printlogo


کد خبر: 231192تاریخ: 1399/12/14 00:00
گزارش‌ها حکایت از تلاش گسترده ۳ کشور اروپایی برای محکومیت ایران در شورای حکام آژانس دارد
بازگشت به خانه اول؟

گروه سیاسی: پس از اینکه سه‌شنبه‌شب خبرگزاری رویترز به نقل از طرف فرانسوی گزارش داد قطعنامه ضد ایرانی روز جمعه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رای گذاشته خواهد شد، شبکه «العربیه» چهارشنبه بخش‌هایی از پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده توسط تروئیکای اروپا به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه سه‌شنبه‌شب اعلام کرد قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان در انتقاد از کاهش همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رأی گذاشته خواهد شد. حالا در ادامه این خط خبری، شبکه وابسته به سعودی العربیه مدعی شد در پیش‌نویس قطعنامه ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلیس آمده است: «ما عمیقاً از اینکه ایران قصد دارد فعالیت‌های بازرسی [آژانس اتمی] را متوقف کند، نگران هستیم. بازرسی از تأسیسات [اتمی] ایران، برای بررسی پایبندی آن به توافق هسته‌ای، ضروری است».
طبق نوشته صفحه توئیتر این شبکه، تروئیکای اروپا اعلام کرده است: «[بدون بازرسی‌ها] نمی‌توانیم از ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطمئن شویم. از ایران می‌خواهیم اقدامات ناقض توافق هسته‌ای را به عقب برگرداند». کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در ادامه این قطعنامه احتمالی تاکید کرده‌اند ایران باید با آژانس اتمی شفاف باشد. این در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز دوشنبه در آغاز نشست شورای حکام درباره احتمال صدور قطعنامه‌ای از سوی این شورا علیه ایران به اتخاذ موضعی محتاطانه و مبهم اکتفا کرد. گروسی در این رابطه گفت: «به‌ نظرم صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو [شورای حکام] است ولی اعضا تمایل دارند مکالمه‌های سازنده‌ای داشته باشند و اقدامات آژانس را حفظ کنند».
تلاش ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان برای صدور قطعنامه ضد ایرانی، به بهانه توقف اجرای پروتکل الحاقی در حالی است که ایران و آژانس به توافق موقت فنی در این خصوص دست یافته‌اند و طی روزهای اخیر تهران و مسکو نسبت به این رویه اعلام خطر کرده و هشدارهای لازم را داده‌اند. در چنین شرایطی تهران اعلام کرده در صورت صدور قطعنامه، ایران آن را به منزله نقض توافق با آژانس تلقی کرده و نسبت به این تفاهم تجدیدنظر خواهد کرد. 
در این راستا نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز بار دیگر تصویب قطعنامه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس را احمقانه و یک اقدام سیاسی خطرناک توصیف کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین دیروز با انتشار پیام‌هایی در حساب کاربری خود از تصمیم تروئیکای اروپا برای ارائه قطعنامه‌ای انتقادی علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.
اولیانوف نوشت: اعضای شورای حکام آژانس در جلسه کنونی خود با یک چالش بزرگ روبه‌رو هستند. آنها واقعاً می‌توانند به تقویت رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و احیای برجام کمک کنند. آنها در عین حال می‌توانند تصمیم بگیرند که با اقدامات سیاسی پرخطر مخالفت کنند. اعضای شورای حکام باید انتخاب کنند. وی در پیامی دیگر تصریح کرد: من می‌توانم با همکاران خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مجبورند درباره چگونگی رسیدگی به موضوع ایران در جریان جلسه فعلی شورای حکام تصمیم بگیرند، همدردی کنم. توصیه ما این است؛ اگر آماده نیستید که با یک بحران احتمالی بین‌المللی مواجه شوید، پس از اقدامات عجولانه پرهیز کنید. بیایید فرصتی برای دیپلماسی فراهم کنیم.
این مقام روس همچنین نوشت: وقتی می‌گویم «یک اقدام سیاسی بسیار خطرناک»، منظور من تصویب یک قطعنامه احمقانه است که می‌تواند چشم‌اندازهای احیای برجام را دقیقاً در لحظه‌ای تضعیف کند که این کار بسیار امکان‌پذیر شده است. «وطن‌امروز» طی روزهای گذشته در گزارش‌هایی با عنوان « غنی‌سازی 60 درصد آغاز می‌شود؟» دوشنبه 12 اسفند  و «ماجرای توافق موقت» چهارشنبه 13 اسفند، به ابعاد واکنش‌های ایران به صدور قطعنامه احتمالی شورای حکام پرداخت.

Page Generated in 0/0240 sec