printlogo


کد خبر: 231258تاریخ: 1399/12/16 00:00
معاون سیما در نشست با جمعی از مجریان فعال شبکه‌های تلویزیونی مطرح کرد
بازنگری در سیاست استفاده از سلبریتی‌ها

گروه فرهنگ و هنر: معمولا مجری یک برنامه تلویزیونی، به عنوان ویترین و نماد آن برنامه به شمار می‌آید و تمام تلاش عوامل تا اتاق فکر برنامه، با اجرای خوب مجری به ثمر می‌نشیند و دیده می‌شود و برعکس، با کوچک‌ترین اشتباه سهوی آن مجری، در زمانه پرسرعت ارتباطات و رسانه‌های اجتماعی، ممکن است برنامه به حاشیه برود و در مواقع حساس‌تر و بسته به نوع برنامه و شبکه پخش‌، حتی منجر به تعطیلی برنامه شود. همه اینها حساس بودن کار مجری را می‌رساند که البته این سال‌ها با بهانه‌های بی‌پولی صداوسیما و ورود اسپانسرهای رنگارنگ به این سازمان، پای سلبریتی‌ها و بازیگران سینما و تلویزیون به جای مجریان توانا و نام‌آشنا به برنامه‌های مختلف باز شد و عملا پول و سلیقه تامین‌کنندگان مالی برنامه‌ها، جای توانمندی‌ها و مهارت‌های یک اجرای تخصصی را عوض کرد. حمید شاه‌آبادی، معاون سیما اخیرا در نشستی با مجریان این سازمان، از برنامه‌های این معاونت درباره تربیت و رشد مجریان تراز جمهوری اسلامی گفت. حمید شاه‌آبادی، معاون سیما در نخستین نشست با جمعی از مجریان فعال شبکه‌های تلویزیونی که به دلیل شیوع کرونا به صورت محدود برگزار شد، گفت: حرفه اجرا از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و ویترین رسانه محسوب می‌شود، طوری که گاهی به خاطر خطای سهوی مجری، تمام تلاش و زحمات عوامل یک برنامه و حتی آنتن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و بسیاری اوقات هم بر اساس اقدام درست و تصمیم‌گیری بجا و منطقی مجری، رسانه سربلند می‌شود. 
معاون سیما با بیان اینکه اصلاح ساز‌وکار دعوت و جذب مجری از اهداف کمیته مجریان است، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌ها، تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما اکنون در موقعیتی هستیم که انتظار می‌رود مجری در تراز سازمان صداوسیما حضور و نقش‌آفرینی کند، یعنی بتواند «در لحظه» و روی آنتن با هوشیاری، طوری تصمیم‌گیری کند که گویی یک شخص مجرب، بعد از بحث و بررسی در رابطه با یک اقدام معین، تصمیم بجا گرفته است. شاه‌‌آبادی تاکید کرد: مجری باید در بزنگاه‌های خاص و شرایط ویژه‌ای که پیش می‌آید، روی آنتن به گونه‌ای عمل کند که گویی یک عقبه غنی از تصمیم‌گیری‌های شوراها و اتاق فکر برای گفتار او وجود دارد و این مهم، نقش مجری را از سایر عوامل، متمایز می‌کند. وی با تاکید بر لزوم آگاهی داشتن و رعایت سیاست‌های اصلی سازمان از سوی مجریان گفت: مجریان، نمایندگان رسانه ملی هستند و هر اظهارنظری از سوی آنان، به حساب رسانه ملی نوشته می‌شود و بخش زیادی از کارکرد ما با یک خطا و تک‌روی آسیب دیده و زحمت بقیه همکاران نیز لطمه می‌خورد به همین منظور مجریان باید با هوشیاری بیشتری عمل کنند. شاه‌آبادی افزود: در عصر حاضر که ظرفیت‌های حوزه ارتباطات از گستردگی و تنوع بسیاری برخوردار است و نظام حکمرانی جهانی هم تغییرات چشمگیری کرده و بیشتر بار خود را در حوزه رسانه گذاشته است، ما هم باید با استانداردهای روز دنیا پیش رویم. معاون سیما خاطرنشان کرد: امروز با حجم انبوهی از تولیدات مواجه هستیم که در برخی موارد منجر به جذب مجریان در بسترهای مختلف شده که شایسته و لازم است افراد دارای تخصص و تبحر لازم و در شأن رسانه به این امر اختصاص یابند. معاون سیمای رسانه ملی با تاکید بر بازتعریف کارکرد کمیته مجریان تصریح کرد: رتبه‌بندی مجریان یک ضرورت است و باید نظام آموزشی این حوزه، جدی‌تر دنبال شود تا مجریان مدارج پیشرفت این حوزه را به صورت اصولی و صحیح طی کنند و سپس تحت سنجش و ارزیابی‌های دوره‌ای قرار بگیرند.  شاه‌آبادی گفت: هدف کمیته مجریان باید ارتقای سطح اجرای همکاران باشد و برای رسیدن به این مهم، هم مجریان و هم کمیته مربوط باید با دانش و منابع جدید، خود را به‌روز کرده و کمیته مجریان نیز به صورت دوره‌ای عملکرد ایشان را ارزیابی کند. 
در این نشست مجریان هم دغدغه‌های خود را در حوزه‌هایی چون آموزش‌های منظم و ارائه منابع به‌روز، تعامل نزدیک‌تر مدیران با مجریان، استفاده از تجربیات پیشکسوتان و افراد خبره، امنیت شغلی و حمایت از مجریان، بازنگری در سیاست استفاده از سلبریتی‌ها به عنوان مجری و تربیت مجریان حوزه کودک بیان کردند.

Page Generated in 0/0050 sec