printlogo


کد خبر: 231250تاریخ: 1399/12/14 00:00
باز هم ترامپی‌ها در پادگان واشنگتن

گروه بین‌الملل: در آستانه اعتراض نمادین ترامپیست‌ها در روز پنجشنبه چهارم مارس، واشنگتن بار دیگر تبدیل به یک پادگان بزرگ شده است. در همین حال مهم‌ترین مراجع نظامی و امنیتی آمریکا گزارش‌های هشدار‌آمیز متعددی درباره تهدیدی که از جانب افراط‌گرایان داخلی عمدتا سفیدبرتر پندار حامی ترامپ متوجه این کشور است، منتشر کرده‌اند. 
یکی از اصلی‌ترین گروه‌های معتقد به بروز تقلب در انتخابات پاییز گذشته که به پیروزی جو بایدن انجامید، گروه راست‌گرای افراطی موسوم به کیو- اِنان (‌‌QAnon‌) در متن تحرکاتی قرار دارد که ممکن است امروز شورشی مشابه اشغال کنگره در روز 6 ژانویه (17 دی) در قلب پایتخت ایالات نه‌چندان متحده به راه اندازد. این گروه به مجموعه‌ای از تئوری‌های توطئه بویژه در رابطه با طیف‌های لیبرال، دگراندیشان، مهاجران، حامیان جهانی‌سازی و سرمایه‌داران بزرگ باور دارد که اساس تبلیغات کاذب ترامپ را تشکیل می‌دهد. 
کیو- اِنان تبلیغ می‌کند که دونالد ترامپ در حال جنگ با نخبگان ایلومیناتی(شیطان‌پرستی) است که کودکان را آزار جنسی می‌دهند و در دولت و بازار و رسانه‌ها رخنه کرده‌اند. پیروان این جنبش بر این باورند در نهایت این مبارزه به یک روز حساب و خشک کردن باتلاق لیبرالیسم ختم می‌شود که در آن افرادی چون هیلاری کلینتون دستگیر و اعدام می‌شوند. 
پس از آنکه این گروه نقش فعالی در اشغال کنگره در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایفا کرد، وعده داده بود بار دیگر روز چهارم مارس (14 اسفند) به خیابان‌های واشنگتن باز خواهد گشت؛ روزی که یادآور تاریخ تحلیف ریاست‌جمهوری قبل از اصلاح قانون اساسی آمریکا در سال 1933 با نقش‌آفرینی راکفلرها و انتقال آن تاریخ به 20 ژانویه است. 
آنها بر این باورند سال 1871 در دوران ریاست‌جمهوری یولیسیز گرانت، طی تحولاتی پشت‌پرده با توطئه بانکداران یهودی، دولت ایالات‌متحده تبدیل به یک شرکت سهامی شده و مشروعیت ملی‌اش را از دست داد. بر همین مبنا در تظاهرات امروز قرار است ترامپ نه به عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور، بلکه نوزدهمین رئیس‌جمهور واقعی به طور نمادین و برای دومین‌بار مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را به جا آورد. این موضوع از آن جهت باعث وحشت سناتورها و نمایندگان کنگره و همچنین دستگاه‌های امنیتی شده که راهپیمایی امروز حامیان ترامپ نیز همانند شورش 6 ژانویه با فاصله کوتاهی پس از سخنرانی تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور پیشین رخ می‌دهد. 
دونالد ترامپ یکشنبه گذشته پس از غیبتی تقریبا یک ماهه در مجامع رسمی در کنفرانس سالانه محافظه‌کاران CPAC در فلوریدا به عنوان نامزد اصلی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 سخنرانی کرد و قول انتقام از دموکرات‌ها و بازگشت به کاخ سفید را به هوادارانش داد و مدعی شد برای «بار سوم»(!) در انتخابات پیروز خواهد شد.  متعاقب آن کیو- اِنان و گروه شبه‌نظامی سفیدبرترپندار که به پیروزی انتخاباتی بایدن با تقلب باور دارند، فراخوان‌های هر چه پرشورتری برای تجمع نمادین این پنجشنبه صادر کردند که طی آن ترامپ در روز تاریخی تحلیف به عنوان رئیس‌جمهور واقعی آمریکا از نظر حامیان پرشمارش معرفی شود.  ترامپ که بارها مدعی به سرقت رفتن انتخابات توسط دموکرات‌ها شده، حالا زخم‌خورده از دومین استیضاحش در سنا و تحریمش توسط شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر به دنبال فرصتی است تا نیروهای اجتماعی‌اش را به رخ رقبای خود در هر ۲ حزب حاکم بکشد. به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، نتایج نظرسنجی اخیر «هاروارد کپس- هریس» نشان می‌دهد 52درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه از نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند و پس از او مایک پنس (معاون سابقش) با ۱۸ درصد و نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل تنها با ۷ درصد قرار دارند. 
بر اساس آخرین گزارش‌ها از واشنگتن، پلیس ویژه ساختمان کپیتال (کنگره) که در محاصره چندین کیلومتر فنس و موانع فلزی قرار دارد، از ۴ هزار و ۹۰۰ نیروی گارد ملی آمریکا درخواست کرده دست‌کم تا ۱۲ مارس در پایتخت بمانند تا از تکرار احتمالی حمله ۶ ژانویه طرفداران ترامپ به کنگره جلوگیری کنند.  اگر چه مقام سرهنگ مسؤول نیروهای مسلح حافظ ساختمان کنگره معتقد است این بار بحث اشغال پارلمان توسط ترامپی‌ها در میان نیست اما نباید فراموش کرد مسؤول پیشین این سمت اعتراف کرده بود پیش از حمله 6 ژانویه نیز هیچ هشداری از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی در این باره داده نشده بود. تجمع چهارم مارس واشنگتن همچنین زمانی حساس‌تر می‌شود که بدانیم نخستین موج ناآرامی داخلی پس از انتصاب «ویلیام برنز» دیپلمات کهنه‌کار به عنوان رئیس جدید سازمان سیا است، آن هم در حالی که روز پنجشنبه مقارن با تجمع ترامپیست‌ها در حوالی تپه کپیتال، کریستوفر ری، رئیس جدید «اف‌بی‌آی» در کنگره برای آغاز به کار سوگند خواهد خورد. 
نیوزویک: آمریکا مرجع تروریسم سفید است
هفته‌نامه نیوزویک از نگرانی زایدالوصف متحدان آمریکا بویژه کشورهای آنگلوساکسون(انگلیسی زبان) مثل بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و ایرلند از نفوذ ایدئولوژی و تفکرات راست‌ افراطی از آمریکا به جوامع‌شان گزارش داده است. 
در این یادداشت به قلم «دیوید برنان» آمده است: «رهبران جهان و گروه‌های حقوق بشری فراملی با هراس و نگرانی، حوادث ششم ژانویه را نظاره‌گر بودند و این رخداد، تصدیق ناخوشایندی برای هشدارهای پیشین در این زمینه بود که جدی‌ترین تهدیدات امنیت ملی آمریکا از درون این کشور نشأت می‌گیرد. برای متحدان آمریکا، بویژه کشورهای اروپایی که در خلال جنگ دوم جهانی توسط فاشیست‌های آلمانی ویران شدند و مکرراً شاهد خیزش گروه‌های نئونازی بوده‌اند، راست‌گرایی افراطی چیز جدیدی نیست». نویسنده به نقل از سخنگوی پلیس مبارزه با تروریسم انگلیس به ظهور تروریسم سفید اعتراف کرده و می‌آورد:‌ «تروریسم دیگر هیچ مرز مشخصی میان ملت‌ها نمی‌شناسد و افرادی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم که تلاش می‌کنند هر کس را که می‌توانند به افراط‌گرایی کشانده و آنها را جذب کنند؛ خواه یک گروه راست‌گرای افراطی باشد یا افراط‌گرایی‌مذهبی. در بریتانیا از ماه مارس ۲۰۱۷، مجریان قانون از وقوع ۲۷ حمله تروریستی ممانعت کرده‌اند که عامل ۱۸ مورد آن افراط‌گرایی مذهبی، ۸ مورد راست‌گرایان افراطی(سفیدبرتر پندار) و عامل یک مورد نیز چپ‌گرا، آنارشیست یا دارای انگیزه‌ای خاص بوده است. در فرانسه یا انگلیس مقامات دولتی همچنان بر خطرات ناشی از افراط‌گرایی تأکید دارند. این در حالی است که راست‌گرایی افراطی و تفکرات نژادپرستانه و اقتدارگرایانه آنها با گفتمان جریان اصلی سیاسی غرب تطابق بیشتری دارد. از این رو راست‌های افراطی می‌توانند راحت‌تر به درون احزاب آنها رخنه کرده و اثرگذاری سیاسی خود را افزایش دهند. این ویژگی موجب می‌شود مقابله با تروریسم راست افراطی نیز دشوارتر باشد». 
ترس پنتاگون از نفوذ ترامپی‌ها در ارتش
به گزارش تارنمای آکسیوس، وزارت دفاع آمریکا گزارشی منتشر کرده که درباره تهدید و یارگیری افراط‌گرایان داخلی علیه ارتش هشدار می‌دهد. این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا چند عضو سابق و فعلی ارتش را به مشارکت در حمله ششم ژانویه به کنگره که «اف‌بی‌آی» به عنوان تروریسم داخلی طبقه‌بندی کرده، متهم کرده است. پنتاگون در این گزارش که به درخواست کنگره تهیه شده، هشدار داده است: «اعضای ارتش از سوی این گروه‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا حضور ارتشی‌ها به اهداف این گروه‌ها مشروعیت می‌دهد و توانایی آنها برای انجام حملات را بالا می‌برد. علاوه بر خشونت احتمالی، سفیدبرترپنداری و ملی‌گرایی سفیدپوستان تهدیدی علیه نظم و ترتیب در ارتش است. اعضای ارتش از سوی این گروه‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا حضور ارتشی‌ها به اهداف این گروه‌ها مشروعیت می‌دهد و توانایی آنها را برای انجام حملات بالا می‌برد».
 
 

Page Generated in 0/0071 sec