printlogo


کد خبر: 231238تاریخ: 1399/12/14 00:00
مسؤول بسیج سازندگی سپاه فتح استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: سپاه تا تکمیل همه خانه‌های تخریب شده و آسیب دیده کنار زلزله‌زدگان می‌ماند
آغاز ساخت سی‌سخت

اسدالله خسروی: آوار‌برداری در مناطق زلزله‌زده سی‌سخت در شرایطی حال انجام است که سرمای طاقت‌فرسا امان مردم منطقه را بریده است. به گزارش «وطن‌امروز»، با گذشت ۲ هفته از وقوع زلزله سی‌سخت و تخریب بسیاری از واحدهای مسکونی، مردم همچنان نیازمند کانکس هستند. 
عمده گلایه آنها معطوف به چادرهای غیراستانداردی است که در اختیارشان قرار گرفته و کانکس‌هایی که هنوز برخلاف وعده‌های داده شده به دست‌شان نرسیده است. در این میان اما همدلی برای تامین نیازهای اولیه زلزله‌زدگان در دل گروه‌های جهادی موج می‌زند و آنها برای بازسازی مناطق زلزله‌زده و کمک به زلزله‌زدگان آرام و قرار ندارند. 
طبق آخرین گزارش‌ها، بیش از 1200 واحد مسکونی در این منطقه کاملا تخریب و حدود ۳ هزار واحد دچار آسیب جدی شده‌اند که نیازمند تعمیرات اساسی هستند. هر چند زلزله 2/5 ریشتری سی‌سخت و روستاهای اطراف، تلفات جانی نداشت اما مردم این منطقه در سرمای جانسوز زمستان زیر چادرهایی که به گفته خیلی از زلزله‌زدگان کیفیت لازم را برای جلوگیری از سرما ندارند، شب را به روز می‌رسانند. خواسته عمده زلزله‌زدگان از مسؤولان، فراهم کردن سرپناهی مناسب است، چرا که در شرایط حاضر چیزی جز کانکس نمی‌تواند جوابگوی سرما در دمای زیر صفر درجه این منطقه باشد. البته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هفته گذشته 100 کانکس به این منطقه ارسال کرد تا کانکس‌ها با اولویت بیماران صعب‌العلاج، معلولان و... توزیع شود اما این تعداد اندک کانکس چندان کارساز نیست. 
در این باره ناصر صالحی، مسؤول بسیج سازندگی سپاه فتح استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: پس از وقوع زلزله در منطقه سی‌سخت، برای تسهیل در امور خدمات‌رسانی، این منطقه به 9 بلوک قرارگاهی تقسیم شد تا هر کدام از بلوک‌ها تحت نظر یک ناحیه مقاومت بسیج استان اداره شود. 
وی افزود: در نخستین روز پس از زلزله سی‌سخت، فهرستی از زلزله‌زدگان این منطقه تهیه کردیم تا بنا به میزان خساراتی که به آنها وارد شده است کمک و امداد‌رسانی صورت گیرد.  
صالحی ادامه داد: از همان روزهای اولیه علاوه بر راه‌اندازی درمانگاه سیار، 2 آشپزخانه بزرگ برای تهیه و توزیع غذای گرم تاسیس شد و روزانه بین 2 تا 4 هزار پرس غذای گرم بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. 
مسؤول بسیج سازندگی سپاه فتح استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد اضافه کرد: علاوه بر این سپاه با همکاری سایر نهادها کمک‌های معیشتی و بهداشتی را در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌کند تا در این شرایط سخت کمک‌‌حال زلزله‌زدگان شود. 
صالحی با بیان اینکه سپاه در فصول مختلف و تا تکمیل همه خانه‌های تخریب‌شده و آسیب‌دیده کنار زلزله‌زدگان باقی خواهد ماند، افزود: کار آوار‌برداری خانه‌های آسیب‌دیده از زلزله در سی‌سخت از روز گذشته شروع شده است و طی روزهای آینده مؤسسه مسکن و عمران بسیجیان نیز کار ساخت‌وساز و مرمت را با حمایت سایر دستگاه‌ها انجام خواهد داد.  وی ادامه داد: هر چند جهادگران بسیجی برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرده و مدام برای کمک به زلزله‌زدگان با قرارگاه تماس می‌گیرند اما با توجه به قرار گرفتن این منطقه روی گسل زلزله، اقدامات اجرایی باید کاملا مهندسی و اصولی انجام و از نیروهای بسیجی متخصص برای ساخت‌و‌ساز و تکمیل واحدهای مسکونی و سایر زیرساخت‌ها شهری و روستایی استفاده شود.
همچنین سردار حمید خرم‌دل، فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: با وجود توجه به اینکه هوا در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت نامناسب و بسیار سرد است، سپاه، نیروهای جهادی، ارگان‌ها و دستگاه‌های امدادرسان، چادر مورد نیاز، وسایل گرمایشی و مواد غذایی لازم را برای زلزله‌زدگان تامین کرده‌اند. 
وی با بیان اینکه  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، موسسه عمران و مسکن بسیجیان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با فرستادن ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین مدرن کار آواربرداری منازل را شروع کرده‌اند، گفت: ساخت واحدهای مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال انجام است و بسیاری از مستاجران یا افرادی که دچار مشکل جسمی و... در این منطقه هستند، طی روزهای آینده با تکمیل زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق، سرویس بهداشتی و... در اردوگاه‌های کانکسی اسکان داده می‌شوند. 
سردار خرم‌دل به فعالیت نیروهای جهادی در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه گروه‌های جهادی و نیروهای امدادرسان هم‌اکنون در منطقه سی‌سخت در حال فعالیت و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند اما جهادگران استان‌های دیگر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا با حضور در منطقه و خدمت‌رسانی، کمک حال مردم زلزله‌زده برای مرمت و ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی باشند اما از آنجایی که هم‌اکنون شهر در مرحله خاک‌برداری قرار دارد، فعلا از ورود آنها ممانعت می‌شود. 
فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد در ادامه افزود: قرار است تا پایان سال 2 بسته معیشتی- بهداشتی میان مردم زلزله‌زده این منطقه توزیع شود. همچنین 800 بیمار صعب‌العلاج نیز مورد حمایت بهداشتی و مالی قرار می‌گیرند. در بحث تامین وسایل گرمایشی و نیازهای ضروری زلزله‌زدگان نیز حدود ۳ هزار دستگاه وسیله گرمایشی توسط سپاه سیدالشهدای استان تهران، سپاه شهرکرد، شیراز، خوزستان، کرمان، بوشهر، هلال‌احمر و برخی شرکت‌ها چون گروه صنعتی ایران‌خودرو به این منطقه ارسال و توزیع شده است. 
خرم‌دل اضافه کرد: همچنین مرمت شبکه‌های آبیاری وکانال‌های آبرسانی به باغات و مزارع کشاورزی که بر اثر زلزله تخریب یا دچار آسیب شده‌اند، مدنظر قرار گرفته که بسیج سازندگی اکنون در حال اصلاح و رفع این مشکل است. همچنین در بحث درمان و رسیدگی به بیماران، سپاه با راه‌اندازی درمانگاه صحرایی، در حال خدمات‌رسانی رایگان به زلزله‌زدگان است. در همین رابطه پزشکان بسیجی روزانه بیش از 800 بیمار را ویزیت می‌کنند. وی در ادامه افزود: با توجه به پای کار بودن جهادگران بسیجی، سپاه، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان و دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، پیش‌بینی می‌شود ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی زلزله‌زده در تابستان به اتمام برسد. 
 
 کمک بلاعوض بنیاد مستضعفان به زلزله‌زدگان برای تأمین مسکن و لوازم خانگی
بنیاد مستضعفان امکانات خود را در راستای تامین مسکن و لوازم خانگی زلزله‌زدگان سی‌سخت و دنا به کار گرفته است. معاون بنیاد مستضعفان جزئیات کمک بلاعوض بنیاد مستضعفان برای تامین مسکن و لوازم خانگی زلزله‌زدگان تحت پوشش بهزیستی در شهرستان دنا و منطقه سی‌سخت را تشریح کرد. محسن منصوری با اشاره به کمک‌های اخیر بنیاد مستضعفان به زلزله‌زدگان شهرستان دنا و منطقه سی‌سخت، اظهار کرد: به دنبال وقوع زمین‌لرزه اخیر در منطقه سی‌سخت و شهرستان دنا و تخریب منازل و لوازم خانگی برخی ساکنان، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای احداث و بازسازی منازل آسیب‌دیده و لوازم خانگی تخریب شده خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در این مناطق، بیش از ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به آنها به صورت بلاعوض پرداخت کرد. مدیرعامل بنیاد علوی ادامه داد: بر اساس آمار ارسالی از سوی سازمان بهزیستی، در این حادثه تلخ، ۴۸ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی به طور کامل تخریب شده، ۲۲۸ واحد مسکونی نیازمند تعمیر و بازسازی است و لوازم خانگی بیش از ۲۵۰ خانوار تحت پوشش نیز تخریب کامل شده یا بخشی از آن تخریب شده است. وی گفت: بنیاد مستضعفان بر همین اساس برای تمام خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی که منازل‌شان به صورت کامل تخریب شده، ۲۰ میلیون تومان بلاعوض، خانه‌های نیازمند تعمیر ۱۰ میلیون تومان و برای تامین لوازم خانگی نیز ۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت کرد. به گفته منصوری، بنیاد مستضعفان علاوه بر این کمک‌ها، سیمان رایگان برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از این زلزله را تامین خواهد کرد و در روزهای ابتدایی این حادثه نیز یک محموله امدادی معیشتی را برای زلزله‌زدگان سی‌سخت ارسال کرده بود. 
 

 


Page Generated in 0/0070 sec