printlogo


کد خبر: 231022تاریخ: 1399/12/10 00:00
روحانی از تداوم محدودیت‌های کرونایی تا پایان سال 1400 خبر داد
یک نوروز کرونایی دیگر

آمار جا‌ن‌باختگان کرونا در کشور افزایشی شد. به گزارش«‌وطن‌امروز»، افزایش تعداد مراجعان به مراکز درمانی نگرانی‌هایی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است که مبادا در این شرایط حساس شیوع کرونای انگلیسی و حضور مردم در مراکز خرید روزهای پایان سال، آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یابد. رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: اگر دچار موج چهارم نشویم باز هم همه باید مراعات کنیم. عید امسال چیزی مشابه عید پارسال است. روحانی گفت: الحمدلله واکسیناسیون در کشور ما آغاز شده و شرایط ما در هفته‌های پیش‌رو، هم برای کادر درمان در سراسر کشور و هم برای افراد مسن یا بیماران زمینه‌ای بهتر می‌شود. امروز تمام توان دولت بر خرید واکسن متمرکز است و در کل شرایط ما به‌گونه‌ای است که هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می‌کنیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در شرایط فعلی باید بیش از سابق از مرزها مراقبت کنیم. دیدیم یکی از استان‌های ما -خوزستان - با یک پیک عجیبی روبه رو شد. در هیچ استانی شهر قرمز نداریم. فقط برخی شهرهای استان خوزستان قرمز است و اگر رعایت نکنیم به استان‌های همجوار سرایت می‌کند. وی ادامه داد: چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌ها نیست. درباره ورود و خروج نیز محدودیت‌ها اعمال می‌شود تا هم شرایط مردم خوزستان بهتر شود و هم این شرایط به استان‌های دیگر در سراسر کشور سرایت نکند. روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای انجام واکسیناسیون ماه‌ها زمان لازم داریم. ممکن است 6 ماه طول بکشد تا همه واکسن بزنند. در این مدت چاره، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان اصل اساسی است. وی گفت: ناچار هستیم محدودیت‌ها را تا ماه‌ها، سال آینده، شاید کل سال آینده ادامه دهیم. اقدامات تنبیهی هم لازم است. البته دولت همچنان خودش را موظف می‌داند هم بستر الکترونیکی را افزایش دهد و هم در کنار همه اقدامات بهداشتی و درمانی، امکانات حمایتی را افزایش دهد؛ اقدامات حمایتی مثل پرداخت وام‌ها، ارائه مهلت‌ها و کمک دولتی به کسب‌و‌کارها. 
 
* ۸۱ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز جمعه تا ظهر امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شد که ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند. وی ادامه داد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته ۸۱ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسید. وی همچنین گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری ادامه داد: ۳ هزار و ۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت درباره تقسیم‌بندی وضعیت شهرهای کشور نیز گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۵۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارند. همچنین عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه اینطور نیست که بگوییم ویروس جهش‌یافته فقط جوانان را درگیر کرده و سایر افراد را مبتلا نمی‌کند، گفت: در تهران آمار بیماران سرپایی در حال افزایش است. بعد از افزایش بیماران در بخش سرپایی حدود ۲ هفته طول می‌کشد تا این افزایش به بخش بستری هم تسری یابد. دکتر حمید عمادی در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزود: علائم ویروس جهش‌یافته نیز همان تب، سرفه، بدن درد و... است که همان علائم «کووید-۱۹» است و فرقی با ویروس ووهان از نظر علائم ندارد. عمادی با اشاره به افزایش موارد بیماری همزمان با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت: اگر این وضعیت یعنی روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه یابد، حتما با بحران در بیماری مواجه می‌شویم. «کووید-۱۹» شوخی ندارد. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: متاسفانه احتمال بروز پیک چهارم بیماری وجود دارد؛ با توجه به گردش ویروس جهش‌یافته، این احتمال وجود دارد که با توجه به سرایت‌پذیری بالاتر و شدت بیماری‌زایی بیشتر ویروس، میزان مرگ‌ومیرها حتی از حداکثر مرگ‌ها در پیک قبلی هم بیشتر شود. 
 
* موتاسیون ایرانی کرونا صحت ندارد
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با رد اظهاراتی مبنی بر «موتاسیون ایرانی ویروس کرونا» گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز، افزون بر ۷۰ جهش در ایران شناسایی شده که البته تا امروز هیچ کدام تغییر معناداری در رفتار ویروس ایجاد نکرده و اطلاق واریانت جدید به آنها درست نیست. 
دکتر کیانوش جهانپور در رابطه با موتاسیون (جهش)‌های ویروس «کووید-۱۹» در ایران، اظهار داشت: ویروس‌های RNA‌دار نسبت به ویروس‌های DNA‌دار، سرعت جهش بیشتری دارند و با توجه به اینکه کرونا ویروس‌ها از زمره ویروس‌های RNA‌‌دار هستند، طبیعتا در آنها جهش بیشتر مشاهده می‌شود. سرعت جهش در ویروس‌های RNA‌دار به صورت میانگین شاید ۱۰ هزار برابر ویروس‌های DNA‌دار است. کرونا نیز اگر چه نسبت به برخی ویروس‌های RNA‌دار لزوما سرعت جهش بیشتری ندارد، لکن در همه ماه‌های گذشته جهش‌های متعددی را در ایران و جهان به خود دیده است که البته بسیاری از این جهش‌ها لزوما منتهی به تغییر رفتار ویروس یا واکنش متفاوتی به واکسن و آنتی‌بادی‌ها و سیستم ایمنی نشده‌ است.
 

Page Generated in 0/0056 sec