printlogo


کد خبر: 231147تاریخ: 1399/12/13 00:00
۱۷۰ نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه خواستار تجدید نظر در روابط واشنگتن - آنکارا شدند
اردوغان زیر فشار بایدن

به موازات حاد‌تر شدن اختلافات ترکیه با همسایگان و حتی کشورهای دور نظیر لیبی، عربستان، چین، هندوستان و فرانسه، در داخل نیز شکاف سیاسی حاکمیت هر روز عمیق‌تر می‌شود و آمریکا نیز در پی بهره‌برداری از این فرصت برای تحمیل خواسته‌های خود به آنکاراست. به نظر می‌رسد دولت بایدن می‌خواهد نحوه برخورد با رژیم سعودی را- هر چند به تحریم جدی علیه بن‌سلمان، ولیعهد همه‌کاره سعودی منجر نشده است- تبدیل به الگویی برای مطیع کردن مجدد دولت‌های اقماری یا وابسته به استعمار نوین غرب در خاورمیانه و سطح جهان کند. ترکیه همچنان یک کشور عضو ناتوست و اقتصاد آن بشدت با اقتصاد غرب گره خورده است. در سال‌های اخیر هر چقدر اقتصاد ترکیه از اروپا و اکثریت کشورهای عربی فاصله گرفته، در عوض به آمریکا و شیخ‌نشین دست‌نشانده‌اش قطر نزدیک‌تر شده است. اردوغان در دوره ترامپ به دلیل شراکت‌های اقتصادی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در این کشور توانست تا حدودی جلوی برخوردهای سیاسی با واشنگتن را بگیرد اما امروز با آمدن بایدن در شرایط وخیم اقتصادی ترکیه، بزرگان حزب عدالت و توسعه همپای ۲ حزب قدرتمند دیگر پارلمان به این نتیجه رسیده‌اند این کشور چنان از نظر اقتصادی وابسته به خارج است که نمی‌تواند درباره تحریم‌های احتمالی آمریکا دوام آورد. در دوران پساکرونا وضعیت اقتصاد توریست‌محور ترکیه روز‌به‌روز بغرنج‌تر می‌شود و با آنکه رسانه‌های نزدیک به اردوغان هیچ صحبتی از آن نمی‌کنند اما به وضوح قابل مشاهده است که برخلاف تبلیغات پرطمطراق حزب حاکم دال بر کشورگشایی به سبک عثمانی، اردوغان رو به خاک‌فروشی به شیوخ عربی و ابرسرمایه‌داران یهودی و چینی آورده است. با برملا شدن این نقطه ضعف، آمریکایی‌ها فرصت را برای افسار زدن به اردوغان مهیا دیده‌اند که قطعا هر فشاری در این راستا با حمایت قاطع ۲رهبر اتحادیه اروپایی، فرانسه و آلمان همراه خواهد شد که از ناحیه اسلام اخوانی مورد حمایت حکومت آنکارا احساس خطر می‌کنند. 
در همین راستا ۱۷۰ نماینده کنگره آمریکا از هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، نامه‌ای را خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امضا کرده‌اند که در آن از دولت جدید واشنگتن درخواست شده با تدوین سیاست جدیدی برای تعامل با ترکیه، بهانه‌های حقوق بشری، دستاویز فشار بر آنکارا قرار گیرد. 
به گزارش رویترز، در این نامه به تاریخ ۲۶ فوریه که دیروز علنی شد، یادآوری می‌شود رئیس‌جمهوری ترکیه مدت‌هاست رابطه واشنگتن با ترکیه را که عضو ناتو و متحد بالقوه آمریکا بوده، تیره کرده است. در این نامه که به امضای گرِگ میکس، رئیس دموکرات کمیته سیاست خارجی خانه نمایندگان و مایک مک‌کاول، عضو جمهوی‌خواه این کمیته رسیده، آمده است: «مسائل راهبردی بدرستی از توجه زیادی در روابط دوجانبه ما برخوردار است اما نقض شدید حقوق بشر و عقبگرد دموکراتیک که در حال وقوع در ترکیه است نیز دغدغه‌ مهمی است». 
گفتنی است یک هفته پیش از این نامه، اردوغان با احساس خطر نسبت به رویکرد جدید واشنگتن گفته بود منافع مشترک ۲ کشور به اختلافات آنها می‌چربد و آنکارا خواهان همکاری بهبودیافته با واشنگتن است. اشاره او به اختلافات ۲ طرف بر سر خرید سامانه «اس‌400» از روسیه و همچنین حمایت آمریکا از گروه تروریستی «ی‌پ‌گ» در کردستان سوریه است. ترکیه اخیرا با دخالت در معادلات قفقاز به نفع ناتو و نزدیک شدن به گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» تلاش کرده تا حدودی نظر واشنگتن را جلب کند اما قطعا فشارها ادامه خواهد داشت بویژه که از زمان روی کار آمدن بایدن، دولت اردوغان تنها در سطح مشاور موفق به ارتباط با کاخ سفید شده است. ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور ارشد ریاست‌جمهوری ترکیه 14 بهمن‌ماه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی تازه منصوب شده بایدن گفت‌وگو کرد و این بالاترین تماسی است که ۲ کشور متحد عضو ناتو با هم داشته‌اند. 
به همین دلیل اردوغان ناکام از تماس مستقیم با همتای آمریکایی خود به ارتباطات رسانه‌ای متوسل شده است و در حقیقت با پافشاری بر خط قرمزهای اعلامی آنکارا، همانند خرید «اس400»، روابط با روسیه، روابط با حماس، مسائل حقوق بشری، فشار بر کردها و زندانی کردن نمایندگان آنها، محدودیت شدید رسانه‌ها و به زندان‌ افکندن صدها روزنامه‌نگار و منتقد، تلاش دارد واشنگتن را به دادن امتیازهای دیگری راضی کند.

Page Generated in 0/0169 sec