printlogo


کد خبر: 231177تاریخ: 1399/12/13 00:00
همزمان با پیروزی‌های معرکه مأرب، دولت نجات ملی یمن درباره موشک‌باران آرامکو در صورت حمله سعودی‌ها به میادین نفتی صافر هشدار داد
هشدار بازدارنده به ریاض

رضا عدالتی‌پور: نبرد در مأرب به حساس‌ترین لحظات خود رسیده و نیروهای دولت نجات ملی یمن با کنترل بخش اعظم سلسله‌کوه‌های «البلق»، عملا بر بخش شرقی شهر مأرب مشرف شدند و توان آتش‌باری دوچندانی بر ائتلاف سعودی پیدا کردند. از سوی دیگر هشدار جدی مقاومت یمن به عربستان سعودی درباره حمله به آرامکو در صورت وقوع حمله یا انفجار در تاسیسات نفتی صافر در مأرب حاکی از این است که یمنی‌ها فاصله اندکی تا پایان دادن به اشغال مأرب دارند. نکته قابل تأمل در این بین، راهبرد چندجانبه مقاومت یمن در مقابله با ائتلاف سعودی و تحمیل موازنه بازدارندگی پنجم بر آن است که بر مقابله به مثل تاکید دارد. این راهبرد که در عملیات موشکی- پهپادی اخیر به وضوح نمایان شد، نقش بسزایی در افزایش محاسبه‌گری سعودی‌ها برای هر گونه اقدامی در جبهه نبرد بویژه درباره مأرب دارد.
تأیید حمله موشکی به جیزان عربستان
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از اسکای‌نیوز، سازمان دفاع مدنی عربستان سعودی بامداد دیروز اعلام کرد یک فروند موشک که از سوی مقاومت یمن شلیک شده بود، به منطقه جیزان اصابت کرده است. به نوشته صفحه توئیتر شبکه اسکای‌نیوز، این سازمان در بیانیه‌ای خبر داد بر اثر اصابت موشک نیروهای یمنی به منطقه‌ای در جیزان، ۵ نفر مجروح شده‌اند. شامگاه دوشنبه بود که منابع محلی یمنی و سعودی خبر دادند در شهرک صنعتی جیزان صدای انفجار به گوش رسیده است. این در حالی است که برخی منابع محلی سعودی در آن زمان مدعی شدند پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک را در آسمان جیزان رهگیری و منهدم کرده است. این اخبار در حالی منتشر شده است که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، روز یکشنبه اعلام کرد یگان موشکی یمن طی عملیاتی با عنوان «موازنه بازدارندگی پنجم» با ۱۵ پهپاد و یک موشک بالستیک عمق خاک عربستان سعودی را هدف قرار داده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرده بود این حمله در واکنش به تجاوزهای ائتلاف سعودی علیه یمن بوده و تا زمان تداوم تجاوزها علیه مردم یمن، حملات علیه نقاط نظامی در خاک عربستان ادامه خواهد داشت. نیروهای یمنی در عملیات جدید موازنه بازدارندگی، به صورت همزمان، ۵ فرودگاه عربستان را بمباران کردند. این حملات باعث شد سازمان هواپیمایی سعودی، ده‌ها پرواز را به تعویق بیندازد.
 «مجیب شمسان» کارشناس نظامی یمن هم در این زمینه تأکید کرد عملیات موازنه بازدارندگی پنجم، همزمان با عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی و حمایت قبایل مأرب انجام شده است تا از این طریق چندین پیام به ائتلاف متجاوز داده شود. 
هشدار جدی صنعا به ریاض: آرامکو را می‌زنیم
همزمان با شدید شدن درگیری در جبهه‌های غرب و شمال مأرب و نزدیک شدن نیروهای مقاومت یمن به میادین نفتی «صافر»، دولت نجات ملی یمن در صنعا از طرق دیپلماتیک هشدارهایی به ریاض داده است. در همین رابطه روزنامه الاخبار گزارش داد صنعا در این پیام‌ها به ریاض هشدار داده است ایستگاه نفتی واقع در میادین صافر، «خط قرمز» است و اگر جنگنده‌های سعودی یا اماراتی یا حامیان ائتلاف متجاوز، این منطقه را بمباران کنند، پاسخ نیروهای یمنی نیز حمله به شرکت «آرامکو» - غول نفتی سعودی- خواهد بود. به گزارش این روزنامه، دولت نجات ملی یمن همچنین به عربستان سعودی گفته است حجم حملات آتی، بسیار فراتر از عملیات اخیر «موازنه بازدارندگی پنجم» خواهد بود. این در حالی است که برخی قبایل مأرب هشدار داده‌اند احتمالا عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی، میادین نفتی صافر را بمب‌گذاری کرده‌اند. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم ۲ روز پیش در تشریح آغاز مرحله جدیدی از موازنه بازدارندگی هشدار داد در برابر هر گونه حمله، مقابله به مثل خواهد شد و مانند معادله «فرودگاه در برابر فرودگاه»، حملات ریاض پاسخ داده خواهد شد. منابع آگاه با بیان اینکه صنعا قاطعانه تصمیم گرفته است به هر گونه حمله مستقیم یا غیرمستقیم ریاض به میادین نفتی صافر، «پاسخ دردناکی» بدهد، به نقل از مسؤولان دولت یمن گفتند: «تا زمانی که آرامکو- ستون فقرات اقتصاد عربستان- را از کار نیندازیم، آرام نخواهیم گرفت». 
آخرین تحولات میدانی مأرب
در ادامه تحولات میدانی در مأرب، منابع یمنی اعلام کردند با تسلط نیروهای صنعا بر بخش اعظم سلسله ‌جبال «البلق»، این نیروها یکی از کلیدهای شهر مأرب را در دست دارند. با کنترل کوه «البلق الاوسط» که درگیری‌ها اخیراً در آن جریان دارد و نیز کرانه شرقی سد مأرب، همه خطوط امدادرسانی نیروهای وابسته به آل‌سعود قطع و نبرد در مأرب وارد مرحله سرنوشت‌سازی خواهد شد. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی 3 روز گذشته بر بخشی از سلسله‌ جبال «البلق القبلی» مشرف به شهر مأرب از سمت شمال غربی مسلط شده و در جریان درگیری‌های سنگین با نیروهای وابسته به هادی، نبرد را به «البلق الاوسط» در کرانه جنوبی سد مأرب کشانده‌اند و بر 70 درصد از دریاچه سد مسلط شده‌اند. منابع یمنی اعلام کردند با توجه به اهمیت راهبردی کوه «البلق» که زمینه‌ساز اشراف آتشباری بر «الطلعه الحمراء» و تپه «المصاریه» به‌عنوان آخرین تپه مشرف به شهر مأرب است، نیروهای وابسته به دولت دست‌نشانده سعودی در یمن که بر بخش‌هایی از سلسله ‌جبال «البلق القبلی» مسلطند،  تمام توان نظامی خود را طی هفته‌های گذشته به‌کار بسته‌اند تا ارتفاعاتی را که به دست نیروهای صنعا افتاده است، باز پس بگیرند. در جریان درگیری سنگینی که در آن از انواع تسلیحات استفاده شد و به مدت 20 ساعت ادامه یافت، یکی از فرماندهان ارشد نیروهای منصور هادی به هلاکت رسید. منابع یمنی از ادامه پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اطراف شهر مأرب و شکستن خطوط دفاعی نیروهای هادی و خوف و وحشت میان این نیروها خبر دادند. این پیشروی تکمیل‌کننده سیطره بر بخش غربی سد مأرب تا سد قدیم است تا نبرد به مناطق «الاشراف» و «الجفینه» کشیده شود. با سیطره بر کوه «البلق الاوسط» و کرانه شرقی سد مأرب، راه برای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای رسیدن به جاده مواصلاتی میان شبوه و مأرب هموار خواهد شد تا همه خطوط امداد نظامی به نیروهای هادی از استان‌های جنوبی و از جبهه‌های جنوبی شهر قطع شود.
استفاده مزدوران ‌سعودی از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی
در حالی که نیروهای دولت نجات ملی یمن فاصله کمی تا فتح مأرب و خروج این شهر از اشغال مزدوران و نظامیان ارتش سعودی دارند، منابع یمنی اعلام کردند مزدوران حزب «الاصلاح» وابسته به ریاض به ‌منظور ممانعت از ادامه پیشروی‌های نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ‌سوی مأرب، از آوارگان در مناطق تماس به ‌عنوان اهرم فشار علیه انصارالله استفاده می‌کنند و اجازه خروج آنها را نمی‌دهند. «شیخ علی طعیمان» استاندار مأرب در اظهارنظری گفت: نیروهای حزب «الاصلاح»، آوارگان استان مأرب را نگه داشته‌اند و اجازه خروج از این استان را به آنها نمی‌دهند. وی با اشاره به اینکه 40 خانواده از مأرب به صنعا رسیده‌اند، اضافه کرد: ما در هماهنگی کامل با مسؤولان در صنعا برای ارائه هر آنچه برادران آواره نیاز دارند، هستیم. این در حالی است که «محسن طاووس» دبیرکل شورای امور انسانی دولت نجات ملی یمن در نشستی خبری اعلام کرد: آوارگان از «صرواح» و «رغوان» به شهر مأرب (از سوی مزدوران) برده شده‌اند. از زمان تحولات استان الجوف، آوارگان به مأرب کشانده شده‌اند تا در زمان حاضر از آنها به ‌عنوان سپر انسانی استفاده شود. وی از سازمان ملل خواست گذرگاه‌های امنی برای خروج آوارگان در شهر مأرب به‌ جای گریه کردن در رسانه‌ها بر آنها بگشاید. 
خواب شوم امارات برای سقطری
در حالی که نیروهای دولت نجات ملی یمن درگیر مبارزه با متجاوزان سعودی در مناطق شمالی یمن بویژه در  استان مأرب هستند، امارات عربی متحده تمرکز خود را بر حفظ استحکامات و تسلط بر جزیره راهبردی سقطری در جنوب یمن گذاشته ‌است. بر همین اساس «مختار الرحبی» مشاور وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت امارات همزمان با ورود یک کشتی حامل سلاح به سقطری، فرماندهان نظامی وابسته به خود را وارد این جزیره کرد. الرحبی در حساب توئیتر خود نوشت امارات چند فرمانده نظامی وابسته به خود را به سقطری منتقل کرد. وی به هویت این فرماندهان و نحوه انتقال آنها اشاره‌ای نکرد اما گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) تحت حمایت امارات از ژوئن گذشته پس از درگیری با نیروهای دولت مستعفی یمن، کنترل سقطری را به دست گرفته‌اند. طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، الرحبی همچنین گفت همزمان با انتقال این فرماندهان نظامی، یک کشتی اماراتی حامل سلاح، خودروهای نظامی و تدارکاتی برای نیروهای شورای انتقالی جنوب در سقطری وارد این جزیره شد. پیش‌تر مسؤولان یمنی گفته بودند امارات برای تجزیه یمن و سیطره بر جنوب این کشور به منظور غارت ثروت آن و سیطره بر بنادر حیاتی یمن از جمله ۲ بندر استراتژیک عدن و سقطری تلاش می‌کند. 4 فوریه گذشته «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در حساب توئیتر خود مدعی شد امارات از اکتبر گذشته به مداخله نظامی در یمن پایان داده است. «محمد قیزان» معاون وزارت اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن این ادعای قرقاش را رد و تأکید کرد امارات همچنان در یمن باقی مانده است. پنجشنبه گذشته یک کشتی اماراتی محموله خود اعم از خودروهای نظامی را در بندر سقطری واقع در جنوب شرقی یمن تخلیه کرد.
 
یمن نیازمند رفع محاصره است نه پول
همزمان با انتشار خبری درباره برگزاری کنفرانس موسوم به «کمک به یمن» از سوی سازمان ملل با حضور کشورهای متجاوز و متحد امارات و عربستان، ۲ چهره سرشناس دولت نجات ملی یمن اعلام کردند بزرگ‌ترین کمک به مردم یمن پایان محاصره آنهاست. نکته قابل تأمل اینکه سازمان ملل پس از این کنفرانس اعلام کرد با توجه به شکست این کنفرانس، به دنبال برگزاری یک نشست دیگر خواهد بود. در همین رابطه «محمد علی الحوثی» عضو شورای ‌عالی سیاسی یمن در توئیتی نوشت: بزرگ‌ترین کمک به مردم یمن، توقف تجاوزگری، شکستن ممنوعیت هوایی و محاصره جانکاه مردم یمن است. وی اعلام کرد: تحقق همه این موارد به تصمیم‌گیری کشورهایی نیاز دارد که خود را عامل کمک به یمن معرفی می‌کنند، در حالی که همزمان نیز در حمله به یمن مشارکت دارند. عضو شورای ‌عالی سیاسی یمن به فروش افسارگسیخته سلاح از سوی غربی‌ها به کشورهای متجاوز اشاره کرد و نوشت: پرداخت مبلغ کمی از سود حاصل از فروش سلاح‌ها‌ی‌شان به کشورهای متجاوز که با آن ملت یمن را می‌کشند، نمی‌تواند مانع قحطی‌ای شود که خود آن را به‌ وجود آورده‌اند. وی ادامه داد: بهتر است کشورهایی که در کنفرانس کمک به یمن شرکت کرده‌اند، موضعی یکسان با قوانین خود اتخاذ و فروش سلاح را که علیه ملت یمن استفاده می‌شود، متوقف کنند. الحوثی افزود: آنها همچنین باید تصمیم بگیرند شرکت فعال در حمله به یمن و نیز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی و دیگر حمایت‌ها از متجاوزان علیه یمن را متوقف کنند، چرا که اقدامی غیر از این، تنها تلاشی برای زیبا جلوه دادن جنایت‌های‌شان در یمن است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله نیز کشورهای متجاوز را مسؤول تمام فجایع یمن دانست و افزود: خواسته سازمان ملل متحد از کشورهای کمک‌کننده، موجب سلب مسؤولیت از کشورهای متجاوز نخواهد شد. وی با کنایه و طعنه درباره کمک کشورهای متجاوز به یمن نوشت: بزرگ‌ترین کمک کشورهای متجاوز به یمن، حملات روزانه هوایی، محاصره ظالمانه، جلوگیری از ورود فرآورده‌های نفتی، بستن فرودگاه صنعا و دست زدن به فجایع انسانی پی‌درپی در یمن است. 

Page Generated in 0/0073 sec