printlogo


کد خبر: 231100تاریخ: 1399/12/12 00:00
دور دنیا

3 سال حبس برای سارکوزی
رئیس‌جمهور اسبق فرانسه به اتهام سوءاستفاده از قدرت به ۳ سال حبس محکوم شد. به گزارش شبکه آرتی، دادستانی فرانسه در جلسه دادگاه دیروز نیکولا سارکوزی ۶۶ ساله، رئیس جمهوری این کشور بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ را درباره پرونده فساد مالی و سیاسی مجرم دانست. از جمله اتهامات سارکوزی دریافت مبالغی از دیکتاتور معدوم لیبی معمر قذافی است. این دادگاه درخواست حکم ۲ سال حبس قطعی و ۲ سال زندان تعلیقی کرده بود که به یک سال حبس قطعی و ۲ سال تعلیقی منجر شد.  البته او 10 روز برای درخواست حکم تجدید نظر وقت دارد. بر مبنای تصمیم دادگاه کیفری پاریس ممکن است مجموع پرونده‌های سارکوزی از جمله «پرونده شنود»، مجازات 10 سال حبس و جریمه یک میلیون یورویی (2/1 میلیون دلاری) به همراه داشته باشد. سارکوزی همچنین قرار است ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) برای رسیدگی به اتهاماتش در یک پرونده دیگر بار دیگر در دادگاه حاضر شود.
***
بهای جهانی غذا به بالاترین سطح  در  ۶ سال گذشته رسید
شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد بهای جهانی غذا تحت تاثیر افزایش هزینه مواد غذایی، از سویا گرفته تا روغن نخل به دلیل افزایش تقاضا در چین، زنجیره تامین آسیب‌پذیر و آب و هوای نامساعد، به بالاترین سطح در بیش از ۶ سال گذشته رسیده است. این رسانه افزود: با توجه به تاثیر همه‌گیری «کووید-۱۹» در روند رشد اقتصادی، نگرانی‌ها درباره گرسنگی و سوء‌تغذیه در سراسر جهان افزایش یافته است. این گزارش با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۶۱ درصدی قیمت غذا در کشورهای مختلف از اندونزی تا روسیه نوشت: بازارهای نوظهور، فشار ناشی از افزایش بهای مواد خام را احساس می‌کنند، زیرا افزایش قیمت کالاهایی همچون نفت، مس و غلات بالاتر از حد انتظارات احیای اقتصادی دوران پساکرونا بوده است. مصرف‌کنندگان در آمریکا، کانادا و اروپا نیز از این امر مصون نخواهند بود، زیرا شرکت‌هایی که هم‌اینک نیز تحت فشار ناشی از اختلال‌های مربوط به همه‌گیری و افزایش بهای بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل هستند، چاره‌ای برای جلوگیری از تاثیرات چنین افزایشی ندارند. این گزارش نوشت: دور بعدی تورم غذایی بسیار شدید است. با توجه به تاثیر همه‌گیری بر اقتصاد جهانی، حتی در کشورهای ثروتمند نیز نگرانی‌های جدیدی درباره قحطی و سوء‌تغذیه ایجاد شده است. در بریتانیا بنیاد خیریه «تراسل تراست» در ۶ ماه نخست همه‌گیری روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ بسته غذایی بین کودکان توزیع کرد.
***
حمله معترضان ارمنی به ساختمان دولت
معترضان ارمنی که خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان شده‌اند به ساختمان دولت حمله کرده و با کنار زدن نیروهای امنیتی وارد آن شدند. این افراد طی روزهای گذشته با برگزاری تظاهرات خیابانی کناره‌گیری پاشینیان را خواستار شده بودند. با شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان، اعتراضات در ایروان علیه نخست‌وزیر افزایش یافته و معترضان خواستار کناره‌گیری پاشینیان هستند اما وی حاضر به استعفا نشده است. در تازه‌ترین اعتراضات، نیروهای نظامی نیز خواستار کنار رفتن وی شدند و پاشینیان نیز در پاسخ خواستار آمدن هواداران خود به خیابان‌ها شده بود. موافقان دولت پاشینیان از این اقدامات به تلاش برای کودتا یاد می‌کنند. 
***
آغاز به کار نخستین سفیر امارات در فلسطین اشغالی
«محمد الخاجه» نخستین سفیر امارات عربی متحده در فلسطین اشغالی صبح دیروز وارد فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو شد. به نوشته الجزیره، او در فرودگاه مورد استقبال رسمی قرار گرفت تا پس از آن به دیدار «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برود و بعدازظهر نیز استوارنامه خود را به «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی تقدیم می‌کند. دیروز همچنین محمد الخاجه، سفیر امارات در رژیم صهیونیستی و «ایتان نائیه» نماینده این رژیم در ابوظبی مقاله مشترکی را به ۳ زبان عبری، عربی و انگلیسی با عنوان «با یک صدای واحد می‌نویسیم» در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر کردند. در مقابل نیز رژیم اسرائیل در ۲۴ ژانویه از افتتاح سفارت خود در امارات و تعیین «ایتان نائیه» به عنوان نماینده دیپلماتیک خود در این کشور خبر داد. 
***
مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان دمشق
خبرگزاری سوری سانا شامگاه یکشنبه از شنیده شدن صدای انفجار در حریم هوایی شهر دمشق و احتمال حمله هوایی رژیم صهیونیستی خبر داد. تلویزیون سوریه نیز خبر داد پدافند هوایی این کشور با تعدادی اهداف متجاوز در حریم هوایی شهر دمشق مقابله کرده است. خبرگزاری سانا نیز گزارش داد پدافند هوایی سوریه توانسته است تعدادی از موشک‌های شلیک شده را سرنگون کند. برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند رژیم صهیونیستی در این حمله به منطقه‌ای از الغوطه در ریف دمشق و نزدیک حرم حضرت زینب (سلام‌الله علیها) حمله کرده است. خبرنگار شبکه خبری الجزیره نیز مدعی شد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان القنیطره در جنوب سوریه در حال پرواز هستند. یک منبع نظامی به خبرگزاری سانا گفت ساعت 10:16 شب، دشمن صهیونیستی حمله‌ای هوایی را از سوی جولان اشغالی به سوی برخی اهداف در اطراف شهر دمشق انجام داد که پدافند هوایی با این حمله مقابله و تعدادی از اهداف را سرنگون کرد. تاکنون اطلاعاتی درباره خسارات احتمالی ناشی از این حمله منتشر نشده است.

Page Generated in 0/0091 sec