printlogo


کد خبر: 231253تاریخ: 1399/12/14 00:00
شورای حکام اجازه اظهارنظر درباره حق قانونی ایران را ندارد

شهریار حیدری*: شورای حکام اخیرا روندی را در پیش گرفته که ادامه آن تنها به ضرر خودش است. 
۳ کشور اروپایی طرف برجام با محوریت انگلیس و با تأثیر از لابی‌های آمریکایی- صهیونیستی، همواره دنبال این بوده و هستند که بحث انرژی هسته‌ای ایران را به گونه‌ای زیر سؤال ببرند و افکار عمومی جهان را به انحراف بکشانند. ایران به قدر کافی شفاف‌سازی‌های لازم را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده و نقطه تاریکی در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد. 
شورای حکام بداند دوستان ایران در این شورا، به قطعنامه این شورا رای منفی خواهند داد و متضرر اصلی این روند، خود شورای حکام خواهد بود. 
متاسفانه تروئیکای اروپایی و طرف غربی برجام همیشه دنبال ایجاد هراس نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در سطح افکار عمومی جهان بوده‌اند، در حالی ‌که مذاکرات 5 ساله ایران، خود گواه این است که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بوده و طرف مقابل تنها به دنبال جوسازی و بهره‌برداری شخصی از فضای موجود است. 
ما در تمام این مدت، بالاترین سطح همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم، آژانس هم همواره بر مسیر ایران که مسیر قانونی و در چارچوب قوانین بوده تأکید کرده است. آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در سفر اخیر خود به ایران بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران بر این همکاری تأکید کرد و علنا اظهار داشت ایران از مسیر قانونی خارج نشده است. 
طبق بررسی‌هایی که مجلس در چند روز گذشته داشته است، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با زبان گویا و رسا و با استناد به صحبت‌های مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران هیچ‌گونه انحرافی از موضوع هسته‌ای نداشته و اقداماتش، کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب شورای آژانس بین‌المللی بوده، در آژانس و نهادهای بین‌المللی پیروز میدان نبرد دیپلماسی باشد. 
پس از شفاف‌سازی ایران، دیگر ۳ کشور اروپایی بهانه‌ای برای متهم کردن‌مان ندارند. آنها به دنبال این هستند که با استفاده از ابزار غیرمتعارف و به ظاهر قانونی و با سوءاستفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و با تأثیر از لابی صهیونیستی- آمریکایی، پرونده ایران را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کنند و از آن به عنوان محملی برای جوسازی‌های روانی و رسانه‌ای خود بهره ببرند. 
ایران در چارچوب برجام و به استناد مواد 26 و 36، حق قانونی کاهش تعهدات خود را دارا است. گام‌های کاهش همکاری با آژانس، حق قانونی ایران است، بنابراین هر گونه تلاش کشورهای غربی در شورای حکام تأثیری بر عزم جدی ایران برای پیشبرد فعالیت‌ها و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش نخواهد داشت. 
* نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

Page Generated in 0/0063 sec