printlogo


کد خبر: 231268تاریخ: 1399/12/16 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با محمد مؤمنی پس از بازگشت مجدد مجیدی
هیچ دلیلی ندارد به جام فکر نکنیم

زهره فلاح زاده: محمود فکری، سرمربی این فصل استقلال پس از شنیدن شایعه احتمال  برکناری‌اش روز سه‌شنبه در نشست دوستانه با احمد مددی، مدیرعامل استقلال استعفا کرد و روز بعد فرهاد مجیدی به عنوان جانشین او انتخاب شد؛ اتفاقی که قابل پیش‌بینی هم بود. در ۳ فصل اخیر استقلال ۶ مربی به خدمت ‌گرفته که ۳ بار فرهاد مجیدی به عنوان جانشین انتخاب شده است. «وطن‌امروز» با دکتر محمد مؤمنی، پیشکسوت استقلال درباره کنار رفتن فکری و بازگشت مجدد مجیدی گفت‌وگو کرد. 
***
* ابتدا درباره عملکرد محمود فکری در این فصل صحبت کنیم؛ مربی‌ای که تنها ۱۶ هفته هدایت استقلال را بر عهده داشت. 
آقای فکری درست است که منتقد زیاد داشت و حتی خود من به نوع بازی او انتقاد می‌کردم، آن هم نه برای تخریب او، بلکه برای پیش بردن اهداف تاکتیکی اما به هر حال عملکردش قابل دفاع است. تیمی که فکری تحویل داد، در رده سوم قرار داشت و چندان اختلاف امتیازی با صدر ندارد. به نظر من مواردی مثل نداشتن وحدت تاکتیکی و تغییر زیاد بازیکنان مشکلی نبود که نشود حل کرد. 
بارها به خاطر دستیاران کم‌تجربه به او نقد شد اما فکری هیچ‌گاه به فکر تغییر دادن کادرش نبود. 
فکری مصر بود از همان کادرش استفاده کند. نام استقلال بزرگ‌تر از افراد است و او باید بیشتر انعطاف از خود نشان می‌داد و قبول می‌کرد کادرش تقویت شود. من مطمئنم اگر فکری کادرش را تغییر می‌داد، جام گرفتن دور از دسترس نبود. به هرحال برای او هر جا که هست آرزوی موفقیت می‌کنم. 
 
* بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال در زمان مناسبی اتفاق افتاد؟
به هر حال مجیدی پیش از این فصل هم سرمربی استقلال بوده و می‌تواند به تیم کمک کند. از طرفی فراز کمالوند هم به کادر اضافه شده که فرهاد جوان می‌تواند از تجربه این مربی استفاده کند. نوع مدیریتی که ایشان دارد می‌تواند کمک حال باشد. به نظر می‌رسد از نظر نوع مدیریت درون زمین دیگر مشکلی نخواهیم داشت. من در کلاس پرو لایسنس با آقای کمالوند بودم؛ او می‌تواند کمک کند. درست است کمالوند هیچ‌گاه لباس استقلال را بر تن نکرده اما به نظر می‌رسد پیشکسوتان ما که تا خودی به تیم می‌آمد برایش پاپوش درست می‌کردند، دیگر برای‌شان مهم نیست چه کسی مربی تیم شود. تا دیروز که ما بودیم همه منتقد بودند اما حالا که غیر خودی آمده، همه سکوت کردند. بهزاد غلامپور هم می‌تواند کمک کند. اعتقادم این است که با توجه به اینکه آقای کمالوند و غلامپور هستند، کادر همین‌طور قوی بماند تا تیم دچار چالش‌های زمان مربی قبلی نشود. می‌دانم مجیدی اهل مطالعه است و می‌تواند
رونق‌دهنده تفکرات تاکتیکی باشد. فرهاد فقط یک مشکل بزرگ دارد؛ او باید وقت برای رسانه‌ها و مطبوعات بگذارد. اگر رفتار دوستانه‌تری داشته باشد و ارتباط برقرار کند، می‌تواند کمک حال تیم باشد. به هر حال تیم ما در بحث ارتباط با رسانه‌ها ضعیف عمل کرده است. 
این مشکل زمان محمود فکری هم بود. او به زعم خبرنگاران و کارشناسان انتقاد‌پذیر نبود و حتی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی، پس از شنیدن سؤال یک خبرنگار، نشست را ترک کرد. 
دنیا، دنیای نقد و بررسی است و ما نباید با شنیدن یک انتقاد ناراحت شویم. اعتقادم این است که اگر کنار دست آقای فکری کسانی بودند که اطلاعات به‌روزتری به او می‌دادند و او جواب از قبل آماده داشت، هرگز این واکنش‌ها را نشان نمی‌داد. سؤال خبرنگار، سؤال خیلی از هواداران است و اگر او این سؤال را می‌پرسد، عناد و دشمنی‌ای با مربی ندارد. رسانه واسطه‌ای برای مطرح کردن این سؤالات است. من ایراد به کسانی می‌گیرم که اطلاعات جامع به فکری نمی‌دادند. متأسفانه دستیاران فکری به امور فوتبالی و نوع مربیگری آشنا نبودند. شما که نمی‌توانید با مدرک B ایران روی نیمکت استقلال بنشینید. به نظر من آقای فکری آدم انتقاد‌پذیری است اما چون جواب سؤالات را نمی‌دانست، از کوره در می‌رفت و به سؤالات پاسخ نمی‌داد. 
 
* فرهاد مجیدی سومین فصل پیاپی به عنوان جانشین به استقلال آمد! نکته جالب اینکه در پایان فصل گذشته مجیدی را کنار گذاشتند اما باز هم او به استقلال بازگشت؛ چرا رفت و چرا آمد؟
نمی‌دانم چرا هر مدیری به باشگاه می‌آید، می‌خواهد اول شاخ آدم بزرگ را بشکند. به نظر من اگر آن اتفاقات نمی‌افتاد که مقصر هم مدیرعامل وقت بود، فرهاد همچنان سرمربی بود. مدیر قبلی بی‌دلیل به ایتالیا رفت و بی‌دلیل هزینه روی دست باشگاه گذاشت و هیچ توفیقی هم حاصل نشد. چون خودم واسط کارهای مربوط به آقای استراماچونی بودم، می‌دانستم کارهای مربوط به بازگشت او مثمرثمر نخواهد بود ولی مدیر تصمیم گرفت به ایتالیا برود و رفتار غیرحرفه‌ای‌ انجام دهد. همین اتفاقات یک جام را از استقلال گرفت. همه عوامل به سرمربی بازنمی‌گردد. به هر جهت کار غیرحرفه‌ای از یک مدیر غیرحرفه‌ای باعث شد آقای مجیدی در آن زمان تصمیم به رفتن بگیرد. به نظر من آقای مجیدی بهترین کار را کرد، اگر چه او باید در کنار هواداران می‌بود اما رفتنش بهتر بود تا اینکه بماند و این ذلت را قبول کند. دیدیم که مدیر وقت باشگاه چه ضربه‌ای به باشگاه استقلال زد. 
 
* بازی امروز با فولاد خوزستان، دوئل دوباره مجیدی - نکونام است؛ این بازی را چطور می‌بینید؟
بازی سرنوشت‌سازی است. اگر چه نخستین قدم برای فرهاد مجیدی است اما یکی از محکم‌ترین قدم‌ها برای او خواهد بود که می‌تواند تعیین‌کننده آینده استقلال برای گرفتن جام باشد. بازیکنان استقلال هم نسبت به چند روز گذشته شاداب‌تر و بهتر و بازیکنانی مثل دیاباته و غفوری منسجم‌تر شده‌اند. درست است تیم نکونام بسیار دونده و سختکوش و در اجرای کارهای تیمی بسیار مصر و با برنامه‌ است اما استقلال در این بازی علاوه بر اینکه باید خیلی خوب حمله کند، خیلی خوب هم باید دفاع کند. اول استقلال باید گل بزند و بعد به فکر کارهای دفاعی باشد. می‌توانیم با این روش نخستین ۳ امتیاز را با این عزیزان به دست آوریم. 
 
* با توجه به اینکه تیم رقیب به صدر جدول رسیده و شرایط خوبی هم در فصل نقل و انتقالات دارد، به قهرمانی استقلال در این فصل امیدوارید؟
ساختار فکری و ذهنی مجیدی مال استقلال است. سیاستمدار خوبی مثل آقای کمالوند هم که به چالش‌های فوتبال آشناست، کنار او است. قهرمانی در این فصل دور از ذهن نیست. به هر حال پرسپولیس هم یک روزی پایین جدول بوده که حالا به صدر رسیده است. این دوئل‌ها همیشه بوده و اگر استقلال در بازی با فولاد شروع خوبی داشته باشد، هیچ دلیلی ندارد به جام فکر نکند. مهم نیست رقیب چه بازیکنانی گرفته و چه عملکردی دارد، مهم این است که ما به تیم خودمان فکر کنیم. برای ما فقط بازی‌های رو در رو مهم است. ما بد هیچ تیمی را نمی‌خواهیم و فقط می‌خواهیم تیم خودمان اعتماد به نفس و وحدت بیشتری داشته باشد. مطمئنم با این اهداف می‌توانیم به تیم روبه‌رو ضربه بزنیم و امتیازات هر بازی را کسب کنیم. 

Page Generated in 0/0053 sec