printlogo


کد خبر: 231081تاریخ: 1399/12/11 00:00
نگاهی به نمایشگاه مجازی کتاب تاریخ معاصر در گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با دبیر این نمایشگاه
از کودتای پهلوی تا وقایع دهه 60

گروه فرهنگ و هنر: دبیر نمایشگاه مجازی کتاب تاریخ معاصر درباره دلیل برگزاری این نمایشگاه به «وطن امروز»گفت: نمایشگاه مجازی و تخصصی کتب تاریخ معاصر ایران جهت معرفی آثار مورد اعتماد و صادق در موضوع تاریخ معاصر و با هدف تقویت حافظه تاریخی ملت، خصوصا جوانان و خنثی‌ کردن تلاش‌های‌ دشمنان در تحریف تاریخ، برگزار شده است. 
احمد عطایی درباره تمدید زمان نمایشگاه مجازی کتاب گفت: مدت برپایی این نمایشگاه یک هفته از دوم تا هشتم اسفندماه پیش‌بینی شده بود ولی با ملاحظه عواملی چون تخصصی بودن موضوع نمایشگاه یعنی تاریخ معاصر ایران که به‌طور طبیعی زمان بیشتری باید به مخاطبان داده شود، برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدند با تمدید نمایشگاه به مدت 5 روز فرصت بیشتری برای رجوع به نمایشگاه و بازدید و خرید کتاب‌های عرضه شده فراهم شود. 
وی افزود: در این نمایشگاه تمام کتاب‌هایی که ناشران مختلف در حوزه تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب تولید و منتشر کرده‌اند و در دسترس قرار دارد، عرضه می‌شود که بیشترین آثار مربوط به مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سوره‌ مهر، قدر ولایت، به‌نشر، کیهان، دیدمان، اطلاعات، مرکز مطالعات تاریخ معاصر، امیرکبیر، موزه عبرت، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، مرکز بررسی اسناد تاریخی، شهید کاظمی، کتابستان معرفت و چاپ و نشر عروج است. دبیرخانه نمایشگاه تاریخ معاصر با رایزنی و همکاری که توسط ناشران شرکت‌کننده انجام شد، این آثار را با 20درصد تخفیف به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه می‌کند. 
عطایی ادامه داد: ارسال تمام آثار رایگان است و مخاطبان بابت ارسال خریدهای خود هزینه‌ای را پرداخت نخواهند کرد و تلاش شده است به فاصله 7 روز بعد از خرید، آثار به دست مخاطبان برسد. 
عطایی در توضیح نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر که در مرحله اول از کودتای انگلیسی سوم اسفند 1299 تا پایان دهه نخست انقلاب اسلامی، یعنی دهه 60 در نظر گرفته شده است، نخستین نمایشگاه تخصصی در این موضوع است. قرار است در این نمایشگاه حاصل زحمات و سرمایه‌گذاری‌ها و خون‌دل خوردن بنیادها و مؤسسات تاریخ‌پژوه در معرض دید و انتخاب علاقه‌مندان قرار گیرد و از این طریق، قدمی در جهت رفع دغدغه‌های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برداشته شود. 
وی افزود: امیدواریم تمام نهادها، سازمان‌ها و رسانه‌ها از این حرکت حمایت لازم را بکنند، بویژه استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان و طلاب و جوانان، با حضور و پیگیری این نمایشگاه و کتاب‌های عرضه‌شده، به تلاش‌های انجام‌شده منزلت و گرمی داده و تحریف تاریخ را بی‌اثر سازند. 
عطایی ادامه داد: این نمایشگاه به بهانه ایام یکصدمین سالگرد کودتای ننگین رضاخان در سال 1299 که «وابستگی» را به «فساد» دوران قاجاریه اضافه و سلسله فاسد و وابسته پهلوی را در ایران مستقر کرد، شروع شده و با توجه به استقبال مخاطبان کماکان ادامه دارد. 
 مدیر مؤسسه فرهنگی- ‌هنری قدر ولایت در ادامه بیان کرد: ذکر این نکته لازم است که در خلال برگزاری این نمایشگاه مجازی، برنامه‌ریزی‌هایی برای نشست تخصصی با کارشناسان این موضوعات نیز تدارک دیده شده است که به شبهات، سؤال‌ها و دیدگاه‌های طرح‌شده درباره هر یک از موضوعات تاریخی نیز پاسخ داده خواهد شد. 
 
* برگزاری نشست‌های جانبی نمایشگاه مجازی تاریخ معاصر
دبیر نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر ایران درباره نشست‌های جانبی دور نخست این نمایشگاه گفت: ما از برخی پژوهشگران و اساتید تاریخ معاصر در موضوعات مرتبط با نمایشگاه دعوت کردیم تا درباره موضوعات انتخاب‌شده توسط دبیرخانه مطالب خود را مطرح کنند و در ادامه به سؤالات و شبهاتی که در این موضوعات وجود دارد پاسخ دهند. مردم عزیز می‌توانند این نشست‌ها را در سایت کتابیکا ملاحظه کرده و نظرات و سؤال‌های خود را به ستاد نمایشگاه منعکس کنند تا در نشست‌های آتی مطرح شده و پاسخ اساتید نیز شنیده شود. 
عطایی در پاسخ به اینکه موضوعاتی که پژوهشگران در این نشست‌ها مطرح کرده‌اند چیست، گفت: نشست دکتر جواد منصوری با موضوع «رهیافت مقابله با آمریکا با استفاده از تجارب تاریخ معاصر»، نشست استاد علیرضا سلطان‌شاهی با عنوان «صهیونیسم و توطئه‌های آن بعد از انقلاب اسلامی»، نشست دکتر محمد‌تقی تقی‌پور با عنوان «صهیونیسم در دوره پهلوی» و ۲ نشست از استاد قاسم تبریزی با موضوعات «ریشه‌یابی تاریخی کودتای سوم اسفند 1299» و «وضعیت فرهنگی کشور بعد از کودتای رضاخان» در دستور کار قرار دارد. 
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی- ‌هنری قدر ولایت با اشاره به دغدغه‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب به «وطن‌امروز» گفت: تأکیدات رهبر انقلاب بر ضرورت افشای چهره واقعی رژیم پهلوی و 2 پادشاه فاسد و وابسته آن و انتقاد از بزک چهره پهلوی‌ها‌ برای تطهیر نمادهای آن دوران یعنی تحقیر و ذلت و عقب‌ماندگی، مؤسسات و شخصیت‌های پژوهشگر تاریخ معاصر را به تکاپوی جدی‌تر واداشت و در یکی از این اقدامات، مجمع ناشران انقلاب اسلامی حرکتی را پایه‌ریزی کرد که به جایزه شهید اندرزگو و تدوین کتب ارزشمندی در این زمینه منجر شد. 
احمد عطایی، مدیر مؤسسه فرهنگی‌- هنری قدر ولایت درباره فعالیت‌های این مؤسسه در حوزه تاریخ معاصر گفت: مؤسسه قدر ولایت در تکمیل و استمرار جایزه شهید اندرزگو، از حدود یک سال قبل، جلساتی را با حضور برخی مؤسسات و شخصیت‌های تاریخ‌پژوه برگزار کرد که علاوه بر هماهنگی و هم‌پوشانی، ۲ خروجی اجرایی داشته است؛ خروجی اول که در حال تکمیل شدن است، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از کتب منتشرشده در موضوع تاریخ معاصر ایران (از دوره قاجاریه به بعد) و خروجی دوم، برگزاری نمایشگاه تخصصی از کتب تاریخ معاصر است.
گفتنی است نمایشگاه مجازی تاریخ معاصر تا سیزدهم اسفندماه در سایت Ketabika.com برپاست.

Page Generated in 0/0123 sec