printlogo


کد خبر: 231191تاریخ: 1399/12/14 00:00
ظریف خبر از توافق با سئول درباره ساز‌و‌کار استرداد پول‌های ایران داد
پاس گل اقتدار نظامی به دیپلماسی

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه اعلام کرد مکانیزم استرداد‌ طلب ایران از کره‌جنوبی مورد توافق ۲ کشور قرار گرفت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، محمدجواد ظریف درباره آخرین وضعیت پول‌های بلوکه ایران در کره‌جنوبی گفت: هفته گذشته به درخواست وزیر خارجه کره‌جنوبی با وی گفت‌وگو داشتم، وزیر خارجه کره گفت حداکثر تلاش خود را برای به نتیجه رساندن موضوع می‌کند، ما نیز در حال پیگیری این موضوع هستیم.  وزیر امور خارجه تاکید کرد: مکانیزم‌ها و ساز‌وکار‌ها مورد توافق قرار گرفته است اما ظاهرا کره‌ای‌ها هنوز مجوز‌های لازم را دریافت نکرده‌اند، از این رو اعلام می‌کنند پیگیر موضوع هستند. 
وی افزود: از نظر ایران دریافت مجوز از آمریکایی‌ها غیرضروری است اما با این حال طرف کره‌ای تلاش دارد مجوز‌ها را از آمریکا برای آزاد کردن پول‌های بلوکه‌ ایران در کره دریافت کند. در همین حال روز گذشته خبرگزاری فارس جزئیات تازه‌ای از توافق ایران و کره‌جنوبی منتشر کرد. در این گزارش آمده است: در مذاکرات انجام‌شده، طرف کره‌ای معمولا پیشنهاد تحویل کالا و تجهیزاتی مانند آمبولانس می‌داد و حدود و سقف پیشنهادات کره‌ای‌ها در حدود 50 میلیون دلار بوده اما طرف ایرانی ضمن مخالفت با این پیشنهاد، تاکید کرده حداقل منابع آزادشده در گام اول باید یک میلیارد دلار باشد که در نهایت این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت. 
 همچنین طبق توافق انجام‌شده، قرار است منابع بلوکه ایران به صورت حواله‌ای و برای خرید کالا آزاد شده و مورد استفاده قرار بگیرد. در مذاکرات اخیر ایران و کره روی این روش توافق شده. اما با وجود این قول و توافق، هنوز طرف کره‌ای اقدام عملی برای رفع مسدودی پول‌های بلوکه ایران انجام نداده است. 
 «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش در یک کنفرانس خبری درباره اموال بلوکه ایران در کره‌جنوبی و اظهارات مقامات سئول درباره رایزنی با واشنگتن درباره تحویل اموال ایران، گفت: «نظری درباره تحویل اموال از کره‌جنوبی به ایران نداریم».
سفیر کره‌جنوبی در ایران نیز هفته گذشته با بیان اینکه کشورش آماده انجام همه اقدامات لازم برای استفاده از تمام منابع بانکی ایران در کره‌جنوبی است، از نبود هیچ سقف و محدودیتی برای این کار خبر داده بود. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره‌جنوبی گفته بود: اگر چه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود. سه‌شنبه گذشته هم وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای از آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران بعد از رایزنی با آمریکا خبر داده بود. تحرکات طرف کره‌ای که پیش از این با بهانه تحریم‌های آمریکا از پرداخت بدهی ایران خودداری می‌کرد، پس از توقیف نفتکش این کشور در آب‌های خلیج‌فارس توسط سپاه به دلیل رعایت نکردن قوانین زیست‌‌محیطی بیشتر شد و هیاتی نیز به نمایندگی از دولت این کشور برای مذاکره پیرامون چگونگی پرداخت این بدهی راهی تهران شد. 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی نیز 8 اسفند به شرح جزئیاتی از توافق میان تهران و سئول پرداخت. حسین تنهایی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: قرار بر این است یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوییس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود. درباره اقلام دارویی وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگ شده است. وی ادامه داد: البته باید منتظر عمل از سوی کره‌ای‌ها باشیم چون تا امروز بیشتر تا مرحله حرف و صحبت پیش می‌رفتیم. تنهایی تصریح کرد: موضوع مهم در این باره، این است که ما یا پول دریافت کنیم یا اقلامی مانند ماشین‌آلات که تولید داخلی را عمق ببخشد. از همین رو از اقلام دارو و غذا شروع خواهیم کرد. وی در پایان تصریح کرد: درباره اقلام مبادله‌ای باید گفت نباید به گونه‌ای باشد که تعیین‌کننده اقلام، طرف مقابل باشد، بلکه اقلام مورد نیاز ما در بخش پتروشیمی، خودروسازی و لوازم خانگی باید در اولویت باشد. 

Page Generated in 0/0073 sec