printlogo


کد خبر: 231236تاریخ: 1399/12/14 00:00
وزیر بهداشت: مردم بار سفر نبندند، وضعیت کرونا در کشور نامشخص است
سفر بی‌سفر؟

گروه اجتماعی: تعداد مبتلایان به کرونا بر اساس آمار وزارت بهداشت رو به افزایش است و زنگ خطر با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صدا درآمده است، طوری که معاون وزیر بهداشت از ممنوعیت سفر به استان‌های میهمانپذیر خبر می‌دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، بیم شیوع کرونای انگلیسی و سرایت آن به دیگر استان‌ها باعث شده است تصمیم‌گیری‌ها برای سفرهای نوروزی به جلسه هفته آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا موکول شود. خوزستان هم‌اکنون در وضعیت هشدار کرونایی قرار گرفته و این شائبه وجود دارد که همزمان با ایام نوروز 1400، کرونای انگلیسی گریبانگیر مردم شود. از طرفی ترس از شیوع این بیماری و گسترش آن در استان‌های همجوار خوزستان در حال حاضر به عنوان یک موضوع جدی  مطرح شده است.
معاون کل وزیر بهداشت گفت: با توجه به وضعیت حاد کرونای انگلیسی، سفر به شهرهای مسافرپذیر مازندران، گیلان، گلستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، شیراز، خراسان و اصفهان ممنوع است. ایرج حریرچی با اشاره به اینکه در هر صورت استقرار در پارک‌ها، چادر زدن در خیابان، حضور در مدارس و سایر اماکن دولتی ممنوع است، افزود: با توجه به وضعیت شهر‌ها اگر به هتل‌ها مجوز داده شود آنها می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها و با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند. ایرج حریرچی خاطرنشان کرد: ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا هستند. معاون‌ کل وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت مردم مهم‌تر از مسافرت است، افزود:  در جلسه ۴۴ ستاد ملی مقابله با کرونا سند کنترل هوشمند محدودیت‌ها مصوب شد. حریرچی با اشاره به اینکه فعلا برنامه‌ریزی جدی برای سفر‌های نوروزی نداشته باشید، عنوان کرد: ۲ نوروز گذشته سفری انجام نشده و میزان تحرک خیلی از افراد جامعه کم بوده اما در کل تغییر محسوسی وجود نداشته است، چون برخی‌ها به شیوه‌نامه‌ها پایبند نبودند. وی با بیان اینکه سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است، اضافه کرد: سفر به شهر‌های زرد در استان‌های مسافر‌پذیر هم ممنوع اعلام شده است، در کرونای معمولی ۲ هفته زمان نیاز بود تا بیشتر جامعه درگیر ویروس شود اما در کرونای جهش‌یافته این زمان خیلی کمتر است و مثل قبل ۲ هفته طول نمی‌کشد. 
از سویی وزیر بهداشت با بیان اینکه وضعیت استان خوزستان در حالت آتشین شیوع کرونا قرار دارد، از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گلایه کرد. سعید نمکی روز گذشته درباره آخرین وضعیت بیماری «کووید-۱۹» در کشور افزود: بدانید که ما در کنار مردم هستیم. اگر کسی قصور کرده باشد، حتی اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده باشد، هرگز هنگام بیماری مورد بی‌توجهی قرار نمی‌گیرد و خودمان را برای موج‌های سنگین آماده کرده‌ایم. تقاضای ما این است که مردم خود را گرفتار تخت‌های بیمارستان و ‌آی‌سی‌یو نکنند. وزیر بهداشت اظهار کرد: در ویروس جهش‌یافته به‌سرعت شدت بیماری بالا رفته و افراد بدحال شده و جوان‌ترها گرفتار می‌شوند. ابتدا فکر می‌کردیم افراد دیر مراجعه می‌کنند اما بعد دیدیم کسانی که زود مراجعه می‌کنند نیز در عرض ۴۸ ساعت به مرحله گرفتاری سخت ریوی وارد می‌شوند. از ۷۰ بیمار انتوبه‌شده در بیمارستان‌های خوزستان، متاسفانه در یک شبانه‌روز ۳۰ نفر فوت کردند که این نشان‌دهنده هجوم سنگین بیماری به ریه‌هاست. وی ادامه داد: امیدواریم مردم نوروز کم‌خطری را طی کنند اما از حالا باروبندیل سفر را نبندید، زیرا اصلا معلوم نیست چه وضعیتی داریم و تدارک سفر را حتی در ذهن هم تصور نکنید، ولی اگر اسفند بی‌خطری را طی کنیم، می‌گوییم با چه پروتکل‌هایی می‌توانید به سفر بروید. نمکی گفت: به استانداران و مسؤولان اجرایی در استان‌هایی مثل لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، هرمزگان و بوشهر که با خوزستان همجوار هستند هشدار می‌دهیم. مردم ترددهای بین‌استانی دارند و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اگر ناچار هستیم و این اتفاق می‌افتد، حداقل می‌توانیم خواهش کنیم که مراقب باشند تا آتش بیماری به استان‌های همجوار خوزستان نیفتد. در آن شرایط نقشه قرمز گسترده‌تر می‌شود، زیرا در این صورت کار بسیار دشوارتر خواهد شد.
افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در 24 ساعت
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به درگذشت ۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در کشور طی 24 ساعت، بیان کرد: با این حساب مجموع جان‌‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسید. به گزارش ایسنا، سیماسادات لاری گفت: طی 24 ساعت (ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۷۶۴ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر رسید. لاری افزود: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی ادامه داد: متاسفانه ۳ هزار و ۷۴۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۲ هزار و ۳۱۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. وی در ادامه با اشاره به وضعیت شهرهای مختلف کشور از نظر میزان درگیری با کرونا افزود: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی بیماری هستند. به گفته وی، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز بیماری «کووید-19» قرار دارند. 
نگرانی شدید از واریانت‌های آمریکایی
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین تغییرات و جهش‌های ژنتیکی در کروناویروس گفت: این روزها سخن از واریانت‌های جدید یا جهش‌های اساسی در کروناویروس بسیار است و البته درباره واریانت‌های‌ B.1.1.7 (اولین بار در انگلستان شناسایی شد)،‌ B.1.351 (اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد) و P.1(در برزیل شناسایی شد) شنیده‌ایم اما تیپ یا واریانت‌های دیگری نیز ظاهر و گزارش شده‌اند و متاسفانه هیچ‌کدام از این یافته‌ها از خاموشی کرونا حکایت ندارند. از جمله واریانت‌های آمریکایی در نیویورک که B.1.526 نام دارد، حاوی همان جهش E484K است و باعث ایجاد نگرانی بسیار شده است. کیانوش جهانپور افزود: تصور می‌شود این جهش حداقل به کروناویروس اجازه می‌دهد از برخی واکنش‌های ایمنی بدن فرار کند. واکسن‌های تولید شده علیه ویروس اصلی و نخستین نیز در برابر واریانت B.1.351 کمتر اثرگذارند و در هفته اخیر بسیاری از محققان اذعان داشتند که این نوع در چند هفته گذشته به طرز نگران‌کننده‌ای در جمعیت بیماران ایالات‌متحده نیز افزایش یافته است و البته ظاهرا بیماران با این نوع جدید به طور متوسط پیرتر بوده و بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند. 
اعلام زمان قطعی تعیین‌تکلیف سفرهای نوروزی
سیدحسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گفت: روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا، ما تکلیف مردم را برای سفر‌های نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰روشن خواهیم کرد تا آنها بدانند ورود به چه شهر‌هایی ممنوع و به چه شهر‌هایی مجاز است. وی در ادامه ضمن اشاره به تلاش‌های کادر درمان در زمان شیوع کرونا، بیان کرد: کار ما بسیار به فعالیت‌های ستاد کرونا مرتبط است. ذوالفقاری افزود: الان زمان برنامه‌ریزی برای سفر نیست و تکلیف این موضوع را مسؤولان نمی‌توانند روشن کنند، بلکه تکلیف را وضع بیماری روشن می‌کند. هر روز وزارت بهداشت، کشور را رصد می‌کند و کسی نمی‌تواند بگوید در ۱۵ روز آینده وضعیت به چه صورت خواهد بود، پیش‌بینی‌ها بر این است که موج چهارم خواهیم داشت اما تلاش‌ها بر این است وارد موج چهارم نشویم. وی ادامه داد: از نظر متخصصان وزارتخانه، پیک چهارم پیش‌بینی شده است و در نهایت اعلام کردیم وضعیت در ایام نوروز هفتگی اعلام نشود، بلکه از ۲۵‌ اسفند تا ۱۵ فروردین سال 1400 را هر چه بود یکباره اعلام کنیم تا مردم بدانند که به آن شهرها سفر نکنند. این مقام مسؤول بیان کرد: بنابراین به ستاد ملی کرونا اعلام کردیم اگر شرایط بیماری در کشور کنترل‌شده باشد، تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شود اما در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع باشد، همچنین در شهرهای زرد و آبی محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح برداشته شود تا این محدودیت متمرکز بر شهرهای قرمز و نارنجی باشد ولی اگر وضعیت بیماری به سمت صعودی باشد محدودیت‌ها کماکان ادامه پیدا خواهد کرد. 
 
 

Page Generated in 0/0066 sec