printlogo


کد خبر: 231267تاریخ: 1399/12/16 00:00
هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال؛ روز سخت پرسپولیس در آبادان و نخستین بازی استقلال با مجیدی برابر شاگردان نکونام
سد فولادی فرهاد

رسیدیم به هفته هفدهم لیگ برتر؛ این هفته تمام 8 بازی طی یک روز برگزار می‌شود. در 8 دیدار امروز طبیعتا تقابل استقلال و پرسپولیس با فولاد و نفت آبادان از اهمیت خاصی برخوردار است. پرسپولیس به دنبال ششمین برد متوالی‌اش است تا همچنان با اقتدار به صدارتش ادامه دهد و در سوی دیگر نفت تیمی نیست که در آبادان براحتی به تیمی باج دهد. در تهران اما شاهد یک تقابل خاص هستیم؛ استقلال و فولاد و رو در‌ رویی مجیدی و نکونام؛ ۲ فردی که تا چند روز قبل هر دو نامزد جانشینی محمود فکری در تیم آبی‌پوش پایتخت بودند اما مطابق انتظار این مجیدی بود که موفق شد گوی رقابت را از نکو و سایر رقبا برباید. حالا این ۲ برابر هم قرار می‌گیرند و چشم همه به این مصاف حساس است. اگر مجیدی بتواند در گام نخست از سد فولاد در تهران بگذرد، آن وقت حمایت همه‌جانبه هواداران را پشت‌سرش می‌بیند. البته با توجه به اینکه او تنها 2 جلسه استقلال را تمرین داده، نمی‌شود انتظار خاصی داشت اما یادمان نرود فرهاد تا چند ماه قبل سرمربی این تیم بود و شناخت جامعی از مجموعه فعلی دارد. 
مشکل این فصل استقلال در مجموع مربوط به مدیریت بازی بود. آنها بعد از دریافت گل بسیار سردرگم ظاهر می‌شدند یا اینکه اگر پیش می‌افتادند ناخودآگاه به عقب می‌رفتند. فکری هر چه کرد در طول 16 هفته نتوانست این مشکل را حل کند اما با توجه به هجومی بودن ذاتی تفکرات مجیدی، انتظار می‌رود هواداران استقلال بعد از مدت‌ها شاهد یک بازی تماشاگرپسند از سوی تیم محبوب‌شان باشند. فرهاد در اکثر بازی‌های نیم‌فصل قبل تیمش را هجومی روانه میدان کرد و شاید شکست در فینال حذفی برابر تراکتور، بهای این تفکر تهاجمی بود. مجیدی همواره تاکید کرده برایش زیبایی و تماشاگرپسند بودن، اولویت دارد؛ متاعی که در زمان فکری ناپیدای بازار آبی‌ها بود. از حیث مهره، دست فرهاد کاملا باز است؛ از درون دروازه تا نوک حمله در هر پست دست‌کم ۲ مهره قابل اعتنا در اختیار دارد. یکی از مشکلات بزرگ این فصل استقلال بازی‌های سینوسی و غالبا ضعیف وریا غفوری در سمت راست این تیم بود که متاسفانه محمود فکری توجه چندانی به این افت نداشت اما فرهاد برای موفقیت مجبور است این معضل را حل کند؛ یا زیر نظرش غفوری همانند چند فصل قبل آن بازی‌های رونده و هجومی را ارائه می‌دهد یا بدون رو در بایستی فرهاد مجیدی به بازیکنان دیگری در آن جبهه میدان می‌دهد. دست او با داشتن سیداحمد موسوی کاملا باز است. موسوی سن و سال کمتری نسبت به وریا دارد و پس از هجوم، براحتی می‌تواند بازگردد تا حریف از آن کانال به استقلال ضربه نزند. 
 
* روز سخت قرمزها در آبادان
نفت آبادان که در مقطعی از نیم‌فصل اول صدرنشین مسابقات لیگ برتر بود، اکنون با 23 امتیاز در رده هفتم جدول ایستاده و حتی از تیم آلومینیوم اراک تازه‌وارد هم پایین‌تر قرار گرفته است. نفتی‌ها اما مقابل پرسپولیس انگیزه زیادی برای برد و دفاع از اعتبار فوتبال‌شان دارند. از سویی پرسپولیس 33 امتیازی، صدرنشین است و شرایط ایده‌آلی دارد. تنها مشکل سرخپوشان از دست دادن موقعیت‌های گلزنی است که گاهی مثل داربی پایتخت کار دست این تیم می‌دهد. 
احمد نوراللهی با 6 گل ‌زده بهترین گلزن پرسپولیس است و البته نباید از سیدجلال حسینی غافل شویم که ۳ گل ۳ امتیازی برای تیم گل‌محمدی ‌زده است. پرسپولیس در 5 بازی اخیرش 15 امتیاز گرفته و به همین دلیل هم می‌توان گفت در حال حاضر بهترین تیم لیگ است، با این حال قهرمان 4 دوره پیاپی لیگ برتر کار راحتی مقابل نفت آبادان نخواهد داشت. در مسابقه رفت پرسپولیس با یک گل حریفش را شکست داد. همچنین پرسپولیس با 8 گل خورده مستحکم‌ترین خط دفاع لیگ را دارد. حال باید دید روند بردهای پرسپولیس ادامه پیدا می‌کند و ششمین برد متوالی ثبت خواهد شد یا سرخپوشان در برزیل ایران متوقف می‌شوند.
 
* خبر خوب برای قرمزها در آستانه بازی با نفت 
فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال ایمیلی اعلام کرد محرومیت اعمال‌شده علیه پرسپولیس مرتفع شده است. به این ترتیب پنجره نقل ‌و انتقالاتی باشگاه پرسپولیس باز شد. سایت رسمی پرسپولیس با اعلام این خبر نوشت: با اقدام اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل باشگاه، حکم صادره از سوی فیفا، اجرا و بدهی به ماریو بودیمیر تسویه شد. در ادامه این خبر آمده است: در پی این اقدام و تبادل نامه‌هایی که انجام شد، فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال ایمیلی اعلام کرد محرومیت اعمال‌شده علیه پرسپولیس مرتفع شده است. به این ترتیب پنجره نقل ‌و انتقالاتی باشگاه پرسپولیس باز شد. ماریو بودیمیر طبق حکم فیفا با توجه به مطالبات خود از نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم و تمام فصل نوزدهم که در جریان آن پرسپولیس را اصلا همراهی نکرد، با احتساب دیرکرد، بیش از ۵۰۰ هزار یورو دریافت کرد. تامین اعتبار در شرایط کنونی با دشواری بسیاری انجام شد و انتقال آن به حساب بودیمیر نیز با عنایت به وضعیت موجود، مستلزم اقدام‌های ویژه‌ای بود‌ که با کمک تیم مدیریت باشگاه میسر شد. باشگاه پرسپولیس با توجه به حکم فیفا ملزم به این پرداخت بود، در حالی که انجام اقدامات مناسب در زمان مقرر و جدایی بازیکن با توافق، این امکان را فراهم می‌کرد بیش از دوسوم این رقم در اختیار پرسپولیس بماند و صرف هزینه‌های مهمی چون پرداخت به مربیان و بازیکنان تیم و امور زیرساختی باشگاه شود. همچنین در گذشته، بعضی ایرادهای وارد به لوایح در زمان طرح موضوع در دادگاه داوری ورزش موجب شد امکان استیناف‌خواهی از باشگاه سلب شود و CAS درخواست پرسپولیس را از روند رسیدگی خارج کرده بود تا در این زمان بغرنج و تنگنای مالی کنونی، با این مشکل هم روبه‌رو شود. هیات‌مدیره باشگاه در شرایط سخت و با توجه به ضرورت و فوریتی که وجود داشت، اعتبار مالی لازم را فراهم کرد. مبلغ واریز شد و بعد از انتقال به حساب مهاجم پیشین پرسپولیس، وکیل وی نامه‌ای مبنی بر اجرای حکم فیفا از سوی باشگاه و دریافت مطالبات از سوی موکل خود را همزمان برای فیفا، فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه ارسال کرد. فیفا نیز متعاقبا با اعلام رضایت از انجام این مساله، لغو هر گونه محدودیت و محرومیت علیه پرسپولیس را اعلام و به این ترتیب، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه را باز کرد. 
 
* ترابی به بازی می‌رسد؟
باشگاه پرسپولیس پس از تایید وکیل ماریو بودیمیر برای دریافت سود مطالبات این بازیکن، نامه‌ای از سوی فیفا برای باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی‌اش دریافت کرد. حالا سرخپوشان برای استفاده از مهدی ترابی در بازی با صنعت‌نفت آبادان باید ITC این بازیکن را از فدراسیون قطر دریافت کنند. برای صدور ITC، باشگاه باید این درخواست را به فدراسیون قطر ارائه بدهد تا از این طریق مجوز بازی ترابی را دریافت کند. با توجه به اینکه صدور این مجوز به صورت معمول بین چند ساعت تا یک روز طول می‌کشد، باشگاه پرسپولیس امیدوار است قبل از سفر کاروان این تیم به آبادان ITC ترابی را دریافت کند. البته احتمال حضور این هافبک با تیمش در آبادان در صورت صادر نشدن مجوز تا قبل از زمان سفر پرسپولیس به آبادان هم وجود دارد. بازی صنعت نفت - پرسپولیس از ساعت ۱۵امروز[شنبه] در ورزشگاه تختی آبادان برگزار می‌شود. 
 
* برنامه بازی‌های امروز
سایپا-  نفت مسجدسلیمان 
شهر خودرو- پیکان 
صنعت‌نفت آبادان- پرسپولیس
گل‌گهر سیرجان- مس رفسنجان
آلومینیوم اراک- سپاهان 
تراکتور تبریز- نساجی مازندران 
 ذوب‌آهن اصفهان- ماشین‌سازی تبریز 
استقلال- فولاد خوزستان 

Page Generated in 0/0048 sec