printlogo


کد خبر: 231178تاریخ: 1399/12/13 00:00
روغن‌های دولتی هم سر از بازار آزاد درآورد!
ادامه کمبود و گرانی روغن

مساله کمبود عرضه روغن در بازار چند ماه است تهیه این کالا را برای مردم برخی مناطق کشور سخت کرده است. پاییز سال جاری بود که برای نخستین‌بار در سال جاری، خبر کمبود روغن در برخی مناطق کشور منتشر شد. در همین راستا تصاویر زیادی از صف‌های طولانی مردم برای دریافت روغن منتشر شد که مساله کمبود روغن و همچنین توزیع نامناسب آن در بازار را به وضوح نشان می‌داد. کار به جایی رسید که در برخی فروشگاه‌ها فروش یک عدد روغن تنها در ازای ارائه کارت ملی انجام می‌شد. مساله اما به همین جا ختم نشد. گزارش‌های زیادی از سوءاستفاده برخی فروشگاه‌ها مبنی بر فروش اجباری برخی کالاهای غیرمرتبط نظیر رب، تن ماهی و... به همراه روغن، جنجال‌ساز شد. همه این خبرها در حالی بود که دولتی‌ها مساله کمبود روغن در بازار، توزیع نامناسب و عدم نظارت بر بازار را از اساس تکذیب می‌کردند. از جمله مسؤولان دولتی که مشکلات مردم در تامین کالاهای اساسی را از اساس تکذیب کرد، رئیس دولت بود. حسن روحانی با اشاره به اینکه مردم برای تهیه کالاهای اساسی هیچ‌گاه در صف نبودند و هرجا رفتند کالا بود، از مدیریت دولت در حوزه اقتصادی طی سال‌های گذشته تمجید کرد. تمجید رئیس دولت از عملکرد مجموعه زیر نظر خود در حالی است که آخرین خبرها و مشاهدات از تداوم مشکل در بازار روغن حکایت دارد به طوری که گویا روغن‌های دولتی عرضه شده در فروشگاه‌ها، سر از بازار آزاد درآورده است.
روغن دولتی در بازار آزاد! 
در ادامه حواشی مربوط به بازار روغن، روز گذشته خبرگزاری تسنیم از تداوم مشکل عرضه روغن در بازار خبر داد. بررسی‌ها از وضعیت بازار روغن نشان از آن دارد که نه‌تنها برخوردی با عرضه‌کنندگان متخلف در فروش اجباری کالا به همراه روغن انجام نشده، بلکه نکته قابل تأمل اینجاست که برخی فروشگاه‌ها به جای آنکه کالاهای خود را در فروشگاه عرضه کنند، آنها را راهی بازار کرده و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.
به عنوان نمونه، روغن‌های دولتی‌ای که باید برای فروش در فروشگاه‌ها باشد، بار ‌زده شده و راهی بازار آزاد می‌شود و جالب اینجاست هیچ کسی  هم  بر عملکرد فروشگاه‌ها نظارت ندارد و آنها به راحتی روغن‌های دولتی را در بازار گران‌تر می‌فروشند. حتی برخی فروشندگان روغن‌ها را در انبارها احتکار کرده‌اند تا شاید در روزهای آینده با قیمت‌های بالاتری در بازار بفروشند.
همچنین برخی مشاهدات نشان می‌دهد روغن‌های سرخ‌کردنی یک برند که باید با قیمت 32 هزار و 200 هزار تومان در فروشگاه‌ها فروخته شود، بالای 50 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
علاوه بر این بر خلاف صحبت‌های مسؤولان در تأمین حلب مورد نیاز روغن‌های جامد، این کالا با قیمت‌های بسیار بالا در بازار به فروش می‌رسد، البته اگر کسی بتواند آنها را تهیه کند، چرا که سوداگران بیشتر به احتکار روغن جامد تمایل دارند تا فروش آن در بازار. به عنوان نمونه روغن 5‌کیلویی جامد به جای 72 هزار تومان در بازار 140 هزار تومان و روغن سرخ کردنی 5/1 لیتری به جای 16 هزار تومان در بازار 25 هزار تومان فروخته می‌شود. نکته مهم اینجاست فروش اجباری کالا به همراه روغن هم برقرار است و هنوز متوقف نشده است.

Page Generated in 0/0074 sec