگران مجموعه اضافه شده‌اند. «هم بازی» ملودرام عاشقانه‌ای است که سعی دارد در فضایی جدید، با قصه‌ای اجتماعی به قلم وحید حسن‌زاده و مریم اسمی‌خانی با طراحی نوید محمودی به روابط جوانان، اشتغال و هویت نگاه ویژه‌ای داشته باشد.
  شبکه ۳؛ «لوتی» در ژانر امنیتی- جاسوسی
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۳ از فضای متفاوت سریال نوروزی امسال این شبکه با نام موقت «لوتی» خبر داد که یک سریال امنیتی- جاسوسی است.  مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۳ سیما درباره سریال‌های نوروزی شبکه ۳ گفت: با توجه به اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای که در اواخر سال گذشته و از زمان شیوع ویروس کرونا در مسیر تولید سریال‌های نوروزی و رمضانی شبکه ۳ رخ داد، از ابتدای امسال ۳ گزینه برای نوروز 1400 در نظر گرفتیم و تولید همزمان هر ۳ سریال آغاز شد تا هم حق انتخاب داشته باشیم و هم اینکه در صورت وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده، گزینه‌های جایگزین برای آنتن داشته باشیم.  وی در ادامه به دلایل رسانه‌ای نشدن ۲ مورد از این پروژه‌ها پرداخت و افزود: البته مراحل تولید یکی از این ۳ پروژه به نام «بوتیمار» رسانه‌ای شد اما بنا بر صلاحدید تهیه‌کنندگان، مراحل تولید ۲ پروژه دیگر به نام‌های «چوب‌خط» و «لوتی» با نظر خود ایشان، در سکوت خبری پیش رفت.  آذرپندار اضافه کرد: در نهایت، با توجه به فضای متفاوت سریال «لوتی» که در ژانر امنیتی- جاسوسی ساخته شده و اقبالی که مردم به این ژانر در چند سال اخیر نشان داده‌اند، این سریال برای پخش در نوروز 1400 انتخاب شد. مدیر گروه فیلم و سریال درباره فضا و داستان این سریال ادامه داد: «لوتی» تقلای یکی از سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای ضربه‌ زدن به ایران و مقابله نیروهای داخلی با این توطئه را به تصویر خواهد کشید. پیش از این سریال طنز «بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده به عنوان سریال نوروزی این شبکه رسانه‌ای شده بود.
شبکه 5؛ نوستالژی دهه 60 با «نوروز رنگی»
سریال «نوروز رنگی» به نویسندگی و کارگردانی علی مسعودی و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر تحویلیان که بتازگی تصویربرداری آن به پایان رسیده، گزینه نوروزی شبکه پنجم سیماست. قصه «نوروز رنگی» که قرار بود با نام «هشت‌آباد» به روی آنتن رود، در سال 1366 می‌گذرد و فضای روزهای پایانی اسفندماه را به تصویر می‌کشد. روابط انسانی در آن به نمایش درمی‌آیند؛ در زمانی که همسایه‌ها با هم خوب و صمیمی بوده‌اند و به هم اطمینان داشته‌اند.به تعبیر دست‌اندرکاران، این مجموعه تلویزیونی در 20 قسمت، زمانه‌ای را روایت می‌کند که مردم با وجود شرایط سخت جنگی چگونه زندگی می‌کردند؛ کاری که در عینِ طنز و سرگرمی، قرار است به سنت‌ها و آداب ایرانی در مشهد بپردازد. در کنار بازیگرانی همچون رابعه اسکویی، جواد خواجوی، شهرام قائدی، جمشید حسینی، محمد اسلامی، سینا رازقی، ماهان عبدی،‌ حمیدرضا شجره و برخی بازیگران بومی، یوسف تیموری نقش مهمِ «دایی محمود» را در این سریال بازی می‌کند. 

Page Generated in 0/0085 sec