printlogo


کد خبر: 231173تاریخ: 1399/12/13 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با کارگردان و راوی مستند «هزارتوی پیشرفت»
اقتصاد مقاومتی مستند شد

عباس اسماعیل‌گل: مجموعه مستند «هزارتوی پیشرفت» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده با رویکرد اقتصادی این روزها از شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود و مورد توجه مخاطبان و علاقه‌مندان به مستند قرار گرفته است.  این مستند در 3 کشور روسیه، ترکیه و چین مراحل تولیدش به سرانجام رسیده است، البته ناگفته نماند اسلام‌زاده تمام مراحل ساخت مستند در این 3 کشور را در دوران قبل از کرونا پشت سر گذاشته و ۲ سال اخیر را مشغول تدوین و آماده‌سازی مستند بوده است. این مستند سعی دارد ضمن بررسی اقتصاد کشورهای ترکیه، روسیه و چین، به موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور بپردازد. روایت این مستند بر عهده دکتر حجت‌الله عبدالملکی از اساتید برتر اقتصاد ایران بوده است که مصاحبه با اساتید، اقتصاددانان و سیاستمداران برجسته کشورهای ترکیه، روسیه و چین این مستند را به لحاظ اعتبار علمی به درجه بالایی رسانده است. از چهره‌های شاخصی که در این مستند حاضر به مصاحبه شده‌اند، می‌توان به پروفسور جاستین لی، معاون سابق بانک جهانی، مدیران ارشد حزب کمونیست چین، اساتید برتر دانشگاه‌های پلی‌تکنیک و اقتصاد مسکو و سن‌پترزبورگ و سران احزاب و اقتصاددان‌های سرشناس ترکیه‌ای اشاره کرد. عوامل مستند «هزارتوی پیشرفت» برای تولید این مستند به کشورهای ترکیه، روسیه و چین سفر کرده‌اند که در ترکیه به آنکارا و استانبول، در روسیه به مسکو و سن پترزبورگ و در چین به پکن و شانگهای اعزام شده‌اند. محسن اسلام‌زاده برای تولید این مستند دغدغه‌های مختلفی داشته است. 
این مستندساز درباره مهم‌ترین دغدغه‌اش برای تولید «هزارتوی پیشرفت» به «وطن‌امروز» گفت: همیشه برایم سوال بوده که چرا بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی قانونی به تصویب نمی‌رسد یا چرا دولتمردان در عمل هیچ اقدامی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمی‌کنند و در عوض تا دل‌تان بخواهد مسؤولان نهادهای مختلف درباره «اقتصاد مقاومتی» اقدام به برپایی سمینارها، همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف کرده‌اند که هیچ کس نمی‌داند خروجی عملیاتی و دقیق این اتفاقات برای اقتصاد کشور چه بوده است.  اسلام‌زاده در ادامه درباره موضوعات مورد بررسی مستند «هزارتوی پیشرفت» گفت: مقابله با تحریم، توسعه، بالا بردن سطح همکاری اقتصادی این کشورها و جهانی‌سازی از مهم‌ترین محورهای این مجموعه‌مستند بوده است که در مصاحبه‌ با چهره‌های مختلف به مؤلفه‌های این موارد پرداخته‌ایم. وی در ادامه گفت: تولید این مجموعه‌مستند حدود 4 سال به طول انجامید. 2 سال مراحل پس از تولید را پشت‌سر گذاشتیم که در این ۲ سال هم کار تحقیق و پژوهش با قدرت ادامه داشته است؛ در این میان از حضور چهره‌هایی چون «محمود ادیبی» کمک گرفته شده است. وی همچنین در مراسم رونمایی از این مجموعه‌مستند خاطرنشان کرد: در این مجموعه‌مستند به دنبال تحلیل نقاط ضعف و قوت اقتصاد کشورهای چین، ترکیه و روسیه بوده‌ایم تا با بررسی دقیق این موضوع به کلیاتی درباره اقتصاد مقاومتی در کشور دست پیدا کنیم، همچنین در این مجموعه‌مستند به دنبال چگونگی پیشرفت کشورهای مورد نظر و شناخت اقتصادی آنها بودیم، از آنها درباره بحث اقتصاد مقاومتی نیز نظرسنجی کردیم و توصیه‌های‌شان را برای چگونگی پیشرفت اقتصادی ایران گرفته‌ایم. این مستندساز خاطرنشان کرد: کاری که ما در مجموعه‌مستند «به‌سوی پیشرفت» انجام دادیم، این بود که به کشورهای مختلف سفر کرده و این نظریه را در این کشورها پیگیری کنیم، بر همین اساس کشورهایی انتخاب شدند که طی4-3 دهه اخیر دچار تحولات اقتصادی شده‌اند. به ‌عنوان مثال چین از اواخر دهه ۷۰ میلادی و تقریبا همزمان با انقلاب اسلامی تغییرات اقتصادی خود را آغاز کرد، روسیه تحولات اقتصادی بسیار زیادی را در دهه ۹۰ میلادی شروع کرد و ترکیه از دهه ۹۰ میلادی تغییرات اقتصادی خود را آغاز کرد. هر کدام از این ۳ کشور حالا به نقطه‌ای از اقتصاد رسیده‌اند که می‌توانند برای اقتصاد کشور ما آموزنده باشند. 
کارگردان «تنها میان طالبان» در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایده اولیه ساخت این مستند بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی بود، در واقع حجت‌الله عبدالملکی با بهره‌گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری طرح اقتصاد مقاومتی را به اساتید اقتصاد کشور ارائه کرده و نظر آنها را در رابطه با این طرح گرفته است.
روایت اقتصاد در رسانه بسیار ضعیف است
همچنین حجت‌الله عبدالملکی، راوی و ایده‌پرداز  این مستند درباره این مجموعه مستند گفت: ما در این مستند نگاهی به روایت اقتصادی کشورهای مختلف داشتیم که تا به حال در کشورمان کسی دست به چنین حرکتی نزده است. معمولا نگاه ما به اقتصاد کشورها یا سیاه بوده یا سفید و نقطه‌های روشنش را نگفته‌ایم، ما سعی کردیم در این مستند روایت یک‌طرفه سالم و کامل از برنامه‌ریزی مثبت و سیاست‌گذاری‌های اشتباه اقتصادی در این کشورها ارائه کنیم و در معرض مخاطبان قرار دهیم. 
وی در ادامه گفت: ماحصل این مستند این شد که بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی تایید شد و اقتصاد مقاومتی حرفی منطقی است که عنصر اصلی پیشرفت برخی کشورها همین بوده است. دیدن این مستند برای ۲ دسته واجب است؛ یکی توده مردم و دیگری مسؤولان و کارشناسان، چرا که تماشای این مستند قطعا نگاهی متفاوت در این افراد ایجاد می‌کند. درباره اینکه ما باید چه کار کنیم تا پیشرفت کنیم، اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد و این کشورها مسیرهای مختلفی را رفته و برگشتند و می‌توان از آنها درس گرفت. عامل اصلی پیشرفت در این کشورها که عقب‌ماندگی‌هایی هم دارند، مساله تولید است. کشور چین در شاخص‌های آزادی اقتصادی جزو پایین‌ترین کشورهاست با اینکه مدعی آزادی اقتصادی است یا یک جاهایی واردات را محدود می‌کند. یا ترکیه سیاست‌هایی دارد که با الگوی نئولیبرال آمریکایی در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی متضاد است و اینها با تجربه به اینجا رسیدند که باید این محورها را مورد بررسی قرار دهند. 
وی در ادامه گفت: روایت اقتصاد در رسانه بسیار ضعیف است و اگر بخواهیم نظام اقتصادی‌مان را به سمت مطلوب پیش ببریم. حتما روی فرهنگ اقتصادی باید اثرگذار باشد. فرهنگ اقتصادی بدون کار هنری و رسانه‌ای اتفاق نمی‌افتد، البته هنری که همراه با صداقت باشد. مستند یعنی هنر همراه با بیان واقعیت و خیلی از مردم اینها را نمی‌دانند و آن استعمار فکری که غربی‌ها در دل و جان مردم ما کردند، بخش زیادی از آن همچنان باقی است. این کار زحمتی بود که اسلام‌زاده با دوستان کشید و ان‌شاءالله رسانه ملی و مستندسازان مستقل به این بخش بیشتر ورود کنند. بیاییم واقعیت اقتصاد کشورهای فقیر و پیشرفته را برای مردم‌مان روایت کنیم و باعث شکل‌گیری درست ذهنیت مردم باشیم. 
این کارشناس در پایان گفت: وقتی صحبت از ترکیه می‌شود واقعیت اقتصادی‌اش آن نیست که می‌بینیم، همچنین درباره روسیه و آمریکا. حتی در این مجموعه مستند بنا داشتیم آخرین کشور به آمریکا سفر کرده و اقتصاد مقاومتی را از منظر نظام اقتصادی آمریکا روایت کنیم. بخش زیادی از کارشناسان اقتصاد و حتی مردم ما تصورات‌شان از این موضوع ناقص است. اگر فرهنگ اقتصادی و بینش و نگرش اقتصادی درست شود، سیاست‌های اقتصادی هم درست می‌شود. 

Page Generated in 0/0069 sec