printlogo


کد خبر: 231112تاریخ: 1399/12/12 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از ۱۵ مصوبه مهم اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای اصلاح بودجه ۱۴۰۰
از افزایش درآمدهای پایدار تا کاهش تبعیض

گروه اقتصادی: لایحه ضعیف بودجه 1400 دولت در نهایت به ایستگاه بهارستان رسید تا نمایندگان در گام آخر تصویب آن، به بررسی بودجه بپردازند. در 10 روزی که از بررسی بودجه در صحن علنی می‌گذرد، اصلاحات ویژه‌ای روی آن اعمال شده و تا حدودی می‌توان گفت بمب ساعتی دولت در حال تبدیل شدن به قانونی مناسب است.

***

افزایش درآمدهای پایدار 

یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه مجلس برای اصلاح لایحه بودجه، افزایش سهم مالیات به عنوان سالم‌ترین و پایدارترین منبع درآمدی دولت است. در همین راستا نمایندگان با تصویب چند مصوبه، اقدام به حذف برخی معافیت‌های بی‌حساب مالیاتی و اصلاح برخی نرخ‌های مالیاتی نظیر مالیات بر حقوق کردند. از جمله مصوبات مهم مجلس در رابطه با رفع تبعیض، تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر مصارف ارز 4200 تومانی و ملزم کردن دولت به ارائه گزارش ماهانه به مجلس است. 

 

* طراحی کارگروه نظارت بر مصارف ارز 4200 تومانی
با توجه به اصرار دولت و درخواست‌های مکرر برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی، کمیسیون تلفیق با تخصیص ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرد.  یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های مجلس برای بودجه سال 1400، تدوین یک سازوکار برای نظارت بر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. در حالی که تا پیش از این گزارش‌های رسمی متعددی از انحراف قابل توجه ذخایر ارز دولتی کشور در طول 3 سال گذشته منتشر شده، دولت باز هم بر تداوم این سیاست (البته تا 6 ماه دیگر) اصرار داشت. از همین رو نمایندگان به شرط نظارت بر مصارف ارز دولتی و اجرای دقیق، با ادامه این سیاست موافقت کردند. از همین رو مجلس در جریان بررسی بودجه توسط نمایندگان با طراحی کمیته‌ای متشکل از برخی دولتمردان، نظارت بر مصارف ارز 4200 تومانی را محقق و دولت را مکلف به ارائه گزارش ماهانه به مجلس کرده است. 
بر اساس این مصوبه، در مواردی که دولت نسبت به تخصیص ارز ترجیحی مبادرت می‌کند کارگروهی مرکب از رئیس کل بانک مرکزی (دبیر کارگروه)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی‌ربط، موظفند سیاست‌گذاری و فرآیند تخصیص، توزیع و موارد مصرف ارز ترجیحی را به گونه‌ای اجرا و نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول به هنگام، به اندازه و با قیمت متناسب با نرخ ترجیحی ارز به مصرف‌کننده نهایی برسد. مقامات فوق در اجرای این بند جز به صورت تضامنی مسؤولیت دارند. طبق این مصوبه، همچنین بانک مرکزی موظف است با همکاری دستگاه‌های یادشده، به صورت ماهانه گزارش اجرای این بند، از جمله تصریح بر موارد مصرف و دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی، میزان ارز پرداختی، میزان کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی و قیمت آنها را تهیه و به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
 
* مالیات پلکانی حقوق
یکی دیگر از اقدامات مثبت مجلس یازدهم در جریان بررسی بودجه، تدوین پلکان مالیاتی برای حقوق‌بگیران بود. طبق مصوبه نمایندگان، سقف معافیت مالیاتی ماهانه حقوق کارکنان 4 میلیون تومان در نظر گرفته شد، همچنین مالیات ماهانه حقوق‌های بین 4 تا 8 میلیون 10 درصد، مالیات ماهانه حقوق‌های بین 8 تا 12 میلیون 15 درصد، 12 تا 18 میلیون تومان 20 درصد، حقوق‌های بین 18 تا 24 میلیون تومان 25 درصد، حقوق‌های بین 24 تا 32 میلیون تومان 30 درصد و حقوق‌های بالای 32 میلیون تومان در ماه مشمول مالیات 35 درصدی می‌شوند. این تصمیم مجلس باعث تحقق هر چه بیشتر عدالت مالیاتی شده به طوری که حقوق‌های بالاتر مشمول نرخ مالیاتی بیشتری شده و بار مالیاتی بیشتر بر دوش حقوق‌های بالاتر خواهد بود. مجلس همچنین حداکثر حقوق دریافتی کارمندان دولت در سال آینده را از 21 برابر به 15 برابر حداقل حقوق دریافتی کاهش داد و بدین ترتیب شکاف میان حداقل و حداکثر حقوق را 30 درصد کاهش داد. 
 
* اینفلوئنسرها و فعالان عرصه هنر هم مالیات می‌دهند
بر اساس مصوبه دیگر نمایندگان، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. طبق مصوبه نمایندگان، سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف ۲ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آنها را تدوین و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد. همچنین بر اساس مصوبه دیگر نمایندگان، معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک‌درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا تا سقف ۲ میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده 105 یا ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود. 
 
* لوکس‌نشین‌ها و لوکس‌سوارها مالیات می‌دهند
از دیگر مصوبات مهم مجلس برای بودجه سال آینده، تعیین مالیات برای صاحبان خانه‌ها و خودروهای لوکس است. طبق مصوبه مجلس، همه مالکان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال 1400 مجموع ارزش آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند. 
1- بیش از یک میلیارد تا 5/1 میلیارد تومان، یک درصد
2- بیش از 5/1 میلیارد تا مبلغ 3 میلیارد تومان، ۲ درصد
3- بیش از 3 میلیارد تا 5/4 میلیارد تومان، ۳ درصد
4- بیش از 5/4 میلیارد تومان، ۴ درصد
مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال 1399 تعیین و اعلام می‌شود. همچنین واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند:
واحدهای مسکونی (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل 10 میلیارد تومان و بیشتر به نرخ‌های زیر:
1- بیش از 10 تا 15 میلیارد تومان معادل یک در هزار
2- بیش از 15 تا 25 میلیارد تومان معادل ۲ در هزار
3- بیش از 25 تا 40 میلیارد تومان معادل ۳ در هزار
4- بیش از 40 تا 60 میلیارد تومان معادل ۴ در هزار
5- بیش از 60 میلیارد تومان معادل ۵ در هزار
گفتنی است در محاسبه مالیات موضوع این بند، هر واحد مسکونی یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات است. همچنین واحدهای مسکونی در حال ساخت و واحدهای مسکونی در سال تملک مشمول این مالیات نخواهند بود.
همچنین در بند الحاقی 12 تبصره 6 ماده واحده بودجه آمده است: معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف می‌شود.
***
حمایت از تولید
تولید را می‌توان کلیدواژه قدرتمندتر شدن اقتصاد کشور دانست؛ موضوع مهمی که در یک دهه اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده و ایشان به شکل مستمر با انتخاب شعارهای سال بر این موضوع تصریح کرده‌اند. تحریم‌های ظالمانه با تمام فشارهایی که بر معیشت مردم وارد کرد، باعث تحرک ضمنی صنایع در ایران شد؛ اتفاقی که به دلیل رویکرد کلان دولت مبنی برون‌زایی اقتصاد، بدرستی از فرصت‌های آن بهره گرفته نشد. 
 
* کاهش 5 درصدی مالیات شرکت‌های تولیدی
نمایندگان مجلس در راستای کاهش فشار مالیاتی تصمیم به کاهش 5 درصدی مالیات شرکت‌های تولیدی گرفتند. این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بدون هیچ رای مخالفی تصویب شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح این مصوبه گفت: درآمد مشمول مالیات واحدهای تولیدی به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب‌و‌کار علاوه بر معافیت‌های قانونی و بخشودگی‌ها و مشوق‌های مالیاتی، از 5 درصد معافیت در سال آینده برخوردار شد. رحیم زارع تصریح کرد: بر این اساس مالیات واحدهای تولیدی از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافت. 
 
* معافیت مالیاتی اصناف با سود کمتر از  100‌میلیون تومان
دیگر تصمیم مبتنی بر حمایت از تولید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معافیت اصناف با سود کمتر از 100 میلیون تومان از مالیات بود. بررسی‌‎ها نشان می‌دهد قریب به 70 درصد اصناف در سال‌های اخیر و با شیوع کرونا درآمدی کمتر از 100 میلیون تومان داشته‌اند و دریافت مالیات از این واحدها مساوی با تعطیلی آنهاست. 
***
شفافیت
یکی از اصلی‌ترین اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شناسایی کم‌‌اظهاری وزارت ارتباطات بود. بر این اساس وزارت ارتباطات درآمد حاصل از اپراتورهای ارتباطی را به جای 10 هزار میلیارد تومان، 7 هزار میلیارد تومان اظهار کرده بود. از این تفاوت 3 هزار میلیارد تومان به ‌عنوان کم‌اظهاری احصا شد و با نظر مجلس برای محل هزینه‌کرد آن تصمیم‌گیری شد. در جریان بررسی بودجه سال آینده کشور در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اعضای این کمیسیون متوجه کسری ۳ هزار میلیارد تومانی از درآمدهای وزارت ارتباطات شدند. در ادامه این بررسی‌ها، نمایندگان مردم به افزایش سهم دولت از درآمد اپراتورهای ارتباطی رای دادند تا دولت اعتبار بیشتری را صرف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کند. 
***
وام به خانوارهایی که صاحب فرزند سوم شوند
مجلس طی مصوبه‌ای، بانک مرکزی را مکلف به اعطای وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای فاقد مسکن که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می‌شوند، کرد. در این بند الحاقی آمده است: در اجرای بندهای «ت» و «ث» ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ 10 هزار میلیارد (10.000.000.000.000) ریال با اولویت مناطق محروم از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به میزان 700 میلیون (700.000.000) ریال با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های 1399 و 1400 شده یا می‌شوند، اقدام کند. 
***
حمایت از معیشت مردم
محور مهم دیگری که مجلس در بررسی و اصلاح لایحه بودجه سال 1400 مدنظر قرار داد، حمایت از معیشت خانوارها بویژه خانوارهای کم‌برخوردار است. رایگان شدن آب، برق و گاز 6 میلیون خانوار و همچنین تصویب ‌بندی برای بازپرداخت بخش قابل توجهی از بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی، از جمله مصادیق مصوبات مهم مجلس برای حمایت از معیشت مردم است. 
 
* رایگان شدن آب، برق و گاز برای برخی خانوارها
در بند الحاقی 3 تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه آمده است: وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند در سال 1400 تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم (از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی) برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای و مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای محروم هم براساس بعد خانوار محاسبه می‌شود. میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم‌مصرف را جبران کند و نیاز به تامین منابع جدید نداشته باشد. 
 
* 150 هزار میلیارد تومان برای افزایش رفاه جامعه
نمایندگان مجلس همچنین به دولت مجوز دادند تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل دارایی‌های خود به صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت کند. براساس بخش درآمدی این مصوبه، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف 150 هزار میلیارد تومان را از محل ارائه حق‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تامین کند. براساس بخش هزینه‌ای این بند، درآمد حاصله در موارد زیر هزینه خواهد شد:
پرداخت به صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تامین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال و متناسب‌سازی حقوق شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال و متناسب‌سازی حقوق شهدای بازنشسته و همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی، مطالبات قانون حمایت از حقوق معلولان، نظام تامین اجتماعی فراگیر و متمرکز، تامین مطالبات سهم قانونی حق عضویت اعضای صندوق ذخیره بسیجیان و اجرای سیاست‌های جمعیت و تعالی خانواده. 
 
* سهام یک میلیون تومانی به متولدان ۱۴۰۰ و بعد
در بخش دیگری از بررسی لایحه بودجه سال 1400 در صحن علنی مجلس، نمایندگان دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، ۱۰ میلیون ریال سهام به نام فرزند اختصاص دهد. در همین راستا نمایندگان با پیشنهاد محسن زنگنه درباره الحاق یک بند به تبصره 2 ماده واحده درباره مشوق‌های مالی برای فرزند‌آوری و افزایش جمعیت موافقت کردند.  بر اساس این بند الحاقی، دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال 1400 متولد می‌شود، 10 میلیون ریال از محل یک درصد یک‌دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفا جهت خریداری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. سازوکار اجرایی از جمله خانوارها، مشمول نحوه خرید و انتخاب صندوق و هزینه‌های مرتبط باید به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران برسد.
***
رفع محرومیت
* اخذ مالیات از نهادهای انقلابی برای محرومیت‌زدایی
از دیگر مصوبات مهم نمایندگان مجلس اقدامی بود که در راستای رفع محرومیت مناطق محروم انجام دادند. نمایندگان با پیشنهاد افزایش ۲ میلیون تن مواد اولیه قیر به ۴ میلیون تن در تبصره یک بند الحاقی یک ماده‌واحده موافقت کردند. بر اساس این بند، وزارت نفت مکلف است ماهانه معادل ریالی ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر برای آسفالت راه‌های روستایی، معابر شهرها، پایگاه‌ها، پاسگاه‌ها، نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان، بیابان‌زدایی و انجام عملیات خاکپوش اختصاص دهد. در ادامه بررسی بودجه، نمایندگان با بند الحاقی ۲، تبصره یک ماده‌واحده لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس آن وزارت نفت مجاز به خرید گاز مایع از کشورهای دیگر یا تهاتر آن با بنزین و گازوئیل از سوی شرکت ملی نفت ایران یا دیگر شرکت‌های تابعه وزارت نفت شد. در بخش درآمدی بند الحاقی ۲، تبصره یک ماده‌واحده لایحه بودجه آمده است: وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط مجاز به خرید گاز مایع از کشورهای دیگر و تهاتر آن با بنزین و گازوئیل از سوی شرکت ملی نفت ایران یا دیگر شرکت‌های تابعه وزارت نفت است و معادل وزنی گاز مایع خریداری یا تهاتر شده، گازوئیل یا بنزین صادر می‌کند که همه عواید حاصل به حساب شرکت تابعه ذی‌ربط آن وزارتخانه واریز می‌شود، همچنین قیمت هر کیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده، برابر دو‌سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود. نمایندگان همچنین با رقم یک میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال به عنوان سقف منابع حاصل از درآمدهای نفتی برای سال آینده موافقت کردند. نمایندگان همچنین دولت را مکلف به تسویه بدهی قطعی خود تا سقف ۹۰۰ هزار میلیارد ریال به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعهدهای مربوط به طرح‌های عمرانی و دفاعی از محل تحویل نفت‌ خام و میعانات گازی صادراتی کردند. 
 
* مالیات آستان قدس صرف تجهیز مدارس روستایی
بر اساس مصوبه دیروز مجلس، مالیات آستان قدس رضوی، بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) صرف تجهیز مدارس روستایی می‌شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه، بندهای الحاقی یک تا 6 تبصره 9 لایحه بودجه سال 98 کل کشور را به تصویب رساندند. بر اساس بند الحاقی یک، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند شرایط لازم را برای عرضه توانمندی‌های فناورانه دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در نمایشگاه‌های بین‌المللی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کنند تا امکان کسب درآمد ارزی در سقف درآمد اختصاصی دستگاه‌های مربوط فراهم شود. طبق بند الحاقی 2، در اجرای بند «ث» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه به منظور بازسازی و نوسازی فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی آموزش‌و‌پرورش، دولت مکلف است معادل ریالی بیست‌ درصد (20 درصد) از موجودی و وصولی سال‌جاری حساب ذخیره ارزی را تا سقف سه هزار میلیارد (3.000.000.000.000) ریال به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. ارز اختصاص‌یافته از این محل با نرخ سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) محاسبه می‌شود. بر اساس بند الحاقی 3 (بند «ج» تبصره «4») بانک‌های عامل مجازند سال 1398 مبلغ چهل هزار میلیارد(40.000.000.000.000) ریال تسهیلات از محل منابع در اختیار برای خرید تجهیزات صرفا تخصصی و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی و مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای دولتی بر اساس فهرست مورد توافق وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب هیأت امنای آنها از محل توثیق اموال در اختیار پرداخت کنند. تضمین این تسهیلات پس از تصویب هیأت امنا بر عهده مراکز فوق‌الذکر بوده و پس از تنفس ۲ ساله از محل درآمد اختصاصی آنها و متناسب با میزان دریافتی و مبتنی بر زمانبندی مورد تفاهم با بانک‌ها بازپرداخت می‌شود. تجهیزات تخصصی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی موضوع این بند که فقط حسب مورد بنا به اعلام معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور یا وزارتخانه تخصصی مربوط مشابه داخلی ندارند، از شرکت خارجی تأمین می‌شود.
 آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت‌وزیران خواهد رسید. به موجب بند الحاقی 4، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است پنجاه‌ درصد (50 درصد) اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مندرج در این قانون را بر اساس شاخص‌های اعضای هیأت علمی و مقالات توزیع کرده و تخصیص دهد. بر اساس بند الحاقی 5، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ده ‌درصد (10 درصد) بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. معادل درآمد حاصله از محل ردیف هزینه‌ای مربوط جهت ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تعمیر، تجهیز و اداره مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها غیر از مراکز استان، اختصاص می‌یابد. طبق بند الحاقی 6، در راستای تحقق ماده 78 قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و در جهت اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه [موضوع ردیف‌ 110112] اقدام کنند. معادل درآمد واریزی از محل ردیف‌های هزینه‌ای مربوط، صرف توسعه عدالت آموزشی، نوسازی، مقاوم‌سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی و مناطق محروم می‌شود. 

Page Generated in 0/0073 sec