printlogo


کد خبر: 231026تاریخ: 1399/12/10 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از مصوبات دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره بودجه 1400
از کاهش قیمت اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی تا ممنوعیت اوراق‌فروشی دولت برای یارانه

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس دیروز هم در ۳ شیفت به بررسی بودجه سال 1400 پرداختند که از اصلی‌ترین مصوبات دیروز مجلس می‌توان به ممنوعیت اوراق‌فروشی دولت برای جبران کسری بودجه، اعطای تنخواه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی اشاره کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هشتمین نشست بررسی لایحه بودجه سال 1400 به بخش درآمدی این لایحه ورود کردند. آنها با جزء یک بند «الف» تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. طبق گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400، درآمد دولت حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آینده 333 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین نمایندگان با ردیف 2 این بند نیز موافقت کردند که بر اساس این ردیف، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال 1398، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم 5/14 درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود. همچنین مجوز به بانک مرکزی برای ارائه تنخواه به سازمان هدفمندی جهت پرداخت بموقع یارانه نقدی از دیگر مصوبات نمایندگان بر اساس جزء 4 بند «الف» تبصره 14 بود که بر این اساس نمایندگان مجلس از کل درآمد هدفمندی یارانه‌ها تنخواهی برای پرداخت بموقع یارانه نقدی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دادند. در این جزء آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت بموقع مصارف هدفمندی و بر اساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک درصد (1 درصد) جمع مصارف جدول تبصره 14 را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها قرار دهد. تنخواه مذکور باید حداکثر تا ۲ ماه پس از دریافت از محل منابع جدول مذکور تسویه شود. شرط استفاده مجدد از این تنخواه، تسویه تنخواه قبلی است. این حکم مشمول تنخواه خزانه‌داری کل کشور نمی‌شود. سازمان برنامه و بودجه مکلف است در صورت کسری منابع یارانه نقدی، منابع را از سایر محل‌ها تامین و به حساب سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها نزد خزانه واریز و حداکثر تا ۲ ماه پس از آن تسویه کند. شرط استفاده مجدد از این محل تسویه منابع قبلی است. 
البته محسن دهنوی، نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس خواهان حذف تنخواه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت بموقع یارانه نقدی شد که در نهایت صحن علنی به این پیشنهاد رای نداد. همچنین طبق مصوبه نمایندگان مردم در خانه ملت، بر اساس جزء 2 بند «د» تبصره 14 ماده واحده این لایحه، منابع ارزی هدفمندسازی یارانه‌ها با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی تسعیر می‌شود. 
 
* ممنوعیت اوراق‌فروشی دولت برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها 
یکی از مهم‌ترین مصوباتی که دیروز نمایندگان در جریان بررسی بندهای تبصره 14 داشتند، مخالفت نمایندگان با اوراق‌فروشی دولت برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها بود که بر این اساس با بند «ج» تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه مخالفت کردند. در این رابطه نمایندگان معتقد بودند مجلس در بخش‌های مختلف تبصره 14، منابع اعتباری لازم را برای جبران کسری دولت برای پرداخت یارانه در نظر گرفته که در این رابطه می‌توان به ارائه تنخواه برای پرداخت یارانه یا معافیت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین از عوارض، اشاره کرد. لازم است دولت با بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در استفاده از منابع، بتواند در پرداخت یارانه‌ها بدون هیچ مشکلی بخوبی عمل کند. در جریان پیشنهاد حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر جهت حذف این بند، قالیباف از نوبخت درباره زمان انتشار اوراق مالی اسلامی سوال کرد که وی پاسخ داد سررسید این اوراق در سال بعد و سال‌های بعد فرا می‌رسد و شرکت دولتی سازمان هدفمندسازی مثل سایر شرکت‌ها اوراق منتشر خواهد کرد که در سال‌های بعد پرداخت می‌شود و دولت همچون شرکت‌های دولتی تبصره 5، هیچ تضمینی برای بازپرداخت آن نخواهد داشت. همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت بر اساس بند «ج» تبصره 15 ماده واحده این لایحه، شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران را مکلف کردند جهت توسعه اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. همچنین نمایندگان مجلس بر اساس بند «د» تبصره 15 ماده واحده این لایحه، دولت را مکلف کردند از طریق شرکت‌های ذی‌ربط نسبت به نصب کنتورهای هوشمند ساخت داخل برای مشترکان برق و گاز اقدام کرده و هزینه مربوط را به صورت اقساطی از مشترکان دریافت کند. 
 
* حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی
نمایندگان همچنین با الحاق یک ردیف به بند الحاقی 2 تبصره 18 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. در ردیف الحاقی به بند مذکور آمده است: دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، 20 درصد نرخ تعرفه‌های پیام‌رسان‌های خارجی تعیین و وصول کند. لازم به ذکر است در شرایط کنونی تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی محاسبه می‌شود که با مصوبه مجلس، عملا تعرفه اینترنت برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ارزان می‌شود. جعفر قادری به عنوان پیشنهاددهنده گفت: برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های یک‌پنجم پیام‌رسان‌های خارجی تعیین شود. نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه مطرح کرد: یکی از موضوعات مهم و کلیدی این است که بعد از کارهای خوبی که در زمینه طراحی نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی در کشور انجام شده، متأسفانه حمایت لازم از ناحیه دولت برای پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد نشده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: برای اینکه این امکان و فرصت برای میزان استفاده و استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر شود و مردم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را ترجیح دهند، باید این کاهش هزینه اتفاق بیفتد.

Page Generated in 0/0188 sec