printlogo


کد خبر: 231201تاریخ: 1399/12/14 00:00
دور دنیا

رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد ائتلاف امنیتی ویژه با کشورهای عربی
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه از قصد این رژیم برای ایجاد ائتلاف ویژه امنیتی با کشورهای عربستان سعودی، امارات و بحرین خبر داد. به گزارش رویترز، بنی گانتس هنگام بازدید از گذرگاه مرزی بین فلسطین اشغالی و غزه، گزارش اخیر رادیو «کان» رژیم صهیونیستی را که می‌گوید اسرائیل در حال بررسی انعقاد قرارداد دفاعی با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است، کم‌اهمیت خواند اما گفت تلاش‌ها برای توسعه روابط امنیتی جریان دارد. وی افزود: فکر نمی‌کنم این توافقنامه دفاعی خواهد بود اما ما با هر کشوری که با آن روابط داریم، روابط دفاعی نیز برقرار خواهیم کرد. ما به دنبال ایجاد ترتیبات ویژه امنیتی هستیم و می‌توانیم روابط خود را در چارچوب این قرارداد ادامه و توسعه دهیم. گانتس اما از توضیح بیشتر درباره ماهیت آنچه او ترتیبات ویژه امنیتی خوانده خودداری کرد. پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان فاش کرد اسرائیل در حال مذاکره با ۳ کشور عربی عربستان، امارات و بحرین برای تشکیل یک ائتلاف نظامی است. شبکه تلویزیونی «آی ۲۴ نیوز» رژیم صهیونیستی فاش کرد تل‌آویو تلاش دارد یک ائتلاف امنیتی- دفاعی شبیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ایجاد کند و امارات، عربستان و بحرین شرکای اسرائیل در این پیمان خواهند بود. 
 
دستگیری شماری از افسران و کارمندان گارد سلطنتی سعودی
مقام‌های سعودی از دستگیری برخی افسران و کارمندان گارد سلطنتی و دادگاه سلطنتی در چارچوب پرونده فساد مالی خبر دادند که در حقیقت بهانه و ابزار بن‌سلمان برای پاکسازی ادارات و نهادهای حکومتی از وجود مخالفان و منتقدان خود است. خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد هیات کنترل و مبارزه با فساد اداری تحقیقات را در ۳ مورد آغاز کرده است که در این تحقیقات چند افسر گارد سلطنتی و 21 تاجر در خارج از کشور از ملیت عرب به فساد متهم شدند. 
بر اساس گزارش این خبرگزاری، متهمان با نقص سیستم تدارکات دولتی به شرکت‌های متعلق به آنها و آشنایان‌شان مناقصه می‌دادند و در مقادیر آن دستکاری می‌کردند و همچنین از نزدیکان‌شان برای خرید املاک و مستغلات در داخل و خارج عربستان استفاده می‌کردند که مبالغ به دست آمده از این فساد تاکنون به 400 میلیون ریال (‌7/106 میلیون دلار‌) رسیده است. هیات کنترل و مبارزه با فساد اداری اعلام کرد پرونده دوم مربوط به یک کارمند دادگاه سلطنتی است که قبلا در اداره اراضی کار می‌کرد. 
 
قطر چند توافقنامه همکاری جدید با ترکیه امضا کرد
وزارت دفاع قطر با صدور بیانیه‌ای از امضای چندین توافقنامه امنیتی و نظامی جدید با ترکیه خبر داد. به گزارش روسیا الیوم، وزارت دفاع قطر پس از پایان سومین نشست ۳ روزه کمیته عالی نظامی مشترک با ترکیه، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از امضای چند توافقنامه همکاری دوجانبه خبر داد. در این بیانیه آمده این توافقنامه‌های نظامی و امنیتی در حضور تعدادی از فرماندهان بلندپایه نیروهای مسلح قطر و ترکیه امضا شده است. وزارت دفاع قطر به جزئیات و مضمون مربوط به این توافقنامه‌ها هیچ اشاره‌ای نکرده است. قبل از این نشست پایانی، نشست مقدماتی به ریاست «عبدالعزیز صالح السلیطی» و «هاکان چانلی» (رئیس هیات همکاری بین‌المللی نظامی قطر و رئیس بخش روابط خارجی وزارت دفاع ترکیه) به مدت ۲ روز برگزار شده بود و ۲ طرف به بررسی طرح همکاری دوجانبه و راه‌های گسترش آن پرداختند. 
 
امیر کویت تشکیل کابینه جدید این کشور را تصویب کرد
«نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت حکمی را درباره تصویب تشکیل دولت جدید صادر کرد که توسط «صباح الخالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر این کشور ارائه شده است. 
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، الحمد الصباح گفته بود اسامی وزرای کابینه جدید کویت را به الجابر الصباح داده است تا آن را تصویب کند. نخست‌وزیر کویت در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر کرد، گفت: ۲ پست وزارتی جدید در کابینه ایجاد شده است که یکی وزیر مشاور در امور تقویت پاکدستی و صداقت و دیگری وزیر مشاور در امور مخابرات و فناوری اطلاعات است. وی افزود: مرحله پیش رو مستلزم تلاش و اتحاد هماهنگ برای مقابله با فساد اداری و مالی و ابزارهای آن چه در دستگاه‌های دولتی و چه در خارج از آن است. الحمد الصباح گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت زیرساخت‌های الکترونیکی را توسعه می‌دهد، امنیت سایبری را افزایش می‌دهد، خدمات الکترونیکی و هوشمند دولت را بهبود می‌بخشد و بخش ارتباطات از راه دور را توسعه می‌دهد.

Page Generated in 0/0225 sec