printlogo


کد خبر: 231146تاریخ: 1399/12/13 00:00
موضع رسمی کاخ سفید درباره ولیعهد سعودی
قصد نداریم بن‌سلمان را تحریم کنیم

گروه بین‌الملل: سخنگوی کاخ سفید روز گذشته کمتر از یک هفته پس از آنکه دولت آمریکا ولیعهد عربستان سعودی را آمر قتل جمال خاشقجی معرفی کرد، صراحتا اعلام کرد دولت متبوعش قصد ندارد ولیعهد سعودی را در ارتباط با پرونده قتل خاشقجی تحریم کند. این در حالی است که پیش از این از سوی رسانه‌های آمریکایی اعلام شده بود دولت این کشور برنامه سختگیرانه‌ای برای بن‌سلمان و دولت سعودی خواهد داشت. این رویکرد دولت آمریکا نشان می‌دهد اساسا برخلاف مواضع اعلامی دولت‌های دموکرات آمریکا، مسائل اقتصادی و سیاسی درجه اهمیت بالاتری نسبت به پرونده‌های حقوق بشری برای آنها دارد. 
آب پاکی کاخ سفید روی دست منتقدان بن‌سلمان
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری تأکید کرد دولت متبوعش قصد ندارد محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی را به دلیل نقش اثبات شده‌اش در قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حکومت سعودی -که سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید- تحریم کند. جن ساکی تصریح کرد: «آمریکا این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات بیشتری در ارتباط با ماجرای قتل خاشقجی انجام دهد اما اساسا انتظار نداشته باشید ما سران حکومت عربستان را تحریم کنیم». وی ادامه داد: «ایالات متحده سران حکومت در کشورهایی را که با آنها روابط دیپلماتیک دارد تحریم نمی‌کند». در همین حال «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از عربستان سعودی خواست تیم و باند مخوف قتل جمال خاشقجی به رهبری محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را منحل کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این باند مخوف گفت: ما از عربستان سعودی خواسته‌ایم این باند را منحل کند و سپس اصلاحات و کنترل‌هایی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود فعالیت‌ها و عملیات ضدمعارض کاملا متوقف می‌شود. شامگاه جمعه هشتم اسفندماه اداره امنیت ملی آمریکا -که هماهنگ‌کننده نهادهای اطلاعاتی این کشور به شمار می‌رود- در گزارشی رسماً تأیید کرد محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقجی در استانبول موافقت کرده است. 
در پی انتشار این گزارش، وزارت خارجه آمریکا از ممنوع شدن صدور روادید آمریکا برای 76 نفر از اتباع عربستان به دلیل نقش داشتن در تهدید مخالفان حکومت سعودی از جمله روزنامه‌نگار مقتول جمال خاشقجی خبر داد و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نیروی واکنش سریع عربستان -که مستقیما تحت نظر محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی فعالیت می‌کند- و «احمد العسیری» معاون سابق سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان را تحریم کرد.

Page Generated in 0/0058 sec