printlogo


کد خبر: 231032تاریخ: 1399/12/10 00:00
وزیر خارجه عراق در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داد
آغاز پرداخت بدهی‌ها به ایران
راهکارهای نقل‌و‌انتقال منابع ایران در عراق در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با مدیرعامل بانک تجارت عراق بررسی شد

گروه سیاسی: وزیر خارجه عراق که به تهران سفر کرده است از آغاز پرداخت بدهی‌های کشورش به ایران خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در روزهایی که اخبار و شواهد خبر از آغاز پرداخت بدهی‌های کره‌جنوبی به کشورمان دارد، روز گذشته فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز که عازم تهران شده است در دیدار با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به توافقات انجام‌شده میان مسؤولان ۲ کشور برای تادیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده است، اظهار داشت: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق ۲ کشور، روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود. وی همچنین با ارائه گزارشی از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق گفت: امنیت و ثبات زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده برقراری امنیت نخستین اولویت محسوب می‌شود. در این دیدار که پیش از ظهر دیروز برگزار شد، شمخانی با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در عراق، تاخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضدتروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است، تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضدتروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود. شمخانی همچنین با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل‌کشی را تداعی می‌کند، آمادگی کشورمان را برای همکاری در پایان دادن به جنگ 6 ساله در این کشور اعلام کرد.
 
* حملات و اتفاقات در داخل عراق مشکوک است
دیگر برنامه روز گذشته فؤاد حسین دیدار با همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف بود. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن محکوم کردن اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه، این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت عراق توسط اشغالگران آمریکایی دانست. وی برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. وزیر امور خارجه افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببان این حوادث تاکید داریم. ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده است، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین ۲ کشور حل‌و‌فصل شود. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین ۲ کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسؤولان دست‌اندرکار ۲ کشور برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این خط آهن شد. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه‌جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند. وزیر خارجه عراق با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات بین ۲ کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تاکید کرد. فؤاد حسین گفت: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی ۲ کشور را نخواهد داد. 
 
* راهکارهای نقل و انتقال منابع ایران در عراق
اما در کنار سفر وزیر خارجه عراق به تهران دیروز دیداری نیز میان رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با مدیر عامل بانک تجارت عراق برگزار شد. همتی که هفته گذشته جلسه‌ای نیز با سفیر کره‌جنوبی پیرامون چگونگی پرداخت بدهی‌های سئول به تهران داشت، روز گذشته با این مقام عراقی درباره منابع جمهوری اسلامی ایران در عراق و راهکارهای نقل و انتقال آنها گفت‌وگو کرد. در این دیدار، همتی بر لزوم استفاده هر چه سریع‌تر از این منابع تأکید کرد. همچنین در این جلسه اقدامات لازم برای انتقال و استفاده از منابع یادشده مورد بررسی قرار گرفت. مدیرعامل بانک تجارت عراق نیز در این دیدار با اشاره به اینکه پرداخت‌هایی اخیراً از محل منابع ایران در عراق انجام شده است، عنوان کرد روند استفاده از منابع یادشده از این پس تسریع خواهد شد و تلاش می‌شود کانال‌ها و روش‌های مختلفی که مورد تأیید طرف ایرانی است به منظور استفاده از این منابع عملیاتی شوند. 

Page Generated in 0/0108 sec