printlogo


کد خبر: 231102تاریخ: 1399/12/12 00:00
اولین سخنرانی رسمی رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از ترک کاخ سفید
ترامپ خواستار حذف منتقدانش شد

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده با حضور در «کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کار»‌(CPAC)  در نخستین سخنرانی رسمی خود پس از ترک کاخ سفید، ضمن انتقاد از رقبای درون‌حزبی و رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، تلویحا از عزم خود برای شرکت در انتخابات 2024 خبر داد. بر این اساس به نظر می‌رسد از این پس اقداماتی در مسیر تصفیه حزب جمهوری‌خواه و حذف برخی منتقدان وی انجام خواهد شد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از اسپوتنیک، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نخستین سخنرانی خود از زمان پایان ریاستش بر کاخ سفید در نشست حزب جمهوری‌خواه (CPAC) تاکید کرد به دنبال تشکیل یک حزب جدید در آمریکا نیست و در حزب جمهوری‌خواه باقی خواهد ماند. این کنفرانس سالانه به جای اینکه در واشنگتن‌دی‌سی برگزار شود، در ایالت قرمز فلوریدا برگزار و دلیل آن سختگیری مقامات آبی (دموکرات) پایتخت آمریکا در اعمال محدودیت اجتماع به خاطر کرونا عنوان شد. دونالد ترامپ در سخنرانی خود با اشاره به انتخابات میان‌‌دوره‌ای کنگره در سال 2022 تاکید کرد جمهوری‌خواهان در این انتخابات پیروز می‌شوند. ترامپ به طور ضمنی به حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 هم اشاره کرد و گفت: «ممکن است تصمیم بگیرم آنها (دموکرات‌ها) را برای بار سوم شکست دهم». رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه گفت:‌ اگر انتخابات عادلانه برگزار می‌شد، نتایج متفاوتی داشتیم و در نخستین هفته می‌توانستیم به توافق جدیدی با ایران برسیم. ترامپ در ادامه سخنرانی خود در نشست حزب جمهوری‌خواه، با بیان اینکه هویت ما به عنوان آمریکایی در خطر است، خطاب به هوادارانش در حزب جمهوری‌خواه گفت: ما یک سفر باورنکردنی را با هم شروع کردیم و اکنون در میانه یک مبارزه تاریخی برای آینده ایالات‌متحده قرار داریم. وی ضمن نام بردن از 10 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و ۷ سناتور این حزب که به دومین طرح استیضاح وی رای مثبت دادند، خواستار حذف آنها از صحنه سیاسی شد. «لیز چنی» سومین مقام ارشد حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان یکی از سیاستمدارانی بود که به دومین استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد. او همچنین چند روز پیش خواستار عدم نقش‌آفرینی دونالد ترامپ در آینده سیاسی آمریکا و حزب جمهوری‌خواه شده بود. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنین بار دیگر ادعای «تقلب» در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (13 آبان) را تکرار کرد. 
رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد دولت فعلی آمریکا و تصمیمات بایدن گفت: ماه نخست جو بایدن فاجعه‌بار بوده است و این به شما بستگی دارد که برخیزید و آمریکا را نجات دهید. ترامپ پیش‌بینی کرد ایالات متحده تحت رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور از نظر تأمین نفت به روسیه و خاورمیانه وابسته خواهد شد. رئیس پیشین کاخ سفید همچنین سیاست بایدن را «آمریکا در جایگاه آخر» توصیف کرد. به گفته ترامپ، یک ماه اول ریاست‌جمهوری جو بایدن، فاجعه‌بارترین [عملکرد] در بین رؤسای‌جمهور در تاریخ معاصر بوده است. کارشناسان معتقدند سخنرانی دونالد ترامپ تهدیدی علیه منتقدان خود در داخل حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود. او وعده داده است با حمایت از رقبای منتقدانش در رقابت‌های درون‌حزبی، آنها را از صحنه سیاسی حذف خواهد کرد. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که امکان ارتباط‌گیری با ده‌ها میلیون هوادار خود از طریق شبکه‌های اجتماعی را از دست داده است، برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در سال 2024 علاوه بر پیروزی حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 به حذف منتقدانش در داخل حزب در جریان رقابت‌های مقدماتی نیز نیاز خواهد داشت. 

Page Generated in 0/0060 sec